תולדות המוסיקה המערבית א

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
ציון 88
שנת הגשה 2016
מספר מילים 2350

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 12
הקורס: 
1 0732 – תולדות המוסיקה המערבית א' חומר הלימוד למטלה:
תקופת הרנסנס שאלה 3 (50 נקודות) המדריגל, היה שמה של צורה ווקאלית פופולרית שצמחה ברנסנס במאה ה-16. המדריגל נמנה עם הכותרות המזוהות ביותר עם המוזיקה החילונית.
כשהחל לצמוח באיטליה, לצד מבנה הפרוטולה, ביסס המדריגל את הבטון המוזיקלי לצורות מסובכות יותר בעל מאפיינים דומים, (כגון השאנסון הצרפתי והלידר הגרמני) שיגיעו אחריו. הייתה זו היציאה מימי הביניים שאפשרה את פריחת הסגנון המדובר, ויש אף לומר, כי התפתחותו גרמה לכך.
כזכור, חלק הארי במוזיקת ימי הביניים, הן הדתית והן החילונית, הייתה הזיקה הבלתי מבוטלת אל הרוחניות. במזמורים הדתיים שימוש במוזיקה כדרך לפנייה אל חסדי האל לא הייתה נדירה כלל. אמנם שימוש בנושאים חילוניים נראו כבר בשירי הטרובדורים והג'ונגלים, אך רק עם –
שאלה 4 (50 נקודות) א.      היצירה "Lamento della ninfa" ("קינתה של הנימפה")היא יצירה בצורת מדריגל מאת המלחין האיטלקי קלאודיו מונטוורדי (1567-1643), שיצאה לאור כחלק מ"ספר המדריגלים השמיני" (נקרא גם "Madrigals of war and love"), שהלחין במשך תקופה ארוכה, עד שלבסוף יצא ב-1638. היצירה בעלת שלושה חלקים, שניים מהם מושרים בידי קריינים המספרים את הסיפור ואת דעתם השופטת, ופרק אחד מושר בידי הנימפה שמקוננת את קינתה, תוך ליווי של הקריינים.
מונטוורדי הוא מהמלחינים הייחודיים ביותר ברנסנס. זה הוא שכתב את האופרה הבלתי נשכחת המוקדמת ביותר (אורפיאו, 1607). מונטוורדי נהנה מתהילה גדולה במהלך חייו, עקב השפעתו העצומה כזמר ומלחין בשני זרמים: הרנסנס והבארוק. היצירה "קינתה של הנימפה" אכן מציגה …
חלק קריינים ראשון:
בחלק זה שרים הגברים בלבד, ומציגים לנו מידע אודות הנימפה ואירועי חייה לאחרונה, כך שאנו מצפים לקינה שתבוא, או כל התוודות אחרת להבעת עצבותה. הקולות הם שני קווי טנור, אחד בס, ובסו קונטינואו. בכל הקולות מלבד הקונטינואו ישנו מקצב זהה. הפרק עצמו ברובו עליז ואנרגטי, אך ישנן רגיעות: כפי שמספרים סיפור לילד, טון המספר צריך להיות …
חלק הקינה:
למערך הקולות שתואר לעיל נוסף קול קאנטו של זמרת. ניתן כבר בהתחלה לשים לב לתבנית אוסטינטו של הקונטינואו, שמתחילה בשתי התיבות הראשונות, ומחזיקה עד לסוף היצירה. בס כזה אמנם אינו כתוב באופן כרומטי אלא בצעדים גדולים וחצי טון אחד (לה-סול-פה-מי) בס שכזה מופיע ברבות מן הקינות, ונקרא "Lament Bass"- מתחיל בתו הראשון, מסתיים קוורטה מתחת, וחוזר חלילה, באופן מעייף.