סמינריון בנושא התמודדות הזרם הרפורמי עם תופעת נישואי התערובת בארה"ב

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 10783
מספר מקורות 42

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא.. 2
פרק א': יהודי ארה"ב – רקע. 3
מבנה הקהילה היהודית.. 4
בית הכנסת האמריקני. 4
פרק ב': הזרמים הדתיים בארה"ב. 4
רקע. 4
הזרם האורתודוקסי 5
הזרם הקונסרבטיבי. 5
הזרם הרפורמי בארה"ב:. 5
מאפיינים ואידיאולוגיה. 5
הישגים.. 6
תמורות בזרם הרפורמי. 6
מצבו של הזרם הרפורמי כיום.. 7
הגורמים לעליית מעמדה של היהדות הרפורמית. 7
פרק ג:נישואי תערובת.. 7
הגדרת התופעה:. 7
נתונים.. 8
ממצאי הסקרים.. 9
פרק ד: הגורמים לעלייה בנישואי התערובת.. 11
פרק ה:התמודדות הזרם הרפורמי עם נישואי התערובת. 12
ועידות איגוד הרבנים המתקדמים (CCAR):. 12
ועידת 1973:. 13
ועידה בנושא מעמד הילדים בנישואי התערובת.. 13
ההחלטות שהתקבלו בנוגע לילדים.. 14
חינוך. 15
בית הכנסת.. 15
סידור "משכן תפילה". 16
גיור רפורמי. 16
פרק ו: תוכניות ה-Outreach  של הזרם הרפורמי מול הקונסרבטיבי 17
תוכניות "היד המושטת" (outreach) 17
תוכניות ה-outreach  של התנועה הרפורמית.. 18
התנועה הקונסרבטיבית:. 19
תוכניות ה-outreach  של התנועה הקונסרבטיבית.. 20 פרק ז: סיכום ומסקנות.
5 ביבליוגרפיה:. 26
מבוא
מאז ומעולם נישואי התערובת היו חלק בלתי נפרד מחיי היהודים והיוו מקור דאגה עבורם.
מציאות זו טמונה בעובדה כי לאורך השנים היהודים נאלצו להיות מיעוט בתוך חברה כללית  והחשש להמשכיותה של היהדות תמיד ריחף מעל ראשם. סכנת ההתבוללות התרחשה בעיקר כאשר היהודים חיו בסביבה מסבירת פנים.
ארה"ב הינה מדינה שקיבלה את המהגרים אליה ונתנה להם לחוש בבית, דבר שעודד את התושבים 'להתאזרח' ולנטוש מסורות עתיקות. יש הטוענים כי ההיטמעות המוחלטת של יהודי ארה"ב במדינתם הינו הגורם המרכזי לנישואי תערובת והתבוללות. נישואי התערובת  בארה"ב זוהי סוגיה מרכזית המעסיקה כיום את כלל היהודים. הארגונים והזרמים הדתיים השונים מנסים למצוא דרכי פתרון והתמודדות עם התופעה המאיימת. מה שמייחד את הזרם הרפורמי זה יכולת ההכלה ודרכי ההתמודדות המגוונות שהוא מציע המיועדות לא רק למניעת נישואי תערובת אלא גם להתמודדות עם המצב הקיים.
הפרק הראשון עוסק ברקע של יהודי ארה"ב, מניין באו ומה מייחד אותם. כמו כן, מוזכר המבנה הייחודי של הקהילה היהודית בארה"ב, ביניהם בית הכנסת שעבר מהפכה ומהווה תקדים בהיסטוריה היהודית.
הפרק השני מציג את הרבגוניות המתבטאת בשלושת הזרמים המרכזיים בארה"ב- האורתודוקסים, הקונסרבטיבים ובדגש על הרפורמים. פרק זה מתמקד בעיקר בתנועה הרפורמית שהרי היא מוקד העניין בעבודה ומציג את התנודות שהיא חווה לאורך השנים, הישגיה ומעמדה.
 הפרק השלישי עוסק בהגדרת תופעת נישואי התערובת ומציג את נתוני התופעה דרך ארבעה סקרים שנעשו לאורך השנים האחרונות-
1 970,1990,2001,2013. פרק זה מדגים את ממדי התופעה ומציג את העלייה הדרמטית שהתרחשה לאורך השנים.
