מוסיקה פופולרית בישראל 10785

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 100
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1930
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

פתרון ממ"ן 14
1 . המאפיין הטקסטואלי שיוצר זיקה בין המוזיקה המזרחית בשנות ה-80 ושירי א"י העממיים הוא משלב השפה העושה שימוש במקורות.
ניתן לראות זאת כבר בבית הראשון של השיר "הפרח בגני" שכתב אביהו מדינה שגם הלחין אותו יחד עם משה בן מוש. "כי לי היית בבת עיני בכל יום וכל ליל היית לי כמלאך האל מתוך הערפל". הביטוי "בבת עיני" מקורו בספר זכריה- "כי הנוגע בכם נוגע בבת עינו". דימוי הפרח והגן המופיע בפזמון- "את בדמי ברוחי ולבבי את הניחוח המתוק הפרח –

2 . אביהו מדינה נחשב לאחד היוצרים הגדולים והחשובים בתרבות המוזיקה המזרחית והשפיעה גם על התפתחותה.
ברפרטואר של אביהו מדינה יש כ 400 שירים שכתבהלחין לזמרים שונים בז'אנר. לדברי אביהו מדינה ישנו קיפוח של אמצעי התקשורת ובאופן כללי קיפוח של המוסיקה המזרחית בישראל. מדינה הקדיש את עצמו למאבק בקיפוח ועל מיקומה של המוזיקה המזרחית בתרבות ישראלית. במשך 20 השנים האחרונות התראיין רבות לעיתונים מרכזיים והביע את מחאותיו בהם. באחד הראיונות של מדינה, מדינה הדגיש 4 רעיונות בסייסים –
3. אתניקס היא להקה שמשלבת בשיריה רוק ודאנס מערביים עם מוטיבים מזרחיים. במהלך שנות התשעים הפכה ללהקת רוק מצליחה שבחלק משיריה נהגה לשלב כלים שמזוהים עם תרבות המזרח כמו עוד, בוזוקי, דרבוקה ועוד. עם שחרור אלבומים נוספים של אתניקס ניתן לראות את …
שאלה 4: מוסיקה מזרחית – השתלבות במיינסטרים הישראלי או כניעה לו?
החל מעת צמיחתה וכלה בימינו אנו, מעמדה של המוסיקה המזרחית בתרבות הישראלית התקדם עם השנים. התפתחויות מאוחרות יותר שהתרחשו בשנות ה90, כשבראשן שיתוף הפעולה בין להקת אתניקס לאייל גולן הביאו את המוסיקה המזרחית לקדמת הבמה מתחילת שנות ה2000. אולם, קיימת מחלוקת בדבר ״נצחונה״/״הפסדה״ של המוסיקה המזרחית, שכן ניתן להבחין כי הצלחתה היתה כרוכה במידה רבה בהפחתת המוטיבים המוסיקליים המזרחיים והתרחקות מהצליל שאפיין את הסגנון בתחילתו.
השיר ״בחום של תל-אביב״ בביצועה של שרית חדד עשוי לתפקד כמקרה בוחן בסוגייה זו. טרם ההתייחסות לטקסט, ללחן ולעיבוד, זהות היוצרים כבר מרמזת על התרחקות מהסגנון המזרחי. את השיר כתב עבור חדד עברי לידר והלחין ועיבד אותו הנרי, שניהם מוסיקאים המזוהים יותר עם פופ ועם צליל –