מדיניות ציבורית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2016
מספר מילים 868

תקציר העבודה

בס"ד מטלת מנחה(ממ"ן)14
מדיניות ציבורית  (10723) נושא : כשלי ממשל של כשלים בביורוקרטיה הציבורית , אסימטריה במידע ,השפעות חיצוניות. √ סוגיה מחקרית :  תופעת?
ה"אלימות נגד נשים". ניתוח המקרה:  הבעיה שמצדיקהקיימת  הצדקה נורמטיבית למדיניות ציבורית היא כשל שוק?
תופעת האלימות נגד נשים.אין הצדקה כזאת  "נשים מוכות פיזית, נפשית, מינית, כלכלית וחברתית על ידי בני זוגן – ושומרות זאת בסוד, לעיתים גם מהקרובים להן ביותר. נשים נרצחות, נאנסות, מוכות קשה ונזקקות לטיפול רפואי – והכל על ידי בני זוגן  – ולמרות זאת, מעל 60% מהנשים המוכות שפנו לנעמ"ת מעולם לא העזו לפנות למשטרה . אין ספק כי  אלימות נגד נשים הוא אחד הפשעים הפחות מדווחים, אפילו פחות ממקרי אונס" (יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים ה-
5 בנובמבר, מידע והצעות לפעילות למוסדות החינוך) אלימות נגש נשים הוא כשל ממשל? מדוע? איזה כשל?  חמור  ולכן ישנה "הצדקה נורמטיבית למדיניות ציבורית" (הקצאה סמכותית של ערכים בחברה) ובאמצעות כלי מדיניות שהם הפתרון, רשויות הממשל  צריכות לתת מענה לכשל.אין ניתוח נכון של ההצדקה הנורמטיבית – ערך יסוד? כשל שוק? כשל ממשל? הכשלים שהם הבעיה שמבססת את ההצדקה הנורמטיבית למדיניות הציבורית, הם :
f  כשלי ממשל – מונופול ממשלתי, השפעות חיצוניות שליליות יש לנתח אחד כל פעם : רק בידי הממשל בלעדיות לחוקק חוקים המתירים למשטרה להתערב יותר גם באשר קורה בתוך הבית במקרים חריגים כגון אלימות – חוסר החקיקה גרמה להשפעה חיצונית שלילית, פגיעה באפשרות האם לטפל בילדיה,  ואיכות החיים של האשה ושל הילדים נפגעים, בריאותם, ביטחונם, כלכלתם.                                 f  ערכי יסוד וצדק חלוקתי – הנשים המוכות חלשות וחסרות השפעה פוליטית שאין באפשרותם להעלות הנושא על סדר היום .    כיצד קשור לערך יסוד? יש להסביר                                                                                                        f  כשלים בביורוקרטיה הציבורית – חוסר יעילות. אין למשטרה או לפרקליטות כלים לקדם הליך משפטי תקין נגד הגברים המכים בגלל שנושא זה הוא לכאורה במשפחה כלומר " תחום הפרט"  . תלונות תקועות במשטרה. התוצאה שאשה שמתלוננת רואה שאין טיפול ראוי ואז הבעל חוזר הביתה וממשיך בשלו והאשה לצערנו   תחת איום מתמשך.                                                                        f אסימטריה במידע – הממשל לא מפרסם מאמרים בנושא. הציבור לא מודע לגודל התופעה כלפי?
לא ברור  וכן אינו מודע לטיפול שהמדינה נותנת או לא נותנת , אין מידע באינטרנט לגבי הנושא או הטיפול בנושא. וכן הפוך הנשים המוכות לא משתפות את הגורמים הרלוונטיים וכך אין למדינה את המידע על גודלה האמתי של התופעה.√ "   כלי המדיניות (המקל והגזר) הם הפתרון לכשלים כאשר לכל כלי יש יתרונות וחסרונות :
f חקיקה לקביעת מדיניות (מקל) : תחום הפרט הוא תחום שבו השלטון מוסדר בצורה מקומית כלומר השליט המקומי שהוא הגבר ? משפט לא ברור –