עבודה על רכיבה טיפולית ושילוב ילדים לקויי למידה

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 1868
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

ב"ה עבודת סיכום לקורס: "שילוב הילד בעל הצרכים המיוחדים בכיתה" (תשס"ג) מרצה: רכיבה טיפולית ככלי לטיפול בילדים עם לקויות למידה מגישה: רעיה פורת ת.ז: 036496727
רכיבה טיפולית- לילדים עם לקויות למידה הקדמה:
בקורס "שילוב הילד החריג בכיתה" עסקנו רבות בקשייו של הילד החריג, במגבלות של ילדים הסובלים מלקויות למידה, על ההשלכות של בעיות אלו בכיתה, בבית ובחברה, על תפקידם של אנשי החינוך ועל דרכי הטיפול בחריגויות אלו.
בעבודתי בחרתי לגעת בנושא מנקודת מבט קצת אחרת, תחום שקרוב אלי, כמדריכת רכיבה, ולעסוק בטיפול בילד החריג בעזרת רכיבה טיפולית. אין ספק שעיסוק במקצועות ותחומי עניין אחרים מחוץ לכותלי בית הספר, כמו ספורט, מוזיקה, אומנות וכו', לא רק שמועילים לילד ומספקים הנאה אלא גם משפרים את יכולותיו בתחום הלימוד, החברה ומקנים לו יכולות שחסרות לו. (על כך נכתבו הרבה מחקרים שמעודדים פנייה לאינטליגנציות אחרות).
ברוב המקרים, ילדים עם ליקויי למידה מתמודדים באופן יום יומי עם הדרישות מהסביבה לתפקד באופן מסוים ויחד עם זה חווים תסכול משום הקושי לעמוד בדרישות האלה.
ילדים אלה לרוב מאופיינים בקשיי תקשורת עם בני גילם ועם סביבתם, קושי בוויסות רגשות, דימוי עצמי נמוך, התמודדות לא יעילה עם לחצים ומחסור בכלים לפתרון בעיות.
תרומתם של בעלי החיים לבני האדם בכלל ולילדים בעלי צרכים מיוחדים בפרט נחקרה רבות.
בעלי החיים הפכו למשאב חינוכי, לימודי וטיפולי בעל ערך רב, בעיקר בעבור ילדים המתקשים להשתלב ולתפקד במערכת החינוך הפורמאלית.
יתרונו של בעל החיים בכך שהוא מהווה אוזן קשבת, מקור לאהבה ללא תנאי וחבר לעת צרה.
הוא מאפשר מפגש המבוסס על קשר בלתי מילולי ועל קבלת הילד ללא שיפוט וללא סייגים. קבלה זו  מסייעת לילד בחיזוקו הנפשי ובבניית הדימוי העצמי ותחושת הערך העצמי.
סביבת בעלי החיים מהווה סביבת לימודים בלתי פורמאלית, רגועה ובטוחה, המנטרלת חרדות ופחדים ומאפשרת למידה, יצירת קשרים חברתיים ויצירת בסיס לפיתוח דרכי התמודדות וכישורי חיים.
מהם, אם כן, עקרונות הרכיבה הטיפולית ומה יתרונותיה?
עקרונות הרכיבה הטיפולית:
המפגש בין הילד לסוס מתבסס בעיקר על קשר לא מילולי כאשר הסוס מקבל את הילד- הרוכב- ללא סייגים. בקשר שנוצר אין את השיפוטיות וההישגיות שמאופיינים בחברה האנושית. מבחינת הסוס אין כל משמעות לכך שהילד הוא שמן או רזה, גבוה או נמוך, יודע לכתוב או לא…
המפגש עם הסוס, הטיפול בו והרכיבה עליו, מאפשר לילד להתמודד עם התחומים שבהם הוא מתקשה ולפתח אותם באופן עצמאי.
הסוס הוא בעל חיים בעל תגובות "אנושיות", והוא משדר באופן מאוד ברור תחושות כגון פחד, כעס, רתיעה, רוגע, שעמום והנאה.
הסוס קולט מיד מיהו הרוכב שעליו ומגיב לתנועות, לקולות ולאופן הביצוע. כך לדוגמא, אם הרוכב יפגין כעס ויפעל בצורה אגרסיבית עם הסוס- –