תקליט הבעה בכתב
מוסד לימוד | מכללת לוינסקי לחינוך |
מקצוע | ספרות, שפה ולשון |
מילות מפתח | הבעה בכתב, טקסט, כתיבת טקסט, מיזוג טקסטים, מכתב, מכתב אישי, מכתב רשמי, סיכום, פיסקת טיעון, פסקה |
שנת הגשה | 2016 |
מספר מילים | 3027 |
מספר מקורות | 3 |
תקציר העבודה
התלקיט קורס:הבעה בכתב (תשעו_ב_3200015) תוכן מטלה מס'1 שיעור מקוון 4
טקסט מס' 1- "סיינטיפיק אמריקן" : לבטל את שעון הקיץ. לכידות: 4
טקסט 1. 9
טקסט מס' 2- "תורה שבעל פה" 10 טקסט 2. 15
"הרבה יותר קל לפרק אטום מדעה קדומה" 16
"תלבושת אחידה בעד או נגד?" 17
מכתב אישי- "מכתב לאחי" 18
מכתב רשמי ראשון 19
מכתב רשמי 20 מטלה מס'1 שיעור מקוון המטלה:
מצא לכידות, קישוריות ומדרגיות בטקסטים הבאים:
-"סיינטיפיק אמריקן" : לבטל את שעון הקיץ.
-תורה שבעל פה.
הסבר והבא דוגמאות.
לכידות- לכידות היא אחת מהיסודות של טקסט תקין, כדי שבטקסט תתקיים לכידות המשפטים אמורים לעסוק בנושא מרכזי אחד, כל הפסקאות יציגו את הנושא שונה ועוסקת בנושא אחד בלבד.
קישוריות- קישוריו הן מילות הקישור אשר מקשרות את המשפטים בטקסט ובכך בונות קשר לוגי ושומרות עליו ועל ההגיוניות בין המשפטים שבטקסט ובין הפסקאות השונות בו.
שימוש נכון במילות הקישור מייצר לכידות בטקסט.
מדרגיות- היא בעצם הסדר ההיררכי של הרעיונות המופיעים בטקסט להם מצפה הקורא.
טקסט מס' 1- "סיינטיפיק אמריקן" : לבטל את שעון הקיץ.
לכידות:
הנושא המרכזי בטקסט זה הוא המאמר אשר פורסם בעיתון "סיינטיפיק אמריקן" לגבי שעון הקיץ והסיבה מדוע יש צורך לבטל אותו.
את הלכידות ניתן לראות בבירור לאורך כל הטקסט, בכל פסקה הכותב מתייחס לנושא המרכזי של הכתבה שהוא המאמר בנושא שעון הקיץ ונזקיו.
דוגמאות:
פסקה 1- "…בשבועות האחרונים בשבתו של שעון הקיץ…"- כבר מהשורות הראשונות הכותב נותן לנו מושג לגבי הנושא של הכתבה שהיא שעון הקיץ.
"…מתפרסם מאמר במגזין המדעי "סיינטיפיק אמריקן" שקורא לבטל כליל את שעון הקיץ"- אנו רואים כי הכתבה הזאת מתייחסת לכתבה אחרת אשר פורסמה בעיתון "סיינטיפיק אמריקן" ומתייחסת לשעון הקיץ והקריאה לבל אותו.
פסקה 2- "…המאמר מונה עשרות דברים שהעולם צריך להפטר מהם, ושעון הקיץ הוא הראשון שבהם"- פעם נוספת אנו רואים את נושא המאמר וההתייחסות של המאמר לצורך לבטל את שעון הקיץ.
"לפי המגזין, לשעון הקיץ יש בסיס מדעי צר ביותר."- גם כאן אנו רואים את התייחסות הכותב למאמר שפורסם בעיתון/מגזין אך הפעם גם נותן הסבר ראשון לצורך לבטל את שעון הקיץ.
*גם בהמשך הפסקה יש התייחסות לשעון הקיץ, לממציא של שעון הקיץ ולסיבה מדוע המציא אותו מלכתחילה "הגישה המרכזית תמיד היתה חיסכון בעלויות החשמל" פסקה 3- בפסקה זו אנו רואים את כותב הכתבה מתחיל בהסבר והפרכת הטענה אשר הופיעה בפסקה הקודמת וטענה כי שעון הקיץ בעצם חוסך בחשמל "בעולם של מכשור אלקטרוני ושל מיזוג אוויר בכל חדר. חלקה של התאורה בצריכת החשמל הולך וקטן".
הכותב גם מסביר ונותן דוגמא לטענתו על ידי הצגת מחקר שנערך בנושא זה "ניסוי שנערך במדינת אינדיאנה שבאה"ב, שבו נבדקה צריכת חשמל." לאחר הצגת המחקר הכותב גם מציג את תוצאותיו ובכך פעם נוספת מחזק את כך שהסיבה לשעון קיץ אינה רלוונטית כיום "התברר כי באזורים בהם הונהג שעון הקיץ צריכת החשמל עלתה על זו שבאזורים שבהם לא הונהג שעון הקיץ" ואף מסביר את הסיבה לכך "מחברי המחקר הסבירו את עליית בצריכת החשמל בשימוש מוגבר במיזוג אוויר ובמאווררים בשעות האור הארוכות".
פסקה 4- בפסקה זו הכותב נותן לנו עוד דוגמאות של הנזקים להם עלול להוביל כתוצאה מהחלפת השעון לשעון קיץ ובכך גם מחזק את הטענה אשר טוענת כי יש לבטל אותו.
"…עלול לגרום לעלייה במספר התאונות", "בקרב הגברים יש נטייה להתאבד בשבועות הראשונים להנהגת שעון הקיץ", שעו הקיץ גורם לעלייה במספר התקפי הלב". קישוריות המופיעות הטקסט :
פסקה 1- פסקת פתיחה – הטענה "ו"- אמצעי קישור להבעת תוספת וסדר הזמן.
· "ודווקא עכשיו…" פסקה 2- פסקת טענה נגדית "ו"- אמצעי קישור להבעת תוספת · "ושעון הקיץ הוא הראשון" "כי"- אמצעי קישור להבעת סיבה · "פירסם שני מאמרים שבהם טען כי הזזת השעון…" "מכיוון ש"- אמצעי קישור להבעת סיבה · "מכיוון ששעות אור נוספות בערב מפחיתות…" פסקה 3- פסקת הסבר והפרכת הטענה הנגדית כתוספת לביסוס הטענה.
"ואולם"- אמצעי קישר להבעת תוספת מנוגדת · "ואולם, בעולם המודרני האסטרטגיה הזו…" "ו"-אמצעי להבעת תוספת · "מכשור אלקטרוני ושל מיזוג אוויר…" "ובניגוד"- אמצעי קישר להבעת תוספת שהיא ניגודית · "למרבה ההפתעה-ובניגוד לתחזיות הכלכליות…" "כי"- אמצעי קישור להבעת סיבה כלשהי · "התברר כי באזורים שבהם הונהג…" פסקה 4- דוגמאות נוספות לביסוס הטענה וסיום.
–