הפרק הרביעי בוחן את הגורמים השונים שהביאו לעלייה בנישואי התערובת.
 הפרק החמישי הינו מוקד העניין של העבודה ועונה למעשה על שאלת העבודה הבוחנת את דרכי ההתמודדות של הזרם הרפורמי עם תופעת נישואי התערובת.  בפרק זה מוצגת הגישה המכילה של הזרם הרפורמי העומדת בסימן הושטת יד לזוגות מעורבים ובני משפחותיהם. כמו כן, מופיעות ההחלטות החשובות שהתקבלו בוועדות הרבנים הרפורמים לאורך השנים. ההתמודדות של הזרם הרפורמי מוצגת באמצעים שונים ומגוונים- בחינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי,בית הכנסת, תנועות הנוער, ואף שינוי נוסח התפילה.
הפרק השישי מציג ומנתח את תוכניות ה-outreach  של הזרם הרפורמי מול התוכניות שמציע הזרם הקונסרבטיבי. הפרק השביעי והאחרון מעלה את מסקנות העבודה ומסכם את נושא נישואי התערובת.
        פרק א': יהודי ארה"ב – רקע ראשוני המהגרים היהודים באמריקה הגיעו בשנת 1964 מברזיל והיו 23 נפשות במספר. כעבור שלוש מאות שנה, מספר היהודים בארצות הברית הגיע לכדי 5,800,000 נפשות. באמריקה נמצא קיבוץ היהודים הגדול ביותר, אשר מכיל 42% מכלל יהודי העולם.(סקלר,1972,עמ' 11) הקהילה היהודית בארה"ב מאופיינת כייחודית ושונה מיתר הקהילות היהודיות זאת בשל ייחודיות החברה בה היא יושבת. על מנת להבין את מאפייניה של הקהילה היהודית עלינו להסתכל בפרספקטיבה רחבה גם על החברה האמריקנית הכללית.
עוד מתקופת המושבות מעמדם החברתי של היהודים באמריקה היה שונה ממעמדם של יהודי אירופה.
יהודי אירופה התמודדו עם אנטישמיות והדרה ונלחמו רבות להשגת האמנציפציה, לעומתם, יהודי ארה"ב לא הצטרכו להילחם על מעמדם השווה משום שהוא ניתן להם באופן אוטומטי מהיותם אזרחי המדינה.  השוני בין יהודי אירופה לאמריקה התבטא בשלושה תחומים: יהודי אמריקה יכלו לבחור את מקום מגוריהם, משלח ידם ולקיים את דתם ללא מפריע. (יעקב ר.מרכוס,1971 עמ' 116) בן הלפרן במאמרו "היהודי האמריקני" מתאר את מאפייניה הייחודיים של אמריקה מנקודת ראותה של הקהילה היהודית. החברה האמריקאית הינה הטרוגנית וקיימות בה תרבויות שונות, יהודי אמריקה אינם חשים עוד כמיעוט נרדף אלא חלק שלם והרמוני בתוך חברה מגוונת. המדינה מאפשרת לקבוצות השונות לשמור על ייחודן יחד עם ציפייה לגמישות וסתגלנות.  בשונה מאירופה, באמריקה לא התקיימו גטאות בשל גודלה ועל כן לא הייתה הדרה של קבוצה כזו או אחרת.  היהודים באמריקה לא סבלו מרדיפות המאפיינות את הקהילות היהודיות משכבר הימים והם יכלו להמשיך ולקיים את דתם ללא מפריע. אמריקה חרטה על דיגלה ערכי ליברליות, סובלנות ופלורליזם, דבר שגרם ליהודים להשתלב באופן טבעי.  השילוב בין חברה  בעלת מדיניות ליבראלית, תרבויות מגוונות וחופש דת יצר מצב שבו היהודים מרגישים תחושת שייכות לחברה האמריקאית ואינם מחפשים תחליפים, דוגמת ארץ ישראל.  השייכות לאמריקה מתבטאת גם ברצון לזנוח את ההרגלים הישנים ולהיטמע בחברה, דבר המעודד התבוללות.(הלפרן,1988, עמ' 21-20, 29)   מבנה הקהילה היהודית הקהילה היהודית האמריקנית בנויה מארגונים רבים על בסיס איגודי יותר מכל קהילה יהודית אחרת. ההימנות עם הארגונים הינה וולונטרית ואין שייכות אוטומטית-