ממ''ן 12 - יוון קלאסית 10110 (ציון 100)

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1308

תקציר העבודה

1 0110 – יוון הקלאסית, ממ"ן 12

1 .      יחידה
3 א.      הציעו ארבעה קריטריונים מרכזיים להשוואה, והשוו בין קרב מרתון לבין קרב סלאמיס. מהי המסקנה הנובעת מן ההשוואה?
                                                           
1 .      קריטריונים המרכזיים להשוואה:
א. הסיבות לקרב.
ב. המערך הצבאי.
ג. המהלך הצבאי.
ד. תוצאות של הקרבות.

2 .      יחידה 4
א.      דונו במאפייניו הייחודיים של המשטר הספרטני. בססו תשובתכם על עדויות מחומר הלימוד והתייחסו למגבלות המקורות המתארים את המשטר.
                                                           
1 .      – ספרטה משמרת את מוסד המלוכה בזמן שבשאר הפולייס היווניות נעלמת המלוכה. אך יש לציין כי היו שתי שושלות מלכים (שנבחרו לכל ימי חיים), דבר זה מנע ריכוז כוח אצל מלך יחיד ובנוסף לקח צומצמו סמכויותיהם. על פי העדויות אפשר להגיד שקיצוץ הסמכויות נעשה באופן הדרגתי:..
על פי העדות של "תוקידידס א, עט; פה; פו-פז"… על פי העדות של "קסנופון, מדינת הלאקדאימונים, טז"…
על פי העדות של "תוקידידס, ה, סג"… ממ"ן 12
שאלה 1
קרב מרתון וקרב סלאמיס שנהרכו בין היוונים לבין הפרסים :
– קרב מרתון 490 לפה"ס.
– קרב סלאמיס 480 לפה"ס.
קריטריונים המרכזיים להשוואה :
א. הסיבות לקרב.
ב. המערך הצבאי.
ג. המהלך הצבאי.
ד. תוצאות של הקרבות.
א. הסיבות לקרב :
הסיבה לקרב מאראתון היתה כיבושה של עיר סארדיס, שהיתה בשליטת הפרסים, על ידי האתונאים. דריווש רצה לנקום על שריפת סארדיס.
על פי העדות של ה"רודוטוס, ו, 109" מילטיאדס פנה אל קאלימאכוס, הוא הציג את המלחמה כמכריעה בתולדות אתונה, ודעתו של מילטיעדס לצאת לרקב נגד הפרסים נתקבלה.
קרב סלאמיס, היתה אחרי מפלה צורבת ליוונים עם נפילת האקרופוליס ושריפתה בידי הפרסים. בשלב זה הפרסים היו עמוקים בתוך יוון ודחקו את הכוח היווני לאי סאלאמיס. קרב זה לא היה מכריע בתולדות אתונה (שנהרסה) אלא, בעיני היוונים, היתה מכריעה עבור יוון כולה.
ב. המערך הצבאי :
גם בקרב מאראתון וגם בקרב סלאמיס, היה יתרון מספרי משמעותי לטובת הפרסים. הצבא הפרסי היה גדול יותר ומורכב מעמים רבים, כמו כן לצבא היה גם היפיאס, הטיראן המודח של אתונה, ששימש מורה דרך-
שאלה 2
ליקורגוס יצר חוקה המבוססת על האיחוד של כל הסגולות המיוחדות של המשטרים הטובים ביותר. משטר המבוסס על העיקרון של פעולות גומלין בקביעות – כל המוסדות ממתנים ומאזנים אחד את השני, אל מנת שאף אחד מהמוסדות לא יעלה בכוחו ולא יתגבר ובכך תישאר המדינה לאורך זמן במצב של שיווי משקל ושל איזון הכוח. (פוליביוס, ו,
1 0) החוקה הצליחה ליצור מספר מוסדות שלטוניים שינהלו יחד את המדינה, אך יבלמו אחת את השנייה, ובכך ייצרו מערכת שלטונית שמבוססת על ויסות הכוח של כל מוסד, כך שאין מצב שמוסד אחד צובר כוח על האחרים והופך להיות נתייחס למוסדות השלטון ונבין את הייחודיות שלהם :
– ספרטה משמרת את מוסד המלוכה בזמן שבשאר הפולייס היווניות נעלמת המלוכה. אך יש לציין כי היו שתי שושלות מלכים (שנבחרו לכל ימי חיים), דבר זה מנע ריכוז כוח אצל מלך יחיד ובנוסף לקח צומצמו סמכויותיהם. על פי העדויות אפשר להגיד שקיצוץ הסמכויות נעשה באופן הדרגתי : על פי העדות של "הרודוטוס, ו, 56" "… לצאת למלחמה על כל הארץ כרצונם, ואין בידי איש מהספרטנים לעכב בעדם…", אנחנו רואים שהמלכים הכריעו בענייני המלחמה בתקופה הקדומה.
על פי העדות של "תוקידידס א, עט; פה; פו-פז", אנחנו רואים את ההכרעה לצאת במלחמה נגד האתונאים על ידי האפורים ואסיפת-