צמיחת המדינות החדשות באפריקה

סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2708

תקציר העבודה

ממ"ן 11
צמיחת המדינות החדשות באפריקה אורן יקר, מטלה משובחת, אם כי עבודת סינון ודיאטה של כ30% לפחות יכולה רק להשביח את תשובותיך  45 +45  +10= כי אי אפשר יותר 🙂 אלה שאלה 1:
·         ההבדלים בין שלטון קולוניאלי ישיר לבין שלטון קולוניאלי עקיף הם:
אידיאולוגיה: הרעיון שעומד מאחורי שלטון ישיר הוא שלטון של הטמעה/אסימילציה. המטרה בשלטון ישיר היא להפוך את האפריקנים לאירופאים, להטמיע בהם את האירופאיות. לכן, יש צורך ב"למחוק" את האפריקאיות שלהם, לגרום להם להיות לדף חלק ומשם להפוך אותם לאירופאים. זו רק הגרסה הצרפתית לעומת זאת, בשלטון ישיר, האמינו כי יש "לשדרג" את האפריקנים מפני שאירופאים הם לא יכולים להיות לעולם. ניתן להסיק מכך שהשלטון העקיף היה סובלני יותר כלפי האפריקנים (הם ישארו אפריקנים) לעומת השלטון הישיר שהיה פחות סובלני כלפיהם- למחוק את האפריקאיות.
האידיאולוגיה שונה בין סוגי השלטון גרמה לכך שיהיו הבדלים גם במנה השלטון:
מבנה השלטון: בשלטון העקיף השתדלו לשמור על המבנים הפוליטיים הקיימים עם מינימום שינויים והשתמשו באותם מבנים פוליטיים אשר היו כבר קיימים באפריקה כדי לשלוט בקולוניות. הבריטיים קראו לכך "מנדט כפול". האירופאים ישלטו, יקבעו, ינחו, יתוו את הדרך ומהמנהיגים המקומיים יבצעו. לכן, ניתן לראות כי לכל חברה אפריקאית ישנו מבנה שלטון שונה כאשר הקולוניה השולטת היתה בעלת אופי של שלטון עקיף- אין אחידות בצורת השלטון בין חברה לחברה.
כמובן שהאירופאים הם אלו ששולטים בסוג שלטון זה (הם מקבלי ההחלטות העיקריות) אך כל חברה מורידה את זה שונה בצורה שונה למטה (לאזרחים האפריקאים) ולכן השלטון העקיף הוא ביזורי ומגוון יותר. מעולה –
אופי היחסים בין שליטים לנשלטים: התפיסה של השלטון העקיף ביטאה יותר סובלנות כלפי התרבויות האפריקניות. היא באה לידי ביטוי בהענקת סמכויות למנהיגות המקומית, בחינוך בש?פות המקומיות ובהימנעות מפעילות מיסיונרית באזורים מוסלמיים.
לעומתם, השלטון הקולוניאלי הישיר נהג בחוסר –
אידיאולוגיה: הנחת היסוד של שני סוגי השלטון היתה זהה- הנחת יסוד גזענית. יש לציין כי אף על פי שהגזענות דומה לשני סוגי השלטון ניתן לומר בבירור כי שלטון עקיף הוא יותר גזעני מאשר שלטון ישיר (האפריקנים לא יכולים להיות אירופאים לעומת נהפוך את האפריקנים לאירופאים) אך בבסיס של שניהם עומדת הנחת היסוד של "עליונותו של האדם הלבן לעומת נחשלותו של האדם השחור".
מבנה השלטון: הדומה בין שני סוגי השלטון הוא שבשניהם ישנו משטר צבאי, משטר היררכי שנשען על כפייה ולא על הסכמה. משטר פטרוניאליסטי הרואה את עצמו כמבוגר האחראי על "הילידים" המקומיים.
בנוסף, שני סוגי השלטון היו זקוקים למשתפי פעולה מבפנים. השלטון הישיר, הבריטים לצורך העניין, שיתף –
סיכום שיעור ממצה, המעיד שהבנת סוגיה חשובה זו