עבודת מחקר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2017
מספר מילים 15229
מספר מקורות 51

תקציר העבודה

בחינת הקשר בין סגנון ניהול,שביעות רצון וכוונות עזיבה בקרב עובדי מחלקת תיקון ושיפוץ ציוד קצה בחברת פלאפון תקשורת מחקר זה מתמקד במחלקת תיקון ושיפוץ ציוד קצה  אשר שייכת לחטיבת התפעול והלוגיסטיקה בחברת פלאפון תקשורת.
מספר העובדים העוזבים במחלקה גבוה מאוד .בשנת
2 005 עזבו מרצונם את המעבדה 32 עובדים,בהשוואה לשנים המאוחרות מספרם הלך וגדל בשנת
2 007 ל-39 על אף אותם תנאי עבודה תגמולים ותמריצים.מחקר זה ניסה לבחון כיצד ניתן לצמצם שיעור עזיבת עובדים במחלקה ?
מערך המחקר הוא תיאורי/שדה סקר, כלומר מערך מחקר כמותי מתאמי. המדגם כלל 60 עובדים מתוך כ- 75 עובדי המחלקה. לצורך המחקר חולקו שאלונים סגורים הקשורים למשתני המחקר. הנתונים קודדו ועובדו בתוכנת אקסל.
השערות המחקר גרסו כי יימצא קשר חיובי בין סגנון ניהול המונהג בחברה  לבין שביעות רצון של העובד וכי יימצא קשר שלילי בין סגנון ניהול לכוונות עזיבה ולבין שביעות רצון לכוונות עזיבה. מן הממצאים עלה כי השערות המחקר אוששו-  ככל שסגנון הניהול יוערך כחיובי יותר  כך רמת  שביעות הרצון של עובד תהיה גבוהה יותר.ככל שסגנון הניהול יוערך כחיובי יותר כך נטיות העזיבה של העובד יפחתו.וככל שרמת שביעות רצונו של העובד תעלה כך כוונות העזיבה יפחתו.
בבחינת הקשרים בוצעו מבחני מתאמי פירסון ונמצאו קשרים בעלי עוצמות גבוהות עד בינוניות בין המשתנים ברמת מובהקות גבוהה ביותר, עוד נמצא כי קיים הבדל דק בין המינים על כל ממדיו המורה על שביעות הרצון של הנשים גבוהה יותר מהגברים.  נמצא הבדל דק רמת שביעות רצונם מהשכר והטבות ושביעות רצון מהתפקיד  של  הנשואים  גבוהה יותר לעומת הלא נשואים.
יתרה מזאת , קיים הבדל  דק  בוותק כאשר עובדים בעלי וותק  פחות  משלוש שנים  בחברה מצביעים על  שביעות רצון נמוכה מזאת שישנם מעל שלוש שנים.בנוסף בכוונות עזיבה הבדל דק המורה כי נטיות העזיבה של הלא נשואים גבוהות מהנשואים .
בבחינת המשתנים הדמוגראפיים לא נמצא כי גיל,מגדר, מצב משפחתי ממתנים את הקשרים הנבחנים .
לאור הממצאים מומלץ לכונן הנהלה מקצועית המשלבת בתוכה השכלה וניסיון לצד אוזן קשבת לעובדים, המציבה יעדים ברורים ומובנים אשר מאתגרים ומייצרים תגמול הולם . בנוסף יש לערוך פעילויות גיבוש, לפתח תוכנית תמריצים לעובדים.  מחקרים עתידיים בתחום יכולים להתמקד בבדיקת משתנים מתערבים נוספים: הערכה עצמית, מוטיבציה, מחויבות לארגון ועוד. לערוך מחקר מקיף אשר יבחן ענפים ומגזרי פעילות שונים השוואת הממצאים תיתן מסקנות רחבות לגבי אופי שונה של אוכלוסיות מחקר ותעשיר את הידע הקיים בספרות המקצועית. תוכן העניינים
תקציר II תוכן עניינים
III רשימת לוחות V רשימת תרשימים VI
1 .מבוא
1
  1.1 תיאור הענף                                                                   1
  1.2 תיאור הארגון
2   1.3 הבעיה העסקית 5
  1.4 שאלת  המחקר 7
  1.5 מטרות המחקר וחשיבותן 7
  1.5.1  מטרה מחקרית 7
  1.5.2  מטרה יישומית 7
2 .סקירת ספרות
8   2.1  סגנון ניהול
8   2.2  שביעות רצון
1 1
  2.3  כוונות עזיבה
1 3
  2.4  הקשרים בין המשתנים 
1 5
  2.4.1  הקשר בין סגנון ניהול לשביעות רצון
1 5
  2.4.2  הקשר בין שביעות רצון לכוונות עזיבה   2.5 רציונל המחקר
1 6
1 7
  2.6 משתני המחקר  
