עבודת גמר / סמינריון קורס שוויון הזדמנויות ואיסור אפליה (אונברסיטה פתוחה)

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא —
3
עובדות בשוק העבודה:
1.      תכונות כוח העבודה בקרב הנשים ..4

2 .      תפיסות שונות הקשורים באם העובדת –5
3 .      עבודת נשים והשכלה -6
בסיס הנתונים, שיטת המחקר והניתוח האמפירי:
1 .      מטרת המחקר, שאלות המחקר, שיטת המחקר –..9
2 .      ממצאי הסקר:אימהות בעלות השכלה תיכונית שנמצאות במעגל העבודה.. .10
3 .      ניתוח ממצאים –.15
4 .      ממצאי הסקר:אימהות בעלות השכלה אקדמאית שנמצאות במעגל העבודה .17
5.      ניתוח ממצאים –.24
דיון ומסקנות: –…27
סיכום -…29
ביבליוגרפיה 30 נספחים -.31
מבוא
בעבודה זו אדון בתופעה בעבודה זו אדון בתופעה בעבודה זו אדון בתופעה בעבודה זו אדון בדפוסי העבודה של נשים שהיא סוגיה רחבה תוך התמקדות בהשכלה ובהשפעתה על מעורבות הנשים בשוק העבודה.                                                                                                                                כיום בעקבות עליה במודעות הציבור לזכויות האישה הוסרו חלק מהמחסומים החברתיים והתרבותיים המגבילים נשים בשוק העבודה בכללותו.                                                                                                                   עם זאת, כוח העבודה הנשי אינו עשוי מקשה אחת. העלייה בהשתתפות הנשים בשוק העבודה לא חלה באופן אחיד בכול קבוצות האוכלוסייה וגם אופן ההשתתפות, שעות העבודה, סוגי המקצועות וכמובן השכר משתנים מאוד בין הקבוצות.                                                                                                                        האם רמת המעורבות בשוק העבודה משתנה בקרב נשים בעלות רמות השכלה שונות?                           לאורך השנים מתברר כי גם בקרב הנשים כפי שאירע בכלל כוח העבודה התגבר אי השוויון.
 מאז ומעולם מילאו נשים את התפקידים החשובים כל כך לקיומם של בית ומשפחה, שהפכו מובנים מאליהם, עד שהם נקראו "העבודות השקופות":
ניקיון, טיפול בילדים, כביסה, בישול – כל אלה עבודות שלא מקבלים עבורן הערכה או תגמול. לפי מדד האו"ם, שכר הוגן לקניית שירותים שמספקת אם בתפקידי הבית מגיע לכ-10,000 ₪. לא רק שאנחנו לא מקבלות שכר על העבודה שאנחנו עושות בבית שלנו, אלא שגם אם נעסוק בעבודות הנתפסות "נשיות" מחוץ לבית לא נגיע לשכר זה.
עבודות ה"צוארון הורוד" הן תחומי עיסוק המאויישים ברובן ע"י נשים (כמו הוראה או סיעוד), שבהן השכר נמוך בממוצע לעומת תחומי עיסוק המאויישים ברובם ע"י גברים. בעבר לא היתה לנשים זכות בחירה או רשות להכנס לאוניברסיטה. נשים היום משכילות יותר מבכל תקופה אחרת, ובכל זאת, מרוויחות פחות. היה נדמה שהפמיניזם הליברלי כבר השיג עבורנו את השיוויון בין נשים לגברים. נשים רבות בישראל בוחרות ללדת בגיל מבוגר יחסית, אחרי שהספיקו ללמוד, לטייל, ולפתח קריירה בטרם נולדו הילדים. הזהות האימהית תופסת את מרכז הבמה, בעוד שהתפקידים הקודמים: אשה, בעלת קריירה וכ'ו, נדחקים בשנה הראשונה הצידה, עד שמושג איזון מחודש. נשים שהשקיעו בפיתוח הקריירה שלהן, שחוו עצמאות כלכלית, הערכה חברתית וסיפוק מהעבודה, מרגישות בלבול ואשמה לאחר שהפכו לאמהות. ואז נוצר הקונפליקט לחזור לעבודה במשרה מלאה? לעזוב הכל ולהשאר בבית עם הילדים?
לעבוד במשרה חלקית? כל אחת מהאפשרויות מושכת ולכל אחת מהן תג מחיר: כלכלי, חברתי, אישי.                                                       בפרק הראשון בעבודתי ·         אספק תשתית תיאורטית ורקע כללי על השפעת ההשכלה במעורבות הנשים בשוק העבודה.   ·         אציין את החסמים האישיים המקשים/מונעים השתלבות בעבודה.
·         אסקור מס' חוקים המסדירים תחומים הקשורים בעבודת נשים.                                                                                                                                                                בפרק השני ·         אערוך מחקר שיכלול 2 סקרים. ·         אוכלוסיית המחקר תכלול
5 0 נשים אשר יחולקו שווה בשווה המשותף להן הוא היותן אימהות שנמצאות במעגל העבודה. ·         אבחן את שיעורי ההשתתפות של שתי קבוצות הנשים בקרב שתי רמות השכלה: בעלות השכלה תיכונית (עד 12 שנות לימוד)  ובעלות השכלה אקדמאית.
בפרק השלישי ·         אאסוף את הנתונים מן המשיבות, אנתח את הממצאים של כול סקר בניפרד ואסיק מסקנות בהתאם לתפיסתן  ועמדותיהן של כול קבוצת נשים.
אערוך השוואה בין שתי קבוצות הנשים תוך בקרה על יתר  המשתנים המשפיעים על מעורבות הנשים בשוק העבודה כגון רמת השכר, מס' שעות עבודה, מקצוע, ועוד.
עבודה זו נכתבה באופן מקורי  לחלוטין הכולל מחקר אמפירי שהתבסס על שתי מדגמים לצורך השוואה – ציון 95 הוגשה ינואר
2 017 לראשונה