תקשורת המונים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
מילות מפתח ,
ציון 92
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1652
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

מ"מן 14
1 ) דה מאסיפיקציה-  תפיסה הטוענת כי בגלל ריבוי הערוצים של תקשורת ההמונים מתפצל קהל התקשורת לקהלים קטנים, כלומר, זהו תהליך טבעי של קיטוע ופיצול. ההנחה היא שתהליכי ההתפתחות של תקשורת המונים מעודדים פיצול וקיטוע של קהל התקשורת לקהלים קטנים, שלכל אחד מהם יש צרכים ותחומי התעניינות שונים, ומכאן שאמצעי תקשורת ההמונים יכולים לשרת קהלים קטנים, מזוהים והומוגניים.
שני גורמים שתרמו לתפיסת הדה מאסיפיקציה:
1. תהליך טכנולוגי- החידושים הטכנולוגיים מגוונים את ההיצע התקשורתי, הן באמצעים והן בתכנים. הופעתם של אמצעי תקשורת חדשים מחייבת את אמצעי התקשורת הקיימים להתמחות בתכנים מסוימים ובקהלים קטנים, שאינם בהכרח אלטיסטיים. אמצעי התקשורת הפופולאריים נאלצים להתמקד במיעוטים:
מעמדות חברתיים מסורתיים אשר מייצרים עבורם תכנים מיוחדים כגון: שידורי ספורט, עיתוני תחביבים או ספרי בישול.
2. תהליך חברתי- 4
תמורות לקיטוע:
א. עליה ברמת ההשכלה- אנשים משכילים דורשים תכנים ייחודיים יותר, בנושאים ובתחומים מוגדרים.

2)א. מכוונות חברתית- רואה באמצעי השידור האלקטרוניים שירות לציבור.                   ניתן למצוא את הביטוי הערכי והמעשי של המכוונות החברתית ב5 מישורים:
א. הנמען- תהליך התקשורת אמור להעביר מסרים ומשמעויות בין המוענים לבין הנמענים. הנמענים הם אזרחים, בעלי ערכים, צרכים ואינטרסים.
ב. תפקיד המוען- תפקידו לתת שירות לנמענים ולספק את צורכיהם.
השירות איננו ניתן לפי שיקולים מסחריים, אלא על בסיס אוניברסלי וללא הפליה חברתית או כלכלית. המוענים חייבים לגלות יחס שיוויוני כלפי הנמענים ורגישות למיעוטים ומגזרים קטנים באוכלוסייה.
ג. מטרת התקשורת- השירות ניתן ע"פ שיקול דעתו של איש מקצוע. כיוון שהאזרחים לא –
נכון לכתיבת כתבות אלו פיקוח כזה אכן ניתן לביצוע, זאת משום שהגישה לאתרים מסוימים נחסמת ע"י ספקיות האינטרנט כאשר הספקיות כפופות למישטר. אך עם זאת בכתבה השנייה ניתן לראות כי ארה"ב בוחנת מערכות "עוקפות צנזורה" שיאפשרו לעקוף חסימות בגישה לאינטרנט במדינות המגבילות חופש מידע, כל זאת באמצעות הדואר האלקטרוני. לכן אני מאמין שכבר בזמן הקרוב כל נושא הצנזורה באינטרנט יהיה בעייתי כיוון שאפשרויות החיפוש באינטרנט עצומות וישנן דרכים רבות לעקוף את חסימת אתרים מסוימים.
4) ההבדל בין הדגם הליברלי לדגם האחריות החברתית:
הדגם הליברלי מוכן להסכים לוויסות ברמת הרישוי, ודגם האחריות מחייב את הסדרי התיפקוד.
תפיסת החופש- הליברלים- "חופש שלילי" חופש ממגבלות חיצוניות, עיתונות חופשית. אחריות חברתית-  זכות האזרח לנגישות לאמצעי התקשורת, ביטוי למגוון דעות, הממשלה צריכה להפעיל אמצעי תקשורת לא מסחריים או לתמוך בקיימים.