סמינריון לתואר שני במנהל עסקים: הקשר בין גיל החוסך ומינו לבין תמהיל ההשקעה במוצרים פנסיוניים ארוכי טווח

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 7231
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

מבוא
המשבר הכלכלי בשנת 2008 השפיע באופן משמעותי על החוסכים בקרנות הפנסיה וקופות הגמל בישראל כאשר ירידות שערים חדות בשוק ההון הובילו לירידה בשיעור ממוצע של כ-11% בתשואות קרנות הפנסיה החדשות.  כ-95% מהחוסכים משקיעים את כספם במסלולי השקעה "כלליים" אשר במסלולים אלה נמצאים כספים של חוסכים בגיל ובמגדר שונה, ולמעשה אין התאמה בין רמת הסיכון לצורכי החוסך. ירידה ביתרה הצבורה משמעותה הפחתה בסכום קצבת הזקנה של החוסך ועל כן עמיתים בקרן אשר בשנת 2008 היו בתקופת טרום יציאתם לפנסיה, ספגו קיטון משמעותי בסכום קצבתם, שיכול היה להיות נמוך יותר במידה ומסלול ההשקעה של אותם חוסכים היה מותאם למאפיינים שונים כגון מינם וגילם . המחקר יעסוק בהשפעתם של משתני גיל ומגדר על תמהיל ההשקעה של החוסך במוצרים פנסיוניים ארוכי טווח ויעסוק בשאלות המחקר הבאות:
·         מה תרומתם של מודלים לחיסכון המבוססים על הגדרת תמהיל השקעה באופן אוטומטי בהתאם לגיל ולמגדר החוסך?
·         כיצד משפיע גיל ומגדר החוסך על רמת הסיכון המועדפת בקרן הפנסיה?
מערכות הפנסיה בעולם הכוללות מסלולים רבים המותאמים למאפיינים שונים של החוסכים, התפתחו במדינות רבות כגון אסטוניה, פרו, לטביה, שוודיה וסלובקיה, ומהוות חלק מרפורמות רחבות יותר במערכות הפנסיה במדינות אלה. בכל מערכת כזו,  יש מסלול ברירת מחדל, שאליו משתייך החוסך באופן אוטומטי כשנקודת ההנחה היא שלחוסך הפנסיוני קיימת חוסר מודעות לעניין ניהול הסיכונים הנדרשים לצורך יצירת תשואה אופטימלית בקרן הפנסיה .שינויים במאפיינים כגון גיל מצריכים התאמות ומכיוון שהחוסך הממוצע לא ישכיל לבצע התאמות אלה באופן עצמאי, קיים צורך בהתערבות חיצונית של המערכת הכלכלית. על כן, בפרק הראשון של המחקר אסקור את הספרות המיוחסת למודלים הכוללים תלות בקשר שבין גיל ומין החוסך לבין תמהיל ההשקעה בקרן. בחלק זה אף אציג את ההנחות הזהות וכן את הפערים מהספרות בין המודל הצ'יליאני לבין המודל החכ"מ אשר עתיד להיות מיושם בישראל החל מינואר 2016.  בפרק השני, אנתח את התלות בין המשתנים השונים והשפעתם על חסכונות הציבור על בסיס תרומת הספרות המחקרית והתיאורטית, ואתייחס לאפקטיביות התלות והמודלים כחלק מרציונל המחקר. בפרק השלישי אציג את שיטת המחקר, שתתבסס על שאלונים שיחולקו לחוסכים קיימים בקרנות פנסיה, וכן את אופן עיבודם וניתוחם באופן מספרי ובגרפים. בפרק הרביעי של המחקר אקיים דיון שינתח את ממצאי המחקר, תוך התייחסות לסקירת הספרות מחד ולתוצאות השאלונים מאידך מתוך מגמה לברר את היעילות בהפעלת מנגנונים המתאימים את רמת הסיכון של החוסך לגילו ולמינו וכן בכדי לאבחן את העדפותיו של החוסך בהתאם למאפיינים אלו. בפרק החמישי אציג את מסקנות המחקר והמלצותיי. מנגנוני השקעה בקרנות הפנסיה המבוססים על תלות לגיל ולמין אמורות לאפשר לחוסך במשך כל שנות עבודתו להיות מותאם לסיכונים ולתנודתיות בשוק ההון על מנת שבשנות החיסכון יוכל להשיג ביצועי השקעה אופטימליים מאשר אלו אשר היו מושגים בעת פסיביות של החוסך או לחילופין במערכת קבלת ההחלטות העצמאית שלו. מטרת המחקר תהיה לבדוק את יעילותם של מודלים כלכליים המגדירים באופן אוטומטי את תמהיל ההשקעה של החוסך בהתאם לגילו ומינו, וכן את הלימתם למערכת קבלת ההחלטות והעדפותיו של החוסך בקרן הפנסיה.
