שוויון הזדמנויות ואיסור אפליה בעבודה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2017
מספר מילים 1249

תקציר העבודה

ממ"ן
1 1
שאלה
1 ועדת הכנסת לקידום מעמד האשה עוסקת בקידום מעמד האשה לקראת שוויון בייצוג; בחינוך ובמעמד האישי, וכן במניעת אפליה בשל מין או נטייה מינית בכל התחומים; עליה לדאוג להקטנת פערים בכלכלה ובשוק העבודה ולמאבק באלימות כלפי נשים. האם לדעתכם גבר יכול למלא תפקיד של יו"ר ועדה זו כראוי?
תשובה:
לפי דעתי אין שום בעיה עם זה שגבר ימלא את תפקיד של יו"ר ועדת הכנסת לקידום מעמד האישה, גם אישה יכולה למלא את התפקיד-
שאלה
2 א.
מה ההבדל בין שוויון פורמלי לבין שוויון מהותי בעבודה?
ב.
מדוע השוויון הפורמלי לא נתן פתרון נאות למצוקותיהם של העובדים?
תשובה:
א.שוויון פורמלי מדבר על יחסים של שני צדדים לחוזה אך הצדדים לחוזה אינם שווים. מעביד נמצא בעמדת הכוח, יש לו חופש לפטר ולשכור עובדים כרצונו. והעובד נאלץ לנהל משא ומתן עם מעביד על תנאי עבודתו מעמדת חולשה. לעומת זאת-
שאלה
3 שוטרי יחידת הסייבר הארצית של משטרת ישראל עבדו ימים כלילות, במשך זמן רב, כדי לאתר חבורה של האקרים (פורצים לרשתות מחשבים) שהשתלטו מידי פעם על עמודי הפייסבוק של חברות מובילות במשק. המבצע הסתיים בהצלחה בתפיסת החשודים. הניחו כי ממשלת ישראל החליטה לתת הנחה בתשלום מס הכנסה לשוטרים שלקחו חלק במבצע זה. שוטרים אשר שירתו ביחידות אחרות של המשטרה מתרעמים על כך וטוענים כי זו אפליה. האם, לדעתכם, השוטרים המשרתים ביחידות אחרות, אכן מופלים? הסבירו.
תשובה:
הגדרה המסורתית של עקרון השוויון – "עקרון השוויון פירושו מתן יחס שווה לשווים". ייחוס משמעות זו של מושג השוויון לעקרון השוויון ואיסור אפליה בעבודה משמעותו " מתן יחס שווה לעובדים המצויים במצב שווה".
שאלה
4 במה דומים דגם ההתאמה ודגם ההטמעה ואיזו בעיה הם משמרים?
תשובה:
דגם ההטמעה ודגם ההתאמה דומים בכך שאימוץ אחת הגישות אלה על ידי החברה אינו מחייב שינוי של ממש בדפוס העבודה-
שאלה 5
במדינת זהבית משרתים בצבא רק גברים. לרגל חגיגות החמישים להקמת המדינה, הוחלט לחוקק חוק חדש: "חוק מענקים מיוחדים". בחוק נקבע כי : "עקב תרומתם החברתית הרבה של החיילים ושל היולדות לשגשוגה ולרווחתה של המדינה, יוענק מענק כספי בסך עשרים מטבעות זהב לחיילים משוחררים וליולדות, לאחר לידתן הראשונה" בנוסף לחוק זה קיים במדינת זהבית "חוק שירותי המדינה", אשר סעיף 3 בו קובע כי:
"המבקש/ת להתקבל לעבודה כעובד בשרות המדינה חייב/ת לעמוד באחת מהדרישות הבאות:
א – המבקש הוא בוגר צבא.
ב – המבקשת היא אם לילד אחד לפחות".
על איזה דגם שוויון מושתת חוק זה? נמקו תשובה:
חוק במדינת זהבית מושתת על דגם ההשלמה