משפט חוקתי

מוסד לימוד
מקצוע
שנת הגשה 2005
מספר מילים 2219
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

שאלה 1
סעיף א:גישתו של השופט ברק לגבי סמכותה המכוננת של הכנסת:ביסוד תורת הסמכות המכוננת של הכנסת עומדת התפיסה כי סמכותה המכוננת של הכנסת באה לה מהריבון, כלומר מהעם. יש לה לכנסת מספר "כובעים" או "כתרים", ובהם כתר הסמכות המכוננת- מכוחו מכוננת החוקה (חוקי היסוד) וכתר הסמכות המחוקקת – מכוחו נחקקים החוקים. לביסוסה של גישה זו נוקט השופט ברק בשלושה מודלים משפטיים. מודל ראשון: הרציפות החוקתית (ע"פ התאוריה של קלזן),  מועצת המדינה הזמנית הורתה בהכרזת העצמאות כי האסיפה המכוננת היא זו שתקבע חוקה, כמו כן קבעה מועצת המדינה הזמנית (בפקודת סדרי השלטון והמשפט תש"ח 1948) כי היא הרשות המחוקקת. האסיפה המכוננת נבחרה , ועם כינונה נתפזרה מועצת המדינה הזמנית, וסמכויותיה עברו לאסיפה המכוננת.
מכאן שלאסיפה המכוננת היו שתי סמכויות עיקריות: סמכות מכוננת וסמכות מחוקקת, במילים אחרות נתנו לאסיפה המכוננת 2 "כתרים" או "כובעים" זו המכוננת בכדי להעניק חוקה לישראל, וזו המחוקקת בכדי לחוקק חוקים "רגילים". מודל שני: בוחן את המבנה החוקתי הקיים בזמן נתון. הוא מבוסס על תורתו של פרופ' הארט (HART).
פרופ' הארט מבחין בין נורמות –