מוטיבציה של מורים: השוואה בין בית ספר פרטי לבית ספר ציבורי

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2017
מספר מילים 4987
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

מוטיבציה של מורים: השוואה בין בית ספר פרטי לבית ספר ציבורי עבודה סמינריונית ינואר
2 017
1 7
מקורות תוכן העניינים
תקציר. 3
מבוא. 4
סקירת ספרות.. 6
מוטיבציה. 6
מודלים ותיאוריות של מוטיבציה. 6
מוטיבציה בשירות הציבורי 9
מוטיבציה בקרב מורים. 10 בתי ספר פרטיים בישראל. 12
מחקר איכותני 15
שיטת המחקר. 15
ממצאים. 16
סיכום. 19
ביבליוגרפיה. 21
נספח: ראיונות.. 23
ראיונות עם מורים בבתי ספר ציבוריים. 23
ראיונות עם מורים בבתי ספר פרטיים. 29
תקציר על רקע ירידת ההשקעה הציבורית בחינוך וחוסר שביעות הרצון מהחינוך הניתן במערכת הממלכתית, קמו יוזמות פרטיות להקמת בתי ספר. עבודה זאת עוסקת בנושא המוטיבציה של מורים. בהמשך לכך, העבודה מתמקדת בהבדלים ברמת המוטיבציה של מורים בהשוואה בין מורים בבית ספר פרטי למורים בבית ספר ציבורי.   שיטת המחקר היא מחקר איכותני המבוסס על ראיונות עם מורים. חלק מהמורים הם מהמערכת הציבורית וחלק מבתי ספר פרטיים.
על פי ממצאי המחקר, רמת המוטיבציה של מורים בבית ספר פרטי גבוהה יותר. יחד עם זאת, זהו מחקר ראשוני מצומצם ומומלץ לערוך מחקר בקנה מידה גדול.
בתי הספר הפרטיים שואפים למצוינות ומגייסים מורים מצטיינים. מורים אלו זוכים לתנאי עבודה טובים בהשוואה לתנאים במערכת החינוך הציבורית, כך שהם בעלי שביעות רצון ברמה גבוהה ובעלי מוטיבציה  גבוהה. מצב זה מביא לחינוך ברמה גבוהה של התלמידים אך גם מעמיק פערים חברתיים. לפיכך, מומלץ כי משרד החינוך יפעיל תוכניות להגברת המוטיבציה של המורים בחינוך הציבורי.
מבוא
על רקע ירידת ההשקעה הציבורית בחינוך וחוסר שביעות הרצון מהחינוך הניתן במערכת הממלכתית, קמו יוזמות פרטיות להקמת בתי ספר.
פעמים רבות בתי הספר האלה מציעים ייחודיות כלשהי, כגון תכנים מיוחדים (בתי ספר למדעים ולאמנויות), אידיאולוגיה (בתי ספר דמוקרטיים), ייחודיות תרבותית (בתי ספר אנתרופוסופיים, רשת קדמה) או דתית (בתי ספר תורניים, רשת בתי ספר תל"י).
ואולם נוסף על כך, בתי ספר אלו מאפשרים למשפחות מבוססות לקבל חינוך איכותי בסביבה הומוגנית, שכן הם נוקטים בדרך כלל בבררנות (סלקטיביות) בקבלת תלמידים. (הראל בן שחר, 2012). הזכות לבחור חינוך פרטי מעוגן באמנות בינלאומיות ובתי ספר פרטיים קיימים כמעט בכל מדינות העולם. בישראל החוק מכיר בזכות לקיים בתי ספר פרטיים, אך מחייב בתי ספר פרטיים ברישוי של משרד החינוך שנועד לבדוק שבית הספר עומד בתקני בטיחות וחינוך.
מוטיבציה  (הנעה) היא מושג המתאר מניעים להתנהגות, ותיאוריות מוטיבציה מתיימרות להסביר תהליכים המניעים את האדם להתנהג באופן מסוים. אנו מייחסים מוטיבציה להתנהגות הכוללת בחירה בין אלטרנטיבות של מטרות ואמצעים. כלומר, התנהגויות שלהן אנו מיחסים מוטיבציה הן אלו שאנו מניחים שאפשר לשלוט בהן ולכוונן למטרה כלשהי.
(2008,Brewer).  עבודה זאת עוסקת בנושא המוטיבציה של מורים. בהמשך לכך, העבודה מתמקדת בהבדלים ברמת המוטיבציה של מורים בהשוואה בין מורים בבית ספר פרטי למורים בבית ספר ציבורי.   שאלת המחקר מהו ההבדל ברמת המוטיבציה של מורים בהשוואה בין מורים בבית ספר פרטי למורים בבית ספר ציבורי?
השערת המחקר רמת המוטיבציה של מורים בבית ספר פרטי תהיה גבוהה יותר.
שיטת המחקר מחקר איכותני המבוסס על ראיונות עם מורים. חלק מהמורים הם מהמערכת הציבורית וחלק מבתי ספר פרטיים.