תקשורת- זירת הומור וסאטירה, קורבן קומי וגיבור קומי, השפעת המדיום על ההומור

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1070

תקציר העבודה

זירה סאטירה בטלוויזיה: הומור- הומור מוגדר כבדיחות הדעת, היתול, נקודת מבט הבוחנת את המגוחך שבמצב. התנהגות הומוריסטית היא פעולה תקשורתית המכוונת לעורר אצל הנמען תגובה של שעשוע, צחוק או גיחוך. זו פעולה של תקשורת מכוונת: אדם מחליק על בננה, כביכול אין זה הומור כי אין זו פעולה תקשורתית מכוונת. אם מצלמים אדם בטלוויזיה זה יהיה הומור – פעולה תקשורתית מכוונת. הצחוק הוא התוצאה.
סאטירה- מקור המילה סאטירה מביטוי בלטינית:Satur  –  מלא, גדוש. כיום משתמשים בביטוי כדי לאפיין יצירה המבקשת לבקר תופעות חברתיות תוך שימוש בהומור ובאלימות מילולית להבעת הביקורת הזו. בסאטירה הביקורת אינה מועברת ישירות כי אם באמצעות אמצעים אמנותיים, באירוניה, [צחוק הגורל, כמו הסנדלר שהולך יחף] בסרקזם [לומר דבר אחד ולהתכוון להיפוכו] ובחיקוי. בכל צחוק יש שמץ של אמת. הומור הוא ביטוי לתהליכים חברתיים, הוא סוג של גירוי המוביל למחשבה על הנאמר.
צפייה בתכניות הומור יכולה לשמש למגוון מטרות ולמלא מגוון צרכים:
1. הנאה.
2. בילוי בשעות הפנאי והסחת הדעת מטרדות היומיום.
3. חיזוק תחושת השתייכות לקהילה – למשל:
א. שייכות –
שני טיפוסים מרכזיים- קורבן קומי וגיבור קומי הקורבן הקומי- הוא מי שצוחקים עליו, דמות שטוחה ומעוותת שאינה משתנה. (דמות שטוחה – דמות המאופיינת בתכונה אחת, דמות חד מימדית שאינה מתפתחת במהלך התכנית) הגיבור הקומי- מצטייר ככוחני ושקרן אך מצחיק, וכאדם מצחיק הוא יוצר הזדהות הדמות –