השתתפות פוליטית - הדרך של מבקשי השררה למעגל השליטים

תקציר העבודה

המחלקה למדעי המדינה השתתפות פוליטית – הדרך של מבקשי השררה למעגל השליטים שם הקורס: "מבוא לממשל ופוליטיקה" מס' הקורס: 71-100-63
תאריך הגשה: 18.03.2016
תוכן עניינים
מבוא
–.
1
פרק תיאורטי
2
פרק היסטורי
3
פרק יישומי
4-6
פרק סיכום ומסקנות –
7
רשימה ביבליוגרפית –
8
מבוא                                                                                                                                                             סוגיית ההשתתפות הפוליטית נידונה עוד בימי אריסטו, ודאל במאמרו "האדם הפוליטי" חיזק את הגישה לפיה האדם הוא יצור פוליטי. בחברה הישראלית והבינלאומית ישנם אנשים המעורבים פוליטית וישנם אנשים הבוחרים לא לקחת בהשתתפות הפוליטית חלק. רוברט דאל טען שמידת ההשתתפות הפוליטית משתנה ומושפעת מהתרבות האישית והמדינית. אלה המשתייכים לשכבה הפוליטית שואפים להיות פוליטיקאים ונקראים "מבקשי השררה". חלקם אף מצליחים להגיע למעמד שליטים במטרה להשפיע על הרכב השלטון ועל ההחלטות המדיניות המתקבלות.
מטרת המחקר :                                                                                                                                             מטרת המחקר היא ניתוח נבחרות הציבור ח"כ מירי רגב וגאולה כהן ע"פ התאוריה של דאל לגבי השתתפותן הפוליטית . שאלת המחקר :                                                                                                                                              כיצד והאם המניעים והמשאבים של ח"כ מירי רגב וגאולה כהן השפיעו על מעמדן הפוליטי בשכבת מבקשי השררה ?
השערת המחקר :                                                                                                                                              נטען כי מצוקת תושבי הפריפריה אותה חוותה מירי רגב השפיעה על רצונה לבקש שררה ולפעול למען שיפור מעמדם. לעומת זאת, נטען כי גאולה כהן פעלה ממניעים אידיאולוגיים שהבולט מבניהם הוא אהבת הארץ במטרה לקדם את בניין הבית היהודי ארץ ישראלי.
משתנים :                                                                                                                                                  המשתנה התלוי הוא מעמדם הפוליטי של ח"כ מירי רגב וגאולה כהן .                                                            המשתנה הבלתי תלוי הם הגורמים והמשאבים להצלחתן ע"פ המודל של דאל .                                                שיטת המחקר :                                                                                                                                             מחקר זה יתבסס על ניתוח תוכן איכותי .
בעבודה זו אתבסס על ספרים , מאמרים , כתבי עת , עיתונות ואתרי אינטרנט . עבודה זו תדון בהיבטים תאורטיים של השתתפות הפוליטית . המניעים , המשאבים והשפעותיהם על מעמדם הפוליטי בשכבת מבקשי השררה .
1
רקע
תיאורטי רוברט דאל היה מראשי הגישה הביהוויוריסטית (הגישה ההתנהגותית) .  דאל כתב את "האדם הפוליטי" . מאמר העוסק בהתנהגות פוליטית כשמוקד המאמר הוא השונות ברמת/דרגת המעורבות /ההשתתפות הפוליטית וההשפעה הפוליטית של בני האדם בחיים הפוליטיים. רוברט דאל טען שעל אף שכולנו חיות פוליטיות המעורבות במידה זו או אחרת במערכות הפוליטיות היא  שונה. מידת ההתעניינות שונה ולכן מציג בפנינו מודל של ארבעה מעגלי השפעה/השתתפות בפוליטיקה שעוזרים לנו להבחין ולמיין את מידת המעורבות הפוליטית שלנו והם: השכבה הפוליטית- אנשים שהולכים …