בקורס סוגיות בחינוך מיוחד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2018
מספר מילים 1256
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

סוגיות בחינוך מיוחד ממן 12
שאלה מס' 1
א.      בשתי ההגדרות יש שלושה קריטריונים למוגבלות שכלית התפתחותית, כאשר שני הקריטריונים הראשונים דומים – קוגניציה, הכוללת מנת משכל של 70 ומטה (הגורמת לקושי בלמידת מיומנויות, העברת מסרים והבנתם, פוגעת בזיכרון לטווח קצר וארוך, משבשת יכולות תקשורתיות), והתנהגות מסתגלת, שהיא יכולת ביצועית של מיומנויות תפיסתיות, חברתיות או מעשיות שהפרט מפעיל כדי לחיות חיים עצמאיים (לדוגמה, להוציא כסף מהבנק, להתנהל בחברה ועוד) – אך הקריטריון השלישי שונה: האגודה האמריקנית מדברת על מערך תמיכות, -10/10 שאלה מס' 2
א.      תוכניות שיכולות לסייע לסיוון לחזור לשוק העבודה:
(1)   מעבר לעצמאות: תוכנית ממוקדת של תעסוקה והכשרה מקצועית, במטרה לשפר את איכות החיים של האדם הסובל ממוגבלות שכלית התפתחותית. נמצא שבוגרי חינוך מיוחד ששולבו בתוכניות ממוקדות של מיומנויות תעסוקה והכשרה מקצועית יש סיכוי רב יותר לקבל עבודה תמורת תשלום. במקרה של סיוון, תוכנית ממוקדת כזו יכולה לסייע לה לרכוש הכשרה מקצועית בתחום מסוים וכך יהיה לה סיכוי רב יותר למצוא עבודה.
(2)   תעסוקה נתמכת – שיקום תעסוקתי: שירות ממשלתי המספק שירותי הכשרה מקצועית, ייעוץ, הכוונה והשמה. התוכנית מכינה את הפרט לעבוד במפעל מוגן, ויעיל בעיקר לסובלים ממוגבלות שכלית התפתחותית קלה שלא מסוגלים להשתלב בעבודה בקהילה במשרה תחרותית. אני חושבת שתוכנית זו תתאים לסיוון, מכיוון שהיא מתארת שהיא עבדה בשלוש עבודות שונות, כלומר החליפה עבודות וככל הנראה לא הסתדרה איתן, –
שאלה מס' 3
א.      נופר קיבלה אבחנה של דיסלקציה מכייוון שהיא מתקשה בקריאת אותיות מסוימות במהירות ביחס לבני גילה, מתקשה לבודד עיצורי תנועה מסוימים, יש לה שגיאות רבות בקריאת צירופים מסוימים, היא שוגה במרבית המילים שבני גילה אמורים לקרוא באופן תקין, ושטף קריאתה לקוי. מאפיינים אלה תואמים דיסלקציה, בה הקשיים הם ברמת המילה, האיות והפענוח לוקים בחסר ברמת המילה, יש קושי בפירוק ופענוח של המילה הבודדת, וניתן לראות את כל אלה אצל נופר, לדוגמה בצורה בה היא מתקשה לבודד את העיצור נ' מהתנועה קמץ במילה נמר, מתקשה בקריאת אותיות, ושטף הקריאה שלה לקוי. 10/10 ב.      הסיבות העיקריות הידועות כיום לליקויי למידה:
1.      מקור נוירולוגי: נמצא שתפקודו המוחי של ילד הסובל מלקות למידה שונה מזה של ילד …
שאלה מס' 4
1 .      לא נכון – אמנם זמן נוסף יקל ויעזור, אך הבעיה לא תיפתר, מכיוון שלקות למידה היא לקות נוירולוגית ולכן זמן לא פותר אותה (כלומר, תוספת זמן יכולה לעזור, אך לא פותרת את הבעיה). 5/5
2 .      לא נכון – על מנת לכתוב בצורה תקינה, נדרשים תפקודים נוירולוגיים וביולוגיים רבים הדורשים תיאום ביניהם, כאשר תפיסה וזיכרון חזותיים תקינים נכללים בהם (התפקודים הנוספים הם תחושתיים, אינטגרטיביים ומוטוריים): התפיסה והזיכרון החזותיים צריכים להיות תקינים כדי שהילד יוכל לתפוס את צורת האותיות והמילים ולזכור אותן. בנוסף, על הילד לתכנן תנועה והתמצאות מרחבית כדי שהכתיבה תהיה תקינה (לכתוב בתוך השורה ולא מעליה או מתחתיה, לזהות את הכיוונים ימין ושמאל).  5/5
3 .      לא נכון – מדובר בשלב התפתחותי טבעי של רכישת כתיבה, ולא בדיסלקציה. כלומר, זה –
ממן מצוין 100 בהצלחה גם בהמשך.