סמינריון-ניהול שרשרת אספקה כאסטרטגיה ליתרון תחרותי

תקציר העבודה

ניהול שרשרת אספקה כאסטרטגיה ליתרון תחרותי מבוא
3-5
ניהול שרשרת האספקה Supply Chain Management (SCM) סקירת ספרות 5-11
2 .1   הגדרה 5
2 .2   חשיבות אינטגרציה וניהול של שרשרת האספקה
8 שימוש בניהול שרשרת האספקה לאסטרטגיה של הארגון, סקירת ספרות
1 1-16
3 .1   הגדרת ניהול אסטרטגי של שרשרת אספקה
1 1
3 .2   סביבת שוק תחרותית
1 2
3 .3   ניהול אסטרטגי של שרשרת האספקה בסביבת שוק תחרותית
1 3
שימוש בניהול שרשרת האספקה ליצירת יכולות דינמיות, סקירת ספרות
1 6-21
4 .1   הגדרת יכולות דינמיות
1 6
4 .2   יכולות דינמיות וניהול שרשרת האספקה
1 7
4 .3   העצמת ביצוע ויתרון תחרותי באמצעות שרשרות אספקה יוצרות ערך עליון
1 8
דיון ביצירת יתרון תחרותי "שבשיתוף פעולה"/ "“collaborative advantage” לכלל השחקנים על שרשרת האספקה ולא רק לארגון הבודד.
21-29
5.1   אמון בין שחקני שרשרת האספקה כגורם ביצירת יתרון תחרותי לכלל השחקנים
2 7
סיכום ומסקנות
2 9
ביבליוגרפיה
3 0-34

