הקולוניאליזם האירופאי

תקציר העבודה

ממן – 14 הקולוניאליזם האירופי
1 .
א. מהו דה-קולוניזציה? מתי ומדוע התרחש? דה-קולוניזציה הוא מונח המתאר את התהליכים שהביאו להתפרקותן של האימפריות הקולוניאליות, תהליכים שהגיעו לסיומן הפוליטי, כלומר לשלב של מעבר השלטון מידי המעצמה הקולוניאלית לשלטון מקומי. עיקר התהליך התרחש מסיום מלחמת העולם השנייה לבין ראשית שנות השישים של המאה העשרים.
אולם יש לציין, שלפי הספר של רות ג'יניאו, "הקולוניאליזם האירופי:
אידיאולוגיה, מדיניות, התנגדות", תהליכי הפירוק של הקולוניאליזם החלו עוד קודם למלחמת העולם השנייה, עוד בתחילת המאה העשרים. התפיסה בדבר עליונותו של האדם הלבן החלה — על רוסיה במלחמת יפן-רוסיה בשנת 1904-1905, ומלחמת העולם הראשונה חשפה נתינים רבים לחולשותיה של אירופה וליריבויות בתוכה. השלטתו של משטר מנדטורי ע"י צרפת ובריטניה הראה את זמניותו של השלטון ובכך ערערה את הקולוניאליזם במושבות. התפיסה שמלחמת העולם השנייה היא שסימנה שלב חדש ומואץ בתהליכי הדה-קולוניזציה ברוב חלקי האימפריות הקולוניאליות נובעת מן ההבחנה בין התנגדות למדיניות קולוניאלית מסוימת שפנתה לציבור מצומצם בעל אינטרסים מסוימים לבין התארגנות קולוניאלית רחבה יותר, שקראה תיגר על מכאן ניתן לראות כי מלחמת העולם השנייה היא אכן נקודת מפנה. הסיבות שהביאו להתפרקות המעצמות:
1 . מדינות בריטניה וצרפת נחלו הפסדים בקרבות מלחמת העולם השנייה על אף ניצחונם בסיומה. עיקר ההשפעה נבעה מהעובדה שמדינות אלה הפסידו בקרבות רבים אל מול היפנים שנתפסו אז כעם לא-אירופי, נחות מהם, דבר שהראה לעולם כי האדם הלבן לא תמיד "עליון בכל". מלחמות העולם הראשונה והשנייה גרמו למדינות אלה הרוגים רבים, במיליונים, דבר שתרם לחוסר הרצון שלהם להמשיך ולהקריב קורבנות. בסיום המלחמה על אף ניצחונם, הפכו בריטניה וצרפת לאימפריות מדרגה ב'.
2 .   , לא אפשרה להן להחזיק עוד קולוניות מרוחקות שאותן יש להחזיק ע"י מנגנוני הצבא היקרים, פיתוח תשתיות והוצאות כלליות בהחזקת שלטון מרוחק.
3 . עליית מעמדן הבינלאומי של ארה"ב ובריה"מ שהתנגדו לקולוניאליזם האירופי, הביאה ליצירת לחץ על המדינות הקולוניאליות להביא לרפורמות שיובילו להפסקת שליטתן במושבותיהן.