סמינריון ! תרומתה של גישה אופטימית לחיים לקשר שבין תמיכה חברתית – משפחתית לבין הכרת תודה.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
ציון 92
שנת הגשה 2016
מספר מילים 8208
מספר מקורות 38

תקציר העבודה

תוכן עניינים
תקציר -…
עמ' 1
מבוא

עמ' 2
סקירת ספרות –..
עמ' 3
     הכרת תודה –..
עמ' 3
 אופטימיות –…
עמ' 6     תמיכה חברתית ומשפחתית –
עמ' 8   שיטה —
עמ' 13
      מערך המחקר -…
עמ' 13                    משתתפים –…
עמ' 13
כלים –
עמ' 13     הליך המחקר -…
עמ' 14
ממצאים -.
עמ' 15
דיון –…
עמ' 20 מגבלות המחקר –
עמ' 23
ביבליוגרפיה
עמ' 24
נספחים -.  עמ' 29
שאלון פרטים אישיים —  עמ' 29
שאלון תמיכה חברתית ומשפחתית -..  עמ' 30 שאלון הגישה לחיים –..  עמ' 31
שאלון הכרת  תודה
עמ' 32
תקציר המחקר הנוכחי בחן את הקשרים בין המשתנים הכרת תודה, תמיכה חברתית ומשפחתית ואופטימיות. לשם כך, נדגמו 61 נבדקים בצורה אקראית ממקומות שונים בארץ ובמגוון גילאים ומילאו בהתנדבות שאלונים המבוססים על דיווח עצמי. בהשערות המחקר הונח כי יימצא קשר חיובי בין תחושת התמיכה החברתית והמשפחתית לבין רמת האופטימיות, בין אופטימיות לבין הכרת תודה ובין רמת התמיכה חברתית והמשפחתית להכרת תודה. בנוסף על כך, שוער כי אופטימיות יהיה משתנה שיתווך את הקשר בין תמיכה חברתית – משפחתית לבין הכרת תודה. בהתאם להשערות המחקר נמצאו קשרים חיוביים בין שלושת המשתנים המוזכרים לעיל. ההשערה האחרונה הנוגעת למודל התיווך לא קיבלה אישוש אמפירי במסגרת המחקר הנוכחי. בפרק הדיון, ניתנה פרשנות לממצאים שעלו במחקר הנוכחי. מבוא
בשנים האחרונות במסגרת מחקרים בתחום הפסיכולוגיה החיובית,  החלו לחקור יותר תופעות כמו הנטייה לאופטימיות והכרת התודה. מושגים אלו, כמו גם תמיכה חברתית ומשפחתית, נמצאו קשורים באופן הדוק לתפקוד פסיכולוגי תקין הכולל רגשות חיוביים(Positive Affect) ורווחה נפשית(Well Being)Emmons & Mishra, 2011; Newman, Lohman & Newman, 2007(Seligman & Csikszentmihalyi, 2000).
שמירה על רווחה נפשית מתאפשרת לצד קיומם של משאבים שונים. על פי תיאוריית שימור המשאבים(Hobfoll, 1989), לאנשים יש מוטיבציה להשיג, לשמר ולהגן על משאביהם ואילו הימצאות המשאבים בסכנה מגבירה תחושת לחץ. מטרת המחקר הנוכחי היא לבחון את מהותם וטיבם של הקשרים שבין שלושה משאבים פסיכולוגיים העומדים לרשות הפרט: תחושת תמיכה חברתית – משפחתית, אופטימיות והנכונות להכרת תודה.  מתוך עיון נרחב בספרות המחקרית לא נמצא מחקר המשלב את שלושת המושגים הללו יחדיו, ואילו מרבית המחקרים העוסקים בתחומים אלו בודקים את תרומתן של הכרת תודה, אופטימיות ותמיכה חברתית ומשפחתית לרווחה נפשית ולכן נבדקו על אוכלוסיות מיוחדות כמו אנשים המתמודדים עם מחלות או מצבי משבר ופחות על אוכלוסייה רגילה. לאור זאת, במחקר הנוכחי ייבדקו משתנים אלו בקרב מבוגרים שאינם נכללים באוכלוסייה המוגדרת במצב חריג, דבר העשוי לחדד את ההבנה על אודות הקשרים בין תמיכה חברתית ומשפחתית, אופטימיות והכרת תודה והחוויה הבסיסית והטבעית של משאבים אלו כפי שעשויה להיחוות אצל כל אדם באשר הוא.