1 8
  2.7 השערות המחקר
1 9
  2.8  מודל המחקר
1 9
3 .מתודולוגיה
2 0   3.1  שיטת המחקר
2 0   3.2  מערך המחקר
2 0   3.3   המדגם
2 1
   3.3.1 אוכלוסיית המחקר
2 1
   3.3.2  המדגם
2 1
   3.3.3  שיטת הדגימה
2 4
  3.4    כלי  המחקר
2 4
  3.4.1 פירוט השאלון
2 4
  3.4.2 תקיפות כלי המחקר
2 6
  3.4.3 מהימנות
2 6
  3.5   הליך המחקר
2 7
 3.6  שיטת הניתוח
2 7
4 .ממצאים
2 8
 4.1 סטטיסטיקה תיאורית
2 8
 4.2 סטטיסטיקה הסקית
3 0  4.3 ממצאים נוספים 
3 8
5.ניתוח ודיון
4 9
6 .סיכום, מסקנות והמלצות 56
7.מגבלות המחקר 58
8 .המלצות למחקר עתידי 59
9.ביבליוגרפיה
6 0
1 0.נספחים
6 5
 10.1 שאלון המחקר
6 5
רשימת לוחות  לוח 1 :התפלגות המשתנה מגדר באוכלוסיית מחקר   
2 1
לוח 2:התפלגות המשתנה גיל באוכלוסיית המדגם
2 1
לוח 3:מדדי מרכז ופיזור של הגיל באוכלוסיית המדגם
2 2
לוח 4:התפלגות המשתנה וותק באוכלוסיית המדגם
2 2
לוח 5:מדדי מרכז ופיזור של וותק באוכלוסיית המדגם
2 3
לוח 6:התפלגות המשתנה תפקיד באוכלוסיית המדגם
2 3
לוח 7 : התפלגות המשתנה מצב משפחתי  באוכלוסיית המחקר
2 3
לוח 8 :
אלפא של קרונבך
2 6
לוח 9 : מדדי ריכוז ופיזור של המשתנה סגנון ניהול
2 8
לוח 10 : מדדי ריכוז ופיזור של המשתנה שביעות רצון
2 9
לוח 11 : מדדי ריכוז ופיזור של המשתנה כוונות עזיבה
3 0 לוח 12: מתאמים בין סגנון ניהול  – שביעות רצון
3 1
לוח 13: מתאמים בין סגנון ניהול  – כוונות עזיבה
3 2
לוח 14: מתאמים בין שביעות רצון  – כוונות עזיבה
3 3
לוח 15: תוצאות מבחני t לבדיקה האם קיים הבדל בין המינים בהערכת סגנון ניהול
3 8
לוח 16:  תוצאות מבחני t לבדיקה האם קיים הבדל בין המינים ברמת שביעות הרצון
3 9
לוח 17 : תוצאות מבחני t לבדיקה האם קיים הבדל במצב משפחתי  במשתנה שביעות רצון 
4 0 לוח 18 : תוצאות מבחני t לבדיקה האם קיים הבדל במצב משפחתי  במשתנה כוונות עזיבה 
4 1
לוח 19 : תוצאות מבחני t לבדיקה האם קיים הבדל בשנות הוותק  במשתנה שביעות רצון 
4 2
לוח 20: תוצאות מבחני t לבדיקה האם קיים הבדל בשנות הוותק  במשתנה שביעות רצון 
4 3
לוח 21: ערך Z של פישר למשתנה הממתן גיל,לקשר בין שביעות רצון וכוונות עזיבה
4 4
לוח 22: ערך Z של פישר למשתנה הממתן גיל,לקשר בין סגנון ניהול וכוונות עזיבה
4 5
לוח  23: ערך Z של פישר למשתנה הממתן מגדר,לקשר בין סגנון ניהול וכוונות עזיבה
4 6
לוח 24: ערך Z של פישר למשתנה הממתן מגדר,לקשר בין שביעות רצון וכוונות עזיבה
4 7
לוח 
5 : ערך Z של פישר למשתנה הממתן מצב משפחתי,לקשר בין סגנון ניהול ושביעות רצון מהשכר והטבות
4 8
רשימת תרשימים תרשים 1:פילוח חברות התקשורת הסלולאר בישראל                                               
2 תרשים 2 :הכנסות פלאפון בין השנים 2005-2007
3 תרשים 3: רווח נקי של פלאפון בין השנים 2005-2007 מתוך אתר החברה.
3
תרשים 4: המבנה הארגוני של חברת פלאפון
4 תרשים 5 : מבנה הארגוני של חטיבת התפעול והלוגיסטיקה 5
תרשים 6 :מגמת העזיבה במעבדה 
6 תרשים 7 :התפלגות אופן העזיבה 7
תרשים 8 :  מודל המחקר
1 9
תרשים 9: אישוש המודל-קשר סגנון ניהול   בין  שביעות רצון
3 4
תרשים  10: אישוש המודל-קשר סגנון ניהול  בין  כוונות עזיבה
3 5
תרשים  11: אישוש המודל-קשר שביעות רצון בין  כוונות עזיבה
3 6
תרשים  12: אישוש המודל-קשר סגנון ניהול  מימדים  בין  שביעות רצון מימדים
3 7