מבוא לאנתרופולוגיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 90
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1157

תקציר העבודה

ממ"ן 14:
שאלה 1:
א. הגישה הסטרקטורלית מבטאת צורות חשיבה ביחסים חברתיים ומדברת על מבנים מולדים ואוניברסליים במחשבה ומאפשרים לכל אדם לתת משמעות.
לפי גישה זו על מנת להבין את עולמם של אחרים, שונים מאתנו יש לראות את דפוסי המחשבה המשותפים לנו ולהם – אוניברסליים, באמצעות מנגנון בינארי המורכב משני ניגודים המסודרים בצורה היררכית, כאשר בבסיס המחשבה האנושית נמצאים זוגות מנוגדים אלו הם מעניקים משמעות אחד לשני.  הקשר בין הניגודים הוא "יצור הכלאיים" אשר לו שני תפקידים, הוא מכיל את שני הניגודים ומאפשר חשיבה על איחוד הניגודים ומאפשר גם התמרה של הניגודים (טרנספורמציה מניגוד אחד לשני) כלומר יצור הכלאיים מאפשר חשיבה הכרחית על הניגוד. לפי לוי שטראוס שמייצג את הגישה אלו הם רעיונות אשר מטשטשים את הניגודים כאשר יצור הכלאיים יוצר מחשבה על ניגוד הוא בעצם גורם ל"מאבק" חוזר ביצור הכלאיים או גורם לדחייתו ומאפשר מחשבה חוזרת ומקורית על האבחנות אשר הינה חיונית ליחיד ולחברה. ב. לפי לוי שטראוס המבנה הסמוי הבא לידי ביטוי בנישואים הוא מבנה מחשבה קוגנטיבי הבנוי משני ניגודים "אני" ו "הזולת" או "אנחנו" ו "הם" מבנה מחשבה זה מעודד למצוא בני זוג שונים ועל בסיס מחשבה זה, לדעתו, מתקיים הטאבו על גילוי עריות. לפי לוי שטראוס הכלה היא יציר …
שאלה 2:
א.      גישתו של סטיוארד היא נאו – אבולוציונית, פונקציונליסטית, מטארליסטית המכונה "אקולוגיה תרבותית". סטיוארד מייחד לסביבה הפיזית מקום מרכזי בתיאוריה שלו ורואה בטכנולוגיה ובכלכלה שכל חברה מפתחת מנגנוני הסתגלות לסביבה החומרית. הוא טוען שגורמי הסביבה הם שקובעים את ליבת התרבות (מכלול המנגנונים ובהם הטכנולוגיה וחלוקת העבודה המבטיחים הסתגלות לסביבה נתונה). מכיוון שסטיוארד נותן מקום רב כל כך לסביבה החומרית, הוא יחקור את הסביבה כפי שמדען למדעים מדויקים חוקר את הסביבה, כלומר – במעבדה. לצורך כך, הוא יאסוף דגימות קרקע, ימדוד כמות משקעים, יבדוק את האקלים, יבדוק את הטופוגרפיה של האזור ועוד, וכך ינסה להסביר מדוע חברה מסוימת בסביבה נתונה פיתחה כלכלה מסוימת ותרבות מסוימת (או ליתר דיוק במילותיו של סטיוארד – ליבת תרבות).

שאלה 3:
א.      אנתרופולוגים ידועים במאבקם נגד דעות קדומות בתחומי ידע אחרים דוגמא אחת לדבר הינה המחלוקת של מלינובסקי על פרויד בפסיכולוגיה. פרויד טען שבכל החברות בעולם קיים תסביך אדיפוס, שבו הילד מפתח קשר חזק עם אמו, ובכך נוצר קונפליקט בינו לבין אביו, במריבה כביכול על האם. אולם מלינובסקי מצא שישנן חברות מטריליניאליות שבהם מתקימים מגורים אבונקולוקיים, כלומר שהמגורים משותפים לאם ולאחיה הבכור, כלומר לדוד הילדים, מה שאומר שלא קים שם מתח מיני בין האב לאם, וכך תסביך אדיפוס לא יכול להיות תרבות אוניברסלית.
דוגמא נוספת למאבק בדעות קדומות, היא על עצם ההנחה הפסיכולוגית שקים בין כל אם וילדיה מערכת אהבה בלתי תלויה בדבר, האנתרופולוגית שפר-יוז חקרה נשים ברזילאיות עניות וגילתה שרבים מהן הזניחו את ילדיהן, מכיוון שהרגישו רגש של זרות לילדיהן, שנבע מהתחרות על המשאבים בינהם, וכך ניתן לראות שרגש האהבה הזה אינו –