קורס: 14028 מדיניות חינוך - האוניברסיטה הפתוחה

תקציר העבודה

תקציר ממן 11 קורס: 14028 מדיניות חינוך :
הממן עונה על השאלות הבאות :
קראו את הכתבה "הם שונאים אתכם: מאחורי הניצחון של טראמפ והטראמפיזם הגלובלי" מאת אורי פסובסקי וענו על שלושה מתוך ארבעה סעיפים מטה )הכתבה עובדה על ידי מרכזת הקורס, לינק לכתבה המלאה, מטה(:
שימו לב, עליכם לענות על שלושה מתוך ארבעה סעיפים בחלק זה.
א. בל יית' ) Blyth ( מסביר את עליית "הטראמפיזם" כתגובת נגד לגלובליזציה.
)1 קראו את פרק 1 במדריך הלמידה, הסבירו מהי גלובליזציה ) 8 נק'( )2 הציגו מתוך הפרק שני טיעונים שמחזקים את התזה של בליית' ) 7 נק'(.
ב. קר או את המאמר של איכילוב ) Ichilov, 2009 ( מתוך המקראה.
)1 באיזו מידה התזה של איכילוב אודות הנסיגה מהחינוך הציבורי מתיישבת עם ההסברים של בליית' ) Blyth ( על עליית הטראמפיזם? בתשובתכם התייחסו לתפיסה של איכילוב את הרב תרבותיות ולתפיסתה את הגלובליזציה ) 15 נק'(.
ג. בח רו שתי דילמות מתוך המאמר של ניר ואיל ) Nir & Eyal, 2008 .) )1 הציגו בקצרה את הדילמות ) 10 נק'( )2 הסבירו לאור התזה של בליית' כיצד ממשל טראמפ יכריע לגביהן ) 5 נק'( ד. קר או במדריך הלמידה את פרק ב 2- המציג תיאוריות המסבירות את מידת ההשפעה של שחקנים על מדיניות ציבורית.
)1 בחרו, הציגו והסבירו תיאוריה אחת שתומכת בתזה של בליית' באשר לבחירה בטראמפ ותיאוריה אחת המציעה תזה מנוגדת ) 15 נק'(.
שאלה 2 )סה"כ 20 נק'( קראו את המאמר של קובורן ) Coburn, 2005 ( מתוך המקראה.
)1 על פי קובורן, אם ממשל חדש )דוגמת ממשל טראמפ( מבקש לחולל שינוי במערכת החינוך, באילו קשיים הוא עתיד לפגוש? )ציינו לפחות 2 קשיים( ) 10 נק'( )2 על בסיס הממצאים של קובורן, ציינו שתי אסטרטגיות שיכולות לסייע לממשל חדש בהטמעה של רפורמות? ) 10 נק'(.

1 8
שאלה 3 )סה"כ 30 נק'( קראו את המאמר של היל ) Hill, 2001 ( ואת המאמר של איכילוב ) Ichilov, 2009 ( מתוך המקראה )1 מהן מטרות החינוך הציבורי על פי כל אחד מהחוקרים? ) 10 נק'( )2 כיצד תופס כל אחד מהחוקרים את החדירה של תפיסות "שוקיות" אל מערכת החינוך? ) 10 נק'( )3 מה תהיה הביקורת של איכילוב על תפיסת החינוך הציבורי של היל? ) 10 נק'( שאלה 4 )סה"כ 5 נקודות( קראו את פרק ב 3- במדריך הלמידה והסבירו בפסקה קצרה מהי תיאוריית הרציונליות המוגבלת.
קורס 14028- מדיניות חינוך ממן 11
שאלה 1:
א. 1. ישנן כמה הגדרות לגלובליזציה ואשלב כמה מהן :
גלובליזציה היא התהליך שבו יחסי הגומלין החברתיים והכלכליים מעבר לגבולות המדינה או הלאום הופכים להיות משמעותיים יותר ויותר עבור חברות ופרטים בתוך גבולות המדינה . דבר זה מתבטא בטכנולוגיות מידע וסוגי תקשורות חדשים שמעצבות כלכלה ושוק פיננסים גלובליים. תופעות אלו גורמות לליברליזציה של השווקים המקומיים ופתיחתם לגורמים חיצוניים בכיוונים רבים ומגוונים . יוצא מכך שפעילויות בכל התחומים אינן מוגבלות עוד לתא שטח מסוים אלא קשורות בקשר הדוק עם כלל החברה הגלובלית דבר אשר מחליש בצורה משמעותית את יכולת השלטון לשלוט בצורה מוחלטת במדינתו ללא התחשבות במדינות שסביבו .

2 . ישנן כמה תופעות מובחנות בגלובליזציה אשר באות לידי ביטוי בצורה חדה במאמרו של בליית, לדוגמא ( על פי מאמרו של האי המופיע המוזכר בעמוד 16 ):
א. גלובליזציה מחייבת סוגים מסוימים של בחירות מדיניות של הפרטה וטכנוקרטיזציה וכך פוגעת באחריות המקורית של קובעי המדיניות כלפיי הציבור שלהם .
ב. גלובליזציה מחייבת את הפיכת ההון לבינלאומי וכך מצמצמת את מרחב התמרון הכלכלי של קובעי המדיניות .
ג. גלובליזציה יוצרת התכנסות ודמיון בין מדינות במדיניות הציבורית שלהן .
בליית מבחין בכל התופעות הללו כלפיי עלייתו של טראמפ ביחס לסיבות שהביאו את הבוחרים להצביע עבורו במערכת הבחירות הנוכחית בניסיון להפוך את ארצות הברית למדינה לאומית יותר וגלובלית פחות .
ב. הסברה של איכילוב משתלב בצורה טובה מאוד בהסבר של בליית אודות עלייתו של טראמפ .
במאמרה טוענת איכילוב כי לאורך הזמן ישנה נסיגה מהאחריות הציבורית לחינוך במדינות רבות ושתופעה זו מייצגת תופעה רחבה יותר של שחיקה באחריות המדינה להענקת שירותים חברתיים כמו שירותי בריאות ורווחה וכו', בנוסף ישנם סימנים רבים לשחיקה זו הקשורים לקיצוץ במימון הציבורי בהקשרים שונים במדיניות התקציב הכללית של המדינות הללו.
נסיגה זו נובעת כתוצאה מכך שתפיסת המדינה כמדינת רווחה וכמדינה בה השוויון החברתי הוא הסטאטוס קוו הולכות ומצטמצמות ובמקומן נכנסו אידיאולוגיות ליברליות כלכליות אשר השתלטו על המרחב הציבורי ומגדירות מחדש את סדרי העדיפויות במדינה .