הצעת מחקר בנושא גישתו של דר' מרטין לות'ר קינג ג'וניור כלפי היהודים ומדינת ישראל

תקציר העבודה

הצעת מחקר לסמינריון במסגרת הקורס חירויות הפרט והמבנה החוקתי בדמוקרטיה פדרלית : רציפות ושינוי בממשל ארצות הברית שמספרו 10336
מוגש על ידי – / מספר ת. זהות – שאלת המחקר – מהו הקשר בין יחסו של מרטין לות'ר קינג ג'וניור כלפי היהודים כמיעוט וכלפי מדינת ישראל ובין האידיאלוגיה שלו כמנהיג המאבק הלא אלים של השחורים כמיעוט בארצות הברית?
רציונל המחקר – דר' מרטין לותר קינג ג'וניור, כומר מהזרם הבפטיסטי, הנהיג את מאבקם של המיעוט השחור בארצות – הברית להשגת שיוויון זכויות בשנות ה-50 וה-60 של המאה ה-20 (קינג, 1998). באותה התקופה, בעוד העולם משתקם מטראומת מלחמת העולם השנייה, נחשפים גילויים מזעזעים בנוגע לשואה שביצעו הנאצים כנגד מאות מליונים של בני מיעוטים, תוך התמקדות בבני העם היהודי. מדינת ישראל הצעירה עודה בחיתוליה. לאחר מלחמת העולם השנייה, בכירים במנגנוני המדינה הגרמנית הועמדו לדין והוצאו להורג עם הרשעתם בגין ציות לחוקי הרייך. מנהיגים אלו הם שהכשירו את הקרקע באופן שיצדיק בהיבט החוקי את פשעיהם כנגד האנושות, בפשעי מלחמה ובפשעים כנגד השלום. במעשיהם, הם גרמו למלחמה תוך הפרת אמנות בין לאומיות וביצוע מעשי תוקפנות, הפרו כללי מלחמה וכן, ביצעו פשעים כנגד האנושות בכך שביצעו רצח, השמדה, שעבוד, הגליה ופעולות בלתי אנושיות נוספות. פשעיהם היו חוקיים תחת המשטר הנאצי (חזוני, 2010).
באותם השנים, כאשר השחורים נאבקו להשגת זכויות בסיסיות ולשיוויון בין הגזעים בהנהגתו של הכומר, ארצות הברית פעלה למען חיזוקם של משטרים דמוקרטיים ברחבי העולם, תוך התמקדות במדינות באירופה. המאבק תחת הנהגתו של קינג למען שיוויון זכויות לשחורים בארצות הברית אופיינה בהתנגדות שאינה אלימה ובאה לידי ביטוי בעריכת מצעדי מחאה המונים -.
הצעה לראשי פרקים תקציר פרק 1 – סקירת ספרות              
1 .1            מעמדם של השחורים בארצות – הברית עד למחצית הראשונה של המאה העשרים              
1 .2            מאבקו של מרטין לות'ר קינג ג'וניור למען שיוויון זכויות של השחורים
1 .2.1 פעולותיו של הכומר במסגרת המאבק
1 .2.2 הישגיו של הכומר              
1 .3            העם היהודי במהלך מלחמת העולם השניה ואחריה
1 .3.1 היהודים כפליטים
1 .3.2 מעמדה של מדינת ישראל כמדינת היהודים              
1 .4            יחסם של השחורים בארצות הברית עם הקהילה היהודית וכלפי מדינת ישראל פרק 2 –בחינת האידאולוגיה של מרטין לות'ר קינג כמנהיג מאבקם של השחורים בארצות הברית וגישתו כלפי היהודים וישראל              
2 .1            האידיאולוגיה של מרטין לות'ר קינג
2 .1.1 מאבק לא אלים
2 .1.2 השפעתם של סוקרטס וגנדי על הכומר
2 .1.3 אי ציות אזרחי לחוק –
**הצעת עבודה בלבד