מצגת על לוח הכפל המיועדת להעברת שיעור בכיתה ג

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2018

תקציר העבודה

בוקר טוב לכולם.
שקופית 1
אתם יודעים מה יהיה מיוחד היום בשיעור החשבון?
היום נדע להכיר את לוח הכפל מהצד המעניין שלו ואולי נתאהב בו מחדש J שקופית 2
אתם יודעים שמישהו המציא את לוח הכפל?
מישהו יודע מי המציא?
ממציא לוח הכפל – פיתגורס, מתמטיקאי יווני שחי לפני המון שנים, בתקופה העתיקה, שבה טרם ידעו משהו על העולם, והיו רק בודדים שחקרו. הוא גם חקר כוכבים ואת יחסי הגודל שלהם.
שקופית 3
כולם מכירים את סימן לוח הכפל? אז מסתבר שמישהו המציא אותו לפני זמן רב.
סימן הכפל X הומצא הרבה אחרי לוח הכפל. הוא הומצא ב 1631 על ידי נזיר אנגלי בשם ויליאם אוטרד (מישהו יודע מהו נזיר?), שבנוסף להיותו נוצרי דתי עסק גם במתמטיקה.
שקופית 4
מישהו רוצה להגדיר מהו לוח הכפל?
לוח הכפל – טבלה עם תוצאות של פעולות הכפל בחשבון. מדוע חשוב ללמוד את לוח הכפל בעל פה?
לימוד הטבלה בעל פה עוזרת בלימודי החשבון ומאפשרת לספור מהר מבלי לעצור ולחשב כל דבר.
תשלימו – הכפל הוא קיצור של ה…
וחשוב לזכור – הכפל הוא קיצור של החיבור! * עכשיו נעבור על כל הכפולות, מ 0 עד 11. אשמח אם תגידו כל מי שרוצה דברים מיוחדים המאפיינים את הכפולות שקופית 5
מה אתם יודעים על הכפולות של 0? מה מאפיין אותן? כל מה שמכפילים ב – 0 נותן את התוצאה 0 שקופית 6
מה אתם יודעים על הכפולות של 1? מה מאפיין אותן? מספר שמוכפל ב – 1 נשאר אותו הדבר ואינו משתנה שקופית 7
מה אתם יודעים על הכפולות של 2? מה מאפיין אותן?
כשמכפילים מספר ב – 2, זה אותו הדבר אם מחברים אליו מספר השווה אליו. כלומר זה חיבור של זוג מספרים זהה שקופית 8
מה אתם יודעים על הכפולות של 3? מה מאפיין אותן?
סכום הספרות בתוצאות הכפל של 3 הוא תמיד בסדר של – 3, 6, 9.
ויש תרגיל מעניין שאם כותבים אותו ברצף יוצא רצף של מספרים – 4X3=12 – 1234
יש עוד תרגיל עם כזה סדר, אבל עם מספרים אחרים, בכפולה אחרת. אולי מישהו יודע על כפולה כזו?
שקופית 9
מה אתם יודעים על הכפולות של 4? מה מאפיין אותן?
תוצאות הכפולות של 4 הן פעמיים הכפולות של 2. כלומר, אם מכפילים תוצאת כפל של 2 ב 2, תיצא תוצאת הכפל של 4
שקופית 10 תוצאות הכפולות של 5 תמיד יסתיימו ב – 5 או ב – 0. ואפשר גם להיעזר בידיים ולספור – הרי כל יד היא 5…
שקופית 11
תוצאות הכפולות של 6 הן פעמיים הכפולות של 3. כלומר, אם מכפילים תוצאת כפל של 3 ב 2, תצא תוצאת הכפל של 6.
שקופית 12
ויש משהו מעניין שקורה כשמכפילים 6 במספר זוגי, 2, 4, 6, 8 – ספרת היחידות של התוצאה תהייה זהה למספר הזוגי. וזה יקרה גם אם נכפיל 6 בכל מספר גדול יותר שמסתיים במספר זוגי, גם אז בתוצאה ספרת היחידות תהייה זהה לספרת היחידות של המספר שבו הוכפל 6. למשל – 6 כפול 7,594 ייתן את התוצאה – 45,564.
