עבודה עם הערות וציון גבוהה 100/100

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1381

תקציר העבודה

מטלה 13 בקורס תכנון לימודים, הוראה והערכה שאלה
1 :- (א) הוראה הממוקדת במורה מזוהה עם הגישה המסורתית , שבראשית במחצית השנייה של המאה ה -19 כאשר הקימו את בתי ספר להמונים. המטרה הייתה להקנות חינוך לכל כדי שישתלבו בתעשייה ,ושורשה של המטרה ממשיכה ומזינה עד ימינו את הגישה המסורתית להוראה, הנהוגה במסגרות למידה רבות .
שיטות  ההוראה המסורתית הממוקדת במורה מזוהות עם המונח הוראה פרונטאלית לפי דרוג קבוצות גיל, הרעיונות של חופש ושוויון וההתפתחות והתעשייתית הביאו לעלייתה של תנועה השואפת לחינוך לכול בתמיכת המדינה. החתירה להעניק חינוך לכול חייבה את מערכות החינוך במדינות השונות להתארגן ולהיערך לקליטת המוני תלמידים ולמיונם. הקריטריון הפשוט והנוח למיון  תלמידים היה גיל , ההנחה הייתה  כי לתלמידים בני גיל כרונולוגי  דומה יש פוטנציאל דומה של כישורי חשיבה ומיומנויות , הנהגת חינוך לכול חייבה אפוא התארגנות מחודשת וכן הכשרה של כוח אדם להוראה , השיטה שבה מורה מלמד קבוצה גדולה של תלמידים (בין 20-50  תלמידים) הייתה פתרון וחסכוני וזול , זאת  בהשוואה לשיטה שבה  מלמד מורה פרטי שהייתה מקובלת במסגרות  החינוך הישנות , או שיטת הלמידה בקבוצות קטנות . התפתחות נוספת שנודעה לה השפעה מרחיקת לכת על ארגון בית הספר במבנה במדורג לפי קבוצות גיל קשורה בהופעתם של ספרי לימוד הרווחים עד ימינו.
הוראה למידה פרונטאלית נשענת אפוא על הנחת היסוד בדבר שוויון בין בני אדם ולכן כולם לומדים אותם דברים  באותו פרק זמן ובאותה בדרך .ההבדלים בהישגים בין תלמידים מוסברים על פי עקרון ההתפלגות הנורמאלית .
בצורה הקיצונית ביותר בהוראה ממוקדת מורה כל תהליך ההוראה מתוכנן ומבוצע על ידי המורה , המורה עומד בדרך כלל פנים אל פנים מול התלמידים ומכוון את תהליך הלמידה מרצה , מסביר , מדגים, שואל שאלות ונותן את רשות הדיבור לתלמידים. עם זאת גם מידת הדומיננטיות של המורה בהוראה ממוקדת מורה נעה על פני רצף ועשויה לכלול גם שיטות מגוונות שבהן התלמיד אינו פסיבי לחלוטין דוגמת דיון כיתתי .
שיטות הוראה העיקריות המזהות עם הוראה ממוקדת מורה הן שיטת הביאור ושיטת ההדגמה , וגם הוראה ישירה.
שיטת הביאור היא הדגש על הסבר והברה של חומר הלימוד על ידי המורה.
ידועה גם בשם "הוראה פרונטאלית "או "שיטת ההעברה".
שיטת ההדגמה היא שיטה שבה המומחה מדגים לטירון מה וכיצד יש לעשות במגוון מקצועות ותחומי ידע, שיטת ההדגמה ניתנת לשילוב הן בשיטת הביאור והן בשיטת החקר.
הוראה ישירה הדגש בהוראה-למידה ישירה הוא על תפקיד המורה – הוא האחראי על תהליך השליטה של הלומד בכישורים ובמיומנויות  המוקנות לו.
(ב) שיטות הביאור :- הדגש על הסבר והבהרה של חומר הלימוד על ידי המורה. ידועה גם בשם "הוראה פרונטאלית "או "שיטת ההעברה".
 הנחות היסוד של שיטת הביאור: קיימים גופי ידע ,מיומנויות וערכים ,ותפקיד מערכת החינוך להעבירם לתלמידים.
 המורה אחראי על העברת גופי הידע ,המיומנויות והערכים ,על – ידי הסברים מילוליים או על-ידי שימוש בעזרים שונים.
תפקיד המורה: הוא –…
40/40 שאלה
2 :- השינויים המתחוללים במעמד המורה בעידן הדיגיטלי:
1 -ממורה למנחה – במהלך השיעור התלמידים יכולים "לבחון" את מידת הדיוק בדברי המורה_ באמצעות טלפונים חכמים וגישה נוחה למידע באינטרנט-  עלולה לערער את סמכותו ולפגוע במקומו בראש ההיררכיה, כמקור הידע העיקרי –
30/30 שאלה
3 :- מודל הכיתה ההפוכה :- ההוראה המסורתית ,המתרחשת בכיתה ומבוססת על העברת ידע ממורה לתלמידים , עוברת להתנהל בבתי התלמידים ,ומתבססת על  חומרי לימוד מקוונים כמו סרטונים המציגים  הרצאות -.
30/30 ציון הממ"ן: 100/100 יפה מאוד!