1 .    מבוא
העבודה המוגשת תבדוק אם ניהול שרשרת האספקה Supply chain management (SCM) יכול לשמש בתור אמצעי להשגת ולשימור יתרון תחרותי, זאת בהמשך למחקרים ששילבו בין תחום התנהגות ארגונית ואסטרטגיה ותחום ניהול שרשרת האספקה (כדוגמת (Ketchen and Hult, 2007a;455 b; 574 ; Miles and Snow, 2007;459. ראינו בנושא זה חשיבות רבה כאשר בשנים האחרונות הוא עולה כנושא ניהולי מוביל כאשר בממוצע כ 70% מתקבולי הפירמות מועברים לפעילויות הקשורות לשרשרת אספקה, מרכישת חומרי גלם ועד להפצת ושירות של מוצרים גמורים ללקוח הקצה ((Presutti ,2003:219.
מושג שרשרת האספקה פותח במקביל במספר תחומים וחוקרים בתחומי לוגיסטיקה, שיווק, תפעול, טכנולוגיות מידע, מערכות, ארגון ואסטרטגיה תרמו כולם לפיתוח מושג שרשרת האספקה וניהול התחום(Otto & Kotzab, 2003:316).
בנוף העסקי של ימינו יש צורך בגישה רחבה המנצלת את היתרונות העיקריים של שרשרת האספקה ככלי להעצמת ביצועים Ketchen, Rebarick ,Hult, and Meyer ,2008;235)).
שרשראות האספקה הללו שונות מהמסורתיות בדרכים חשובות והן בגדר שרשראות אספקה של ערך (value) המשמשות ארגונים כרכיב מרכזי של אסטרטגיה ולא רק כאמצעי להעברת חומרים ושירותים Ketchen et al ,2008;235)).
במקום להתמקד בעיקר על מהירות או על עלות, שרשראות אספקה של ערך מתוכננות בכדי למסור ערך כולל עליון ללקוחות במונחים של מהירות, איכות וגמישות כאשר הטיעון הוא כי ארגונים המפתחים שרשראות אספקה של ערך יעצימו את הביצועים שלהם, Ketchen et al ,2008;235)).
ניהול שרשרת האספקה הפך להיות אחת התחומים העיקריים בהן חברות יכולות להשיג יתרון תחרותי, כאשר ניהול זה הוא מלאכה מורכבת ומסובכת, זאת משום המגמה ההולכת ומתרחבת של גיוון במוצרים,  משך חיים קצר יותר של מוצרים , מיקור חוץ הולך וגובר, גלובליזציה של עסקים והתקדמות בלתי נפסקת בהתפתחות של טכנולוגיות המידע (Lee, (2002:105.
בעבודה המוגשת ננסה להציג את שילוב ניהול שרשרת האספקה עם מסגרת של יכולות דינאמיות בניהול אסטרטגי, ננסה לבדוק כיצד התנהלות של שרשרת אספקה יכולה לתפוס תפקיד בהשגת ושמירת יכולות דינאמיות, זאת בהמשך לבדיקת מחקרים שטענו כי יכולות דינאמיות הן נחוצות אך אינן מספיקות לצורך השגת יתרון תחרותי  (Eisenhardt & Martin, 2000; 1106; Zahra, Sapienza, & Davidsson,2006;921).
מחקר (Hult, Ketchen & Slater, 2004;243-244) הראה כי ניהול שרשרת אספקה מעצימה את התוצאות המרכזיות המשפיעות על ביצועי הפירמה  ומחקר נוסף (Lee,
2 004;1,4) הראה כי הפירמה משלבת בתוכה את זריזות השרשרת (היכולת להיות פרואקטיבית ומגיבה), יכולת ההסתגלות של השרשרת (שמירת מערכת מוגבלת של שרשראות) והיערכות השרשרת (אינטרסים סינרגטיים) לצורך השגת ערך כולל של מהירות, איכות, עלות וקדימויות של קדימות תחרותית. דהיינו, התנהלות של שרשרת האספקה מאפשרת גם נקודת מבט כללית וגם ניהול יעיל של הקשרים שבין המשתתפים בשרשרת ובנוסף מסייעת בקבלת החלטות לגבי יכולות הליבה שכדאי לפירמה לפתח.
על בסיס זה, כיוון העבודה יהיה של שילוב היבטים של ניהול שרשרת האספקה עם מחקר באסטרטגיה, תוך בדיקה אם שילוב זה יכול להוביל ולהעלות את ניהול שרשרת האספקה לתוך דרגה אסטרטגית יותר, כאשר באותו הזמן ניהול שרשרת האספקה יכול להביא תועלת לאסטרטגיה של הארגונים הנוטלים חלק  בשרשרת. דהיינו, המטרה של העבודה היא להציג את ניהול שרשרת האספקה לא רק כמיועדת לזרימה יעילה של חומרים, כסף ואינפורמציה אלא גם כאמצעי לשיפור הביצועים של כל הארגונים המשתתפים בשרשרת הערך. העבודה תכוון לתת תשובה על שאלת המחקר: האם ניהול שרשרת האספקה יכול להיות דרך להשגת ושימור של יתרון יחסי של כל הארגונים המשתתפים בה ולא רק של הארגון הבודד ? כשהשערות המחקר הן :1. ניהול שרשרת האספקה יכול להיות דרך להשגת ושימור של יתרון תחרותי של כל הארגונים המשתתפים בשרשרת האספקה ו 2. ניהול שרשרת האספקה יכול להיות דרך לחזק את הביצועים של הארגונים המשתתפים בשרשרת האספקה.
לאחר מבוא, הפרק הראשון בעבודה יגיש סקירת ספרות מקיפה על ניהול שרשרת האספקה, תוצג ההגדרה שלו וחשיבות האינטגרציה והניהול שלו. לאחר זאת יוצג האופן בו שרשרת האספקה משמשת לאסטרטגיה של הארגון, זאת בסקירת ספרות שתכיל, בין היתר את הגדרת ניהול אסטרטגי של שרשרת אספקה, סביבת שוק תחרותית ואת הניהול האסטרטגי של שרשרת האספקה בסביבת שוק תחרותית. הפרק הבא יציג בסקירת ספרות את השימוש בניהול שרשרת האספקה ליצירת יכולות דינמיות, תוצג בו הגדרת יכולות דינמיות ובפרט יכולות דינמיות וניהול שרשרת האספקה, וכן האופן בו מתרחשת העצמת ביצוע ויתרון תחרותי באמצעות שרשרות אספקה יוצרות ערך עליון.
פרק מרכזי בעבודה הוא הדיון ביצירת יתרון תחרותי "שבשיתוף פעולה"/“collaborative advantage” לכלל השחקנים על שרשרת האספקה ולא רק לארגון הבודד וכיצד הוא מושתת על אמון בין שחקני שרשרת האספקה כגורם ביצירת יתרון תחרותי לכלל השחקנים, פרק הסיום יציג סיכום ומסקנות.