שילוב ילדים עם תסמונת דאון במערכת חינוך הרגילה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 9335
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

עבודת סמינריון בלמידה מתווכת:
שילוב של ילדים עם תסמונת דאון במערכת החינוך הרגילה                                                                                                                אוגוסט, 2005
תוכן העניינים
מבוא
-.1
פרק א'      רקע תיאורטי –2
פרק ב'    בסיס תיאורטי של הבעיה ..8             נורמליזציה-רעיון השילוב 14
    טיפולים:
    מודל התערבות התפתחותי אינטיגרטיבי:
פירמידה –16
    ניתוחי הבנייה פלסטיים (Reconstructive Plastic Surgery)–.19
פרק ג'     השערה 21
פרק ד'    תאוריית למידה מתווכת ..22
פרק ה'    יישום של תאוריית הלמידה המתווכת בפתרון שילוב ילדים בעלי תסמונת דאון            במערכת החינוך הרגילה .30 סיכום 33
ביבליוגרפיה …34
    
1 מבוא
חוק החינוך המיוחד נחקק בכנסת בשנת 1988. חוק זה קבע כי ועדת ההשמה היא אשר תקבע את זכאותו של תלמיד לחינוך מיוחד ואת השמתו המסגרת החינוך המיוחדת. כמו כן, תעניק הועדה זכות קדימה להשמתו כלומר, שילובו של התלמיד במסגרת החינוך הרגילה על פני השמתו במסגרת החינוך המיוחדת (חוק חינוך מיוחד, 1988). מושג השילוב הינו מושג ארגוני המתייחס להסדר חברתי על פיו נכללים ילדים עם ליקויים, במסגרות החינוכיות הרגילות. המטרה היא לאפשר את השתלבותם בזרם החיים הרגיל. רעיון השילוב מבטא את ההנחה כי לכל אדם, ללא קשר  לצרכיו המיוחדים, זכות להתחנך בבית הספר השייך לקהילה בה הוא חי, בחברת בני גילו. על פי רעיון זה הפרדת האדם מקהילה בה הוא חי ומהחברה הרגילה, גורמת להפליה ולחוסר שוויון (רונן, 2001). בעבודה הנוכחית נעסוק באוכלוסיית ילדים עת תסמונת דאון ושילובם במערכת החינוך הרגