ממ''ן 17 פסיכולוגיה התפתחותית

מקצוע
קורס
ציון 93
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1383

תקציר העבודה

כל חוקרי התפתחות מסכימים שבגיל ההתבגרות הילדים נעשים בשלים הרבה יותר ביכולת חשיבתם וביכולתם לפתור בעיות.
יכולות הקוגניטיביות של רוית בת ה-17, הנמצאת בתקופת ההתבגרות הן :
•           שינוי מרכזי אחד הוא שהחשיבה הלוגית מיושמת עכשיו לאפשרי (מה שעשוי להתקיים) ולא רק לממשי (מה שקיים בעליל).
•           התקדמות קוגניטיבית שנייה היא היכולת לחשוב על היחסים בין מושגים שהם פרי חשיבה, בין מושגים מופשטים שנבנו מהדברים המוחשיים. היכולת זאת מקנה למתבגרים יכולת רבה יותר למטא – קוגניציה (חשיבה על אודות החשיבה).
2 א. הסבירו מהי הביקורת שהעלה סטרן לגבי השלב האוטיסטי הנורמלי של מאהלר?
דניאל סטרן, פסיכואנליטיקאי וחוקר התפתחותי בעל שם מוביל ומרכזי פרסם ספר בשם                    "העולם הבינאישי של התינוק".
בספר סטרן הציג טענות מגובות מחקרית המנוגדות לתפיסתה של מאהלר.
•           התינוק שסטרן מתאר הוא תינוק חברתי ואקטיבי בניסיונותיו המוקדמים להסתגל ולהתמודד.
•           סטרן טען כי החוויה של הקשר עם האם (או עם כל מטפל משמעותי) מתוארת באופן לא מדויק אצל מאהלר.
•           החוויה הראשונה, לפי מאהלר, היא של מיזוג סימביוטי חסר גבולות ונפרדות, ורק בהמשך נוצרת ספרציה המבשרת הישג התפתחותי. לדעתו של סטרן, סדר הדברים הוא הפוך. כלומר, בהתחלה התינוק חווה נפרדות ורק לאחר מכן מתפתחת היכולת לחוות התמזגות בקשר. היכולת להתמזג עם האחר היא הישג התפתחותי ולא כשל התפתחותי.
  ***ציון העבודה: 93