שקופית 13
כפולה שבילדותי בבית הספר לא הייתה אהודה עליי בלשון המעטה…
אין חוקיות מיוחדת לכפולות של 7. ואת הרוב פגשנו בכפולות הקודמות.
נשאר לזכור ש 7X7=49.
ויש את התרגיל המעניין הבא, שבדומה לתרגיל – 4X3=12, שברצף כתיבה נותן את רצף המספרים – 1234, נותן את הרצף 5678 – 8X7=56.
שקופית 14
תוצאות הכפולות של 8 הן פעמיים תוצאות הכפולות של 4 או ארבע פעמים הכפולות של 2. כלומר, אם מכפילים תוצאת כפל של 4 ב 2, תצא תוצאת הכפל של 8, ואם מכפילים תוצאת כפל של 2 ב 4, תצא תוצאת הכפל של 8
שקופית 15
כאן אפשר לראות את התוצאות בבירור שקופית 16
סכום הספרות של תוצאות כפולות 9 שווה תמיד ל – 9 (כפולות של 9 במספרים מ 1 עד 10) שקופית 17
תוצאות כפולות 9 – אם מסתכלים ברצף על תוצאות הכפולות של 9, נראה שספרת העשרות מופיעה בסדר עולה מ 0 עד 9  וספרת האחדות – בסדר יורד מ 9 עד 0 שקופית 18
צריכה מתנדב בבקשה שקופית 19
יש טריק לדעת מהר את הכפולות של 9 באמצעות אצבעות הידיים. מוצאים את האצבע לפי המספר שמכפילים ב 9, ואז כמות האצבעות שלפני האצבע הן ספרת העשרות של תוצאת הכפל, וכמות האצבעות שאחרי הן ספרת היחידות של תוצאת הכפל. הספירה תהייה לפי הכיוון שבחרנו את האצבע שקופית 20 כפולה שממש קל לזכור, פשוט מוסיפים אפס אחרי המספר שמוכפל ב – 10, והינה לכם התוצאה שקופית 21
כפולה מעניינת. כל מספר שמכפילים ב 11 נותן תוצאה שהספרות שלה הן פעמיים המספר שהוכפל ב 11. אבל זה עובד רק מ 1 עד 9. מעבר לזה תוצאות הכפולות הן אחרות שקופית 22
כמה טיפים לזכור את לוח הכפל – לקרוא אותו לפני השינה (אפשר לתלות ליד המיטה, או לשים מתחת לכרית), לבקש ממישהו שיעיר באמצע הלילה וייתן תרגיל (התוצאות של זה יכולות להיות לא נעימות, אבל עדיין שווה לנסות…), לזכור טיפים של לוח הכפל כמו שדיברנו היום ואפשר להמציא משחקים ולשחק בהפסקות בבית הספר (כמו מה שחילקתי לכם ביום שישי). שקופית 23
שיא הגינס בזכירת לוח הכפל שברו 2 ילדים מהודו. ילד אחד בן 4, שיכול להגיד ברצף כפולות עד 15, כולל התרגילים, תוך 5 דקות, והשני הוא ילד בן 5, שיכול להגיד ברצף תוצאות כפולות עד 12 תוך 2.5 דקות. ושניהם נוהגים לעשות זאת בעיניים עצומות.
שקופית 24
עכשיו נעבור למרתון לוח הכפל. חילקנו לכם דפים עם כל הכפולות (חוץ מ 0 ו 1, זה מיותר).
המטרה של כולנו זה לשבור שיא כיתתי ולא פרטי. אין מנצחים ומפסידים, אלא יש ניצחון של כל הכיתה. ננסה לפתור כמה שיותר מהר, להתקרב לשיא של שני הילדים ששברו את השיא בזכירת לוח הכפל.
אז, התנאים הם – פותרים יחד ככיתה, עוזרים אחד לשני, מותר להעתיק, מותר לגלות אחד לשני את התשובות והשיא הוא של כל כיתה ולא של יחידים.
שקופית
5 בהצלחה! שקופית 26
נתראה עוד שעה, אחרי שיעור ספורט וההפסקה הגדולה.