עבודת סמינריון בנושא: מורכבות המהפכה הנשית בארגון ה"שומר"

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2016
מספר מילים 14045
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית על נשות ארגון ה"שומר" שאלת מחקר:
 כיצד מעמד הנשים בארגון "השומר"  מבטא  את המורכבות של המהפכה הנשית, הסוציאליסטית הציונית (מהפכה בתוך מהפכה)?
תאריך:  17.07.2016    שם הקורס: "נשים בחברה היהודית בארץ ישראל "1882-1948
תוכן העניינים
מבוא 3
רקע- התפתחות הפמיניזם בתקופה המאה 19 וה20 בארץ ישראל –..5
"הפמיניזם היהודי"-  השתתפות של נשים יהודיות בפמיניזם הכללי -..8 "הפמיניזם הלאומי" -…13
 הציונות –15
נשים באוטופיה הלאומית ציונית -..19
מעמד האישה בחברה היהודית בארץ ישראל -..23
ארגון ה"שומר"
5 נשות ארגון השומר – השומרות ובנות זוגן של השומרים -…29
פרק 2:
עבודה .31
פרק 3: לחימה שמירה נשק –.32
פרק4:
משפחה 34
סיכום דיון -38
ביבליוגרפיה …41
שאלת מחקר:
 כיצד מעמד הנשים בארגון "השומר"  מבטא  את המורכבות של המהפכה הנשית, הסוציאליסטית הציונית (מהפכה בתוך מהפכה)?
פרק
1 :מבוא
בעבודה זו אציג  את  הרקע של נשות השומר, המטען האידיאולוגי איתו הן הגיעו לארגון השומר וכמו כן, מה היה מעמדן של הנשים במהפכה הסוציאליסטית ציונית? האם אותה מהפכה אשר ארגון השומר היה חלק ממנה, נתנה מעמד שווה לנשים אשר לקחו בה חלק. האם  למעשה בתוך השומר הייתה מהפכה בתוך מהפכה? האם הנשים בשומר היוו חלק מהמהפכה הנשית הפמיניסטית או, האם העדיפו להיות חלק מהמהפכה הציונית סוציאליסטית?
בחרתי בנושא זה מכמה סיבות: ראשית, על מנת ללמוד על המעורבות של הנשים בבניית הישוב היהודי בארץ ישראל.  שנית , לפי דעתי חשוב שנדע את כל הפרטים בהקמת הארגונים  העבריים הראשונים בישוב היהודי בא"י , אשר למעשה החלו את יישום הציונות הסוציאליסטית שראתה בעבודת האדמה, השמירה והשפה העברית  כערכים עליונים .
ארגונים שהיוו גשר חשוב בהקמת מדינת ישראל. אותם ארגונים בהם הנשים היוו חלק  חשוב ושפועלן פעמים רבות אינו מסופר או מפורסם.
בעבודה זו , אשתמש במקורות מהקורס  "נשים בחברה היהודית  בארץ ישראל 1882- 1948" ובספרים נלווים ומקורות אחרים העוסקים בארגון ה"שומר" והנשים הפעילות בו.
בחרתי לשקף את הנושא דווקא דרך ארגון השומר אשר למעשה מהווה את "מהפכת היהודי החדש בא"י"- הלוחם, הציוני, עובד האדמה, בעל אידיאולוגיה סוציאליסטית ולמעשה בארגון ה"שומר" באה לידי ביטוי דמות החלוץ הציוני הראשון. זאת אומרת ללא ספק ארגון ה"שומר" יוצר מהפכה ושינוי בחברה היהודית בארץ ישראל. כמו כן, ארגון ה"שומר" מכיל בתוכו גם חברות – נשים אשר לוקחות חלק פעיל באותה מהפכה  שללא ספק מקבילה ל"מהפכה ציונית", ישנה הילה גלובלית של "זעקה פמיניסטית" כלל עולמית.
ארגון ה"שומר" אשר בו חברות "מהפכניות" אשר ללא ספק באות עם מטען מהפכני.
בעבודה זו אני רוצה לבדוק האם המטען המהפכני הזה בא לידי ביטוי רק ברובד הלאומיסוציאליסטי ציוני או גם ברובד הפמיניסטי בו הנשים זועקות לשוויון זכויות אל מול  "המהפכן" אשר נלחם איתן כתף לכתף.