פסיכולוגיה התפתחותית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 16
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 94
שנת הגשה 2015
מספר מילים 824

תקציר העבודה

פסיכולוגיה התפתחותית – 10493
מטלת מנחה- 16
שאלה 1- א. 'השימור' הינה ההבנה שכמותו של דבר אינה משתנה למרות שינויים בצורה, בתבנית ומראה. התפתחות קוגנטיבית מגיל הגן ועד גיל הילדות, גורמת למעבר חשוב ביכולות הילד בנושא השימור. ילדים בגיל הגן מתחילים להראות תפיסה התחלתית של מושגי השימור, אך הבנתם מוגבלת מאוד עקב נטייתם למרכוז (להתמקד בפיסת מידע אחת בכל פעם). עם הזמן, יכולתם הקוגנטיבית בתפיסתם את מושגי השימור משתפרת פלאים, עד שלפני גיל עשר כבר ניתן לראות תפיסה מלאה בשינויים כגון אורך, נפח, שטח ומסה. בכדי לשפר את יכולת תפיסתם במימד זה, צריכים הילדים לפתח הבנה של אמת הכרחית- היינו הכרח לוגי לקיום שימור הידיעה בצורתה האחרת (כמו קביעות נוזל בכלים עם צורה שונה וכו'), בניגוד לאמת …
שאלה 2- א. היכולות המתפתחות בפרט מבחינה קוגנטיבית בתקופת הילדות, נותנות יכולת לתפיסה שלמה, בשלה ושכיחה עם שאר דרכי הרגשה ויכולות שכליות נתונות. היכולת להגדיר את עצמנו דרך אותם יכולות מתפתחות, אם זה ע"י פרטים טכניים בנו (גובה, צבע שיער, עיניים וכו') ואם ע"י מחשבות ורגשות או ע"י יכולת מוטורית או שכלית כלשהי, היא ה"עצמי הפסיכולוגי" שלנו (הדרך הייחודית לנו לחוות ולעבד מידע). ב. בעוד שהעצמי החברתי אינו מפותח בגיל הגן, העצמי הפסיכולוגי אכן …
שאלה 3- א. התפתחות החיוך החברתי בגיל הינקות מתחילה במשיכה לדפוסי גרייה מסויימים, וכך בעקבות תגובות המטפל והתפתחות קוגנטיבית של יכולות התינוק, הופך התינוק ליצור חברתי יותר ויותר. בעוד שבתחילה לא היה החיוך אצל התינוק יותר מדחפים עצביים ספונטניים הנגרמים בשל חוסר בשילת קליפת המוח הגורם לסף עוררות בשרירי הפנים, והופך לחיוך המגיב לגירוי עדין מהסביבה ועד לפיתוח יכולות גבוהות בזיהוי חברתי של האם או אדם אחר  בעקבות רצף פעולות גומלין ביניהם.
בתאורית הלידה הפסיכולוגית של מאהלר מיוחס החיוך הלא ספציפי כתחילת תהליך הספרציה עוד בשלב ההבחנה, כחלק מתחילת הבנתו שישנם עוד אנשים בעולם, ובעצם בחיוכו הלא ספציפי מתחיל התינוק ליצור קשרים חברתיים עם אובייקטים שאינם אימו ואינם חלק ממנו.