בין ציון לציונות

תקציר העבודה

מטלת מנחה )ממ"ן( 12 הקורס: 10121 – בין ציון לציונות חומר הלימוד למטלה:
יחידות 3-4 וקודמותיהן  מספר השאלות: 3
משקל המטלה: 10 נקודות  סמסטר: 2018ג מועד אחרון להגשה: 2018.8.5
קיימות שתי חלופות להגשת מטלות:  שליחת מטלות באמצעות מערכת המטלות המקוונת באתר הבית של הקורס  שליחת מטלות באמצעות הדואר או הגשה ישירה למנחה במפגשי ההנחיה הסבר מפורט ב"נוהל הגשת מטלות מנחה" שאלה 1(
3 5
נקודות( חומר הקריאה: דניאל גוטויין, "אוטופיה והגשמה: אנטישמיות ושינוי עצמי כ"כוח מניע" בהגות הציונית המוקדמת של הרצל" )במקראת הקורס(. קראו את מאמרו של דניאל גוטויין וענו על השאלות הבאות: א. מה גרם למהפך שחל בהצגת הכוח המניע של הציונות על ידי הרצל, על פי המאמר ? )5 נקודות(  ב. אילו הבדלי דגשים התקיימו בשאלת המניע של הציונות בין הרובד הגלוי התעמולתי הרשמי של הרצל לבין הרובד הסמוי, על פי המאמר? )10 נקודות( ג. על פי המאמר, מה היה המניע האמיתי לציונות על פי הרצל בשלב הפורמטיבי של הגותו? בתשובתכם התייחסו למושגים: פוליטיזציה של ההמון, דמוקרטיזציה של ההנהגה ופרודוקטיביזציה של ההון. )20 נקודות( שאלה 2(
3 5
נקודות( חומר הקריאה: נאום הרצל בקונגרס הציוני הראשון )מקורות להורדה באתר הקורס( הציגו את עיקרי טיעוניו של הרצל בנאומו. התייחסו לדרך בה רואה הרצל את מטרת ההתכנסות של הקונגרס ואת דרכי פעולותיו המועדפות על ידיו. 4
שאלה 3(
3 0 נקודות( חומר הקריאה: יחידה 4
תארו את תהליך שינוי הדגש מפעילות מדינית לפעילות מעשית ורוחנית שהתרחש בתנועה הציונית בין השנים 1904
– 1914
.התייחסו בתשובתכם להחלטות שהתקבלו בקונגרסים מטלת מנחה (ממ"ן)
1 2 במסגרת הקורס בין ציון לציונות שמספרו 10121
שם הסטודנט: מ. ת. זהות: שאלה 1 – מאמרו של דניאל גוטווין :
א. בהתאם למאמר,  מהפך חל בכח המניע של הציונות על ידי הרצל. תחילה, הרצל ראה את הכח המניע בשינוי העצמי של החברה היהודית המתבטאים בשינוי כלכלי, חברתי ופוליטי. לאחר מכן, הוא הסביר את השינויים כנובעים לאור האנטישמיות, המשפיעה באופן חיצוני על החברה היהודית וגורמת לתמורות אלו.גרסה זו אומצה על ידי הציונות ומדובר בהסבר רשמי לשינוי. להסבר זה נלווה גם מניע סמוי – לפיו השינוי העצמי הנו הכח המניע של הציונות.
ב. המניע הגלוי – התעמולתי  – הרשמי לציונות נבדל מהמניע הסמוי בשני שיקולי רבדים, על פי המאמר, בכך שהרובד הרשמי לשינוי הנו מוצר תעמולתי, אשר נועד לשכנע את אלו שמטילים ספק וכן, להאבק במתנגדים. בניגוד לכך, הרובד הסמוי מעיד על עולם המושגים המנחה את הרצל לפתרון הציוני. הרצל מעניק לאנטישמיות תפקיד כפול – האנטישמיות הנה המניע לצרת היהודים, מונעת מהם לממש אימנסיפציה ואף להתבולל בחברה האירופית. במקביל מדובר בפתרון לצרת היהודים מאחר ולאנטישמיות מניע לציונות היוצר את ההבדל בין ציונות לאוטופיה.
בעקבות האנטישמיות, הציונות הנה תוכנית ברת הגשמה.
האנטישמים אף יסיעו להגשמת התוכנית הציונית. עם זאת, מבחינת הרובד הסמוי, לאור הנחותיו של הרצל לגבי תפיסתו הציונית, הוא משוחרר משיקולים של תעמולה והסברה.
הרצל, הלכה למעשה, לא ייחס לאנטישמיות ככח מניע לציונות ומדובר בגורם זניח. בפועל, הרצל ראה את הכח המניע לציונות בהתלהבות של הקהל היהודי ובהתארגנותו במסגרת התנועה הציונית, בהתלהבות העממית כמניע.
ג. כאמור לעיל, המניע האמיתי של הרצל לציונות בשלב הפורמטיבי להגותו מצוי בהתלהבות העממית של הציבור היהודי ובהתארגנותו במסגרת התנועה הציונית. בכדי להשיג את המטרה ולגרום לציבור היהודי להוות הגורם המניע של הציונות, יש ליצור בו תהליך פוליטיזציה ובמקביל ליצור דמוקרטיזציה במסגרת הפוליטיקה היהודית. דמוקרטיזיה כלכלית ופוליטית יצור שינוי בקרב הציבור היהודי.
למעשה, הפוליטיזציה מהווה גורם פנים – יהודי, אשר מטרתה הנו תהליך של שינוי-
השביעי והשמיני וללבטי המדיניות והמנהיגות בקונגרסים התשיעי העשירי והאחד עשר.