  תוכן עניינים
סקירת ספרות –4-10 רציונל המחקר –..11
מתודולוגיה .12
ממצאי המחקר -.13-16
דיון ומסקנות –17-19
סיכום –20 רשימה ביבליוגרפית -21
נספחים ..22-23
פרק 1- סקירת ספרות הרוב המכריע של מחקרים אודות עיצוב מערכת קרן פנסיה מניחים כי ניתן להחיל כללי פנסיה רגולטוריים על כל העובדים. יחד עם זאת , במספר רב של מדינות על אף הנהגת מנגנוני פנסיית חובה, זו לא המציאות בשטח והתוצאה היא שההשתתפות בקרן הפנסיה הופכת לבחירה ולא לחובה Schneider (2011).
אחת ההצדקות להפעלת פנסיית חובה  הינה תרומתה להכלת עלויות מימון תשלומי קצבת הזקנה לחוסך ובכך הורדת נטל משמעותי מהצורך של מימון הפנסיה לציבור מהמדינה (pigot, 2009).
רובד נוסף להגדלת תשלומי הפנסיה של החוסך בקרן הינו רמת הסיכון ואפיק ההשקעה  שבו נמצא  Joubert, 2013)).
Blake, Wright and Zhang ,2011)) מצאו כי אסטרטגיית ההשקעה האופטימלית של החוסך היא גם תלויה בגילו כאשר מרכיב ההשקעה במניות בשנים הראשונות הוא מאוד גבוה ויורד בהמשך ככל שהמבוטח מתקרב לגיל פרישתו. עוד, ציינו כי ההשפעה של שנאת סיכון נמוכה מאפשרת להפחית את סכום ההפרשות לקרן הפנסיה של החוסך , שכן שציפייה היא להשגת תשואות השקעה גבוהות יותר אשר יגדילו את היתרה הצבורה בקרן. יחד עם זאת, חוסר הוודאות במקרה זה משמעותי יותר כיוון שככל שגיל החוסך גבוה יותר ,כך לשינויים בתשואה תהיה השלכה רבה יותר מתוך נקודת הנחה שהיתרה הצבורה גבוהה אף היא בחלוף השנים.
תכניות פנסיה בעלות אחוז השקעה רב יותר במניות תאפשר בטווח הארוך הגדלת היתרה הצבורה בקרן , יחד עם זאת לבעלי שליטה בחברות שרמות השכר שלהם כוללות בונוסים ודיבידנדים הנובעים מאחזקת המניות על ידם, אסטרטגיית ההשקעה האופטימלית תהיה מכוונת יותר למסלולים אג"חים Blake, Wright and Zhang ,2011)).
אסטרטגיית ההשקעה האופטימלית מושפעת משיעור ההפרשות השנתי בהתאם לגיל החוסך, כאשר שיעור הגדלת התמורה הינו בין 30-35% ביחס של בין הגילאים 35 ל-55 ובעוד שבשנים שלפני גיל הפרישה קיימת הפחתה בתגמולי הפנסיה עקב קיטון בהכנסה Blake, Wright and Zhang ,2011)).
החל משנות ה-70 של המאה ה-20 החלו שינויים במדינות הכלכלית של צ'ילה כאשר לאורך המאה ה-20 ועד אמצע שנות ה-70 צ'ילה נקטה באידיאולוגיה כלכלית שמרנית ובירוקרטית והתחום הפנסיוני נוהל בידי קבוצות אינטרסים שונים . בעקבות כך ,מספר יחסית מצומצם של חוסכים נהנו מתנאים פנסיוניים עדיפים ביחס לשאר האזרחים במדינה, דבר שגרם לאינפלציה גבוהה Joubert ,2013)).  החל מאמצע שנות ה-70 הונהגו מספר שינויים במדיניות הכלכלית של צ'ילה בשוק הפנסיוני לרבות חופש הבחירה של החוסך באפיק ההשקעה, הפרטת יצירת מוצרים פנסיוניים ושיווקם על ידי חברות פרטיות. החל משנות ה-80 הופעל המודל הצ'ילאיני לציבור החוסכים בקרנות הפנסיה (Oecd , 1998).
המודל הצ'יליאני  הוא כינוי לרפורמה אשר מתאימה את מסלול החיסכון הפנסיוני לגיל של החוסך. רפורמה זו גובשה עקב כשלים אשר התעוררו במערכת הקיימת, בה ניהול ההשקעות נעשה במשותף לכל החוסכים, בלי שהובאו בחשבון מאפייניהם השונים ולרבות גילם, לעניין רמת הסיכון של השקעותיהם. אף שכיום יש מאות מסלולי השקעה לבחירה, כ-95% מהחוסכים