עבודת סיום תואר, כולל שאלונים וניתוחם

תקציר העבודה

מנהיגות בית ספרית תוכן עניינים
1.     הקדמה
4 -6
1 .1 מהי מנהיגות
4
1 .2 חשיבות הנושא – למה מנהיגות היא נושא חשוב לעסוק בו 5
1 .3 מטרת המחקר
6
1 .4 שאלת המחקר
6
2 .     סקירת ספרות 7-14
2 .1 מנהיגות 7
2 .1.1      תיאוריות מנהיגות רלבנטיות למחקר הספציפי 7
·        סגנון מנהיגות מעצבת 7
·        סגנון מנהיגות מתגמלת 9
·        סגנון מנהיגות הטווח המלא 9
2 .2  ספרות נוספת הקשורה למנהיגות בהקשר הספציפי של העבודה שלנו
1 0
2 .2.1      סגנון מנהיגות בסביבה בית ספרית
1 0
2 .3       מנהיגות נשים
1 2
3 .     מתודולוגיה
1 4-19
3 .1 הליך המחקר
1 4
א.    מאפייני הארגון שאנחנו חוקרים
1 4
ב.      מאפייני המנהיג שאני חוקרת
1 6
3 .2 שיטת המחקר
1 7
4 .     ממצאים
1 9
5.     סיכום ודיון
2 4
6 .     ביבליוגרפיה
2 9
7.     נספחים
3 0-63
חוקרים האמינו כי נושא המנהיגות חשוב ומשפיע ולפי Ayman & Korabik,(157,2010) חשוב לעסוק בנושא זה למרות המחקר הרב שכבר קיים בו היות וחל שינוי באופי המנהיגות משך השנים, כדוגמא- בעוד שבעבר המחקר עסק בהסבר סיבות לאי קידום נשים ומיעוטים לתפקידי מנהיגות הרי שנושא זה פחות רלוונטי כיום ומחקרים רבים מתייחסים למנהיגות כתופעה ניטראלית בהיבט מגדרי ותרבותי. מחקר רב התייחס לחשיבות סגנון המנהיגות משום השפעתו בארגון. נושא מנהיגות במערכת החינוך ראוי למחקר ואמנם בוצע כבר לפני שנים, ולפי  Kranot  Nir &  (2006,205) "כבר ב 1995Hipp & Bredson בדקו את קשר חוללות עצמיתself-efficacy (SE)  של מורים וסגנון מנהיגות מנהל בית ספר ומצאו כי סגנון מנהיגות מנהל ויעילות אישית של המורה;personal teacher efficacy (PTE) קשורים ישירות". אולם Nir, & Kranot (2006,212) מצאו כי חוללות כללית נתפסת של מורים teachers’ perceived efficacy (GTE)  general לא קשורה לסגנון מנהיגות מנהל בית הספר, אלא משקפת תפיסה רחבה יותר והקשר בין  PTE וסגנון מנהיגות מנהל מורכב ומתווך על ידי שביעות רצון מורה בעבודה, תוך קישור בין שביעות רצון בעבודה וחוללות עצמית אישית בהדגשת משמעות חוויות עבודה חיוביות שמקדמות שביעות רצון אדם בתפקיד ותרומה אפשרית של סגנון מנהיגות מעצבת לעיצוב חוויות אלו. לפי Leithwod and Jantzi, (2005,180)  קיום מסקנות מחקריות שונות מראות כי יש מקום למחקר נוסף בתחום מנהיגות בכלל ובפרט מנהיגות בית ספרית, התחום בו יעסוק מחקר זה. על המחקר להיות איכותני לפיBogler ,(2005,21) החושבת ש”יש לערוך מחקר איכותני, כי הסברי מורים יכולים להוסיף ערך משמעותי למידע שנאסף כמותית” ובדיקה איכותנית תאפשר לבחון אם חלק מממצאי המחקר מושפעים מתרבות, תהליך או דת הקשורים לסגנון מנהיגות המנהל.
שאלות המחקר הראשית והמשנית בעבודה הן- א.      מהו סגנון המנהיגות המאפיין את מנכ"לית בית הספר? ב.      כיצד הוא משפיע על המורים?