יסודות המשפט העסקי - קורס מספר 10736

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 11
הקורס: 10376 – יסודות המשפט העסקי חומר הלימוד למטלה: יחידה 1; יחידה 2
מספר השאלות: 3
יש להשיב על כל השאלות הבאות:
הקדמה כללית לכל השאלות במטלה:
אסתר פלינסטון היא אשת עסקים ידועה אשר הרוויחה את הונה במכירת תוכנה המסייעת בניווט. גב' פלינסטון החליטה להקדיש סך של 200,000 ש"ח לטובת תשלום שכר לימוד מלא בעבור 3 סטודנטיות שיתגלו כמצטיינות, בעלות הציונים השנתיים הטובים ביותר בחוג למדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה.
נוכח העובדה כי גב' פלינסטון שוהה מזה חצי שנה בארה"ב, ביקשה מחברתה הטובה, סיגלית, לפנות בשמה של אסתר אל הנהלת האוניברסיטה, על מנת להודיע לה על רצונה להעמיד את המלגות ואת תנאי המלגות. כמו כן, לאור שהותה המתמשכת של אסתר בארה"ב ועל מנת שלא לעכב את חלוקת המלגות והקצאת הכספים ציידה את סיגלית במכתב המופנה לאוניברסיטה, המביע את רצונה של אסתר וכי אסתר מבקשת כי סיגלית תפעל בשמה מול הנהלת האוניברסיטה בעניין חלוקת המלגות והתנאים להענקתן.
שאלה 1: (30 נקודות – עד חצי עמוד) מהי מערכת היחסים המשפטית בין אסתר וסיגלית? על איזה דבר חקיקה תוכלו לבסס את עמדתכם המשפטית?
שאלה 2: (40 נקודות – עד 3/4 עמוד) הניחו כי סיגלית פנתה לאוניברסיטה, אך בניגוד להנחיותיה של אסתר, כלל לא הציגה את המכתב שנתנה לה אסתר, אלא ביקשה להקצות הכספים לצורך הנגשת גישות ודרכים בתוך האוניברסיטה כך שתהיינה מתאימות לתנועה בכסאות גלגלים.
הניחו כי שבוע לאחר מכן, קיבלה אסתר שיחה טלפונית מנשיא האוניברסיטה, המודה לה על הקצאת הכספים להנגשת דרכי גישה באוניברסיטה. אסתר הנבוכה ציינה כי הכספים יועדו למטרה אחרת. נשיא האוניברסיטה שאל את אסתר האם לבטל את ייעוד הכספים למטרה זו ולהחזיר לה את הכספים.
אסתר מבקשת להתייעץ אתכם: האם היא יכולה לבטל את העברת הכספים? נמקו.
שאלה 3 (30 נקודות – עד 3/4 עמוד) הניחו נסיבות שונות משאלה 2, בהן סיגלית מסרה להנהלת האוניברסיטה את ההמחאה בעניין הסכום המוקצה למלגות, אך אבוי, רק במועד ההפקדה של ההמחאה בחשבון האוניברסיטה, גילה יובל מנהל החשבונות כי אמנם בסכום ההמחאה בספרות נכתב "200,000 ש"ח", אך בסכום במילים נכתב: "מאתיים ש"ח בלבד" ולכן שב על עקבותיו היות שחשש להפקיד את ההמחאה שמא לא תכובד על ידי הבנק.
מנהל החשבונות מבקש את עצתך המשפטית, האם ההמחאה תקינה וניתן להפקידה בחשבון הבנק? על איזה מקור משפטי תוכלו לסמוך את תשובתכם?
יסודות המשפט העסקי – קורס מספר 10736 מטלת מנחה 11
מוגש על ידי: מספר ת. ז.:
· אסתר הפקידה בידי סיגלית נכסים בדמות של הון כספי בכדי שסיגלית תשמש כנאמנה לצורך מימוש מטרה לשמה הוקדש הכסף – מתן מלגות לסטודנטיות. תפקידה של סיגלית מוגדר בהתא לסעיף 1 לחוק הנאמנות, תשל"ט – 1979.
נוצר הרושם, כי סיגלית הפרה את חובתה כנאמנה ואת תנאי הנאמנות שלא בתום לב בהתאם לסעיף 10 (א) ו-10 (ב) לחוק הנאמנות, תשל"ט – 1979. לפיכך, בהתאם לסעיף 12 (א) לחוק זה ובהתאם לחוק השומרים, היא אחראית לנזקים ולאובדן נכסים בהתאם לסעיף 6 (ב) לחוק השומרים, התשכ"ה – 1965. מאחר והפעולה נעשתה תוך הפרת נאמנות, בית המשפט רשאי לבטל אותה על פי סעיף 14 לחוק הנאמנות, תשל"ט – 1979. נשיא האוניברסיטה היה מודע להפרת הנאמנות כאשר התקשר לאסתר להודות לה, אם כי כשסיגלית יצרה עמו קשר, הוא נהג בתום לב. בנוסף, אין בידו וכן, לא הוצגה בפניו הצהרה בכתב בנוגע ליעדי הנאמנות כפי שמתבקש בהתאם לסעיף 17 (א( (1) לחוק הנאמנות, תשל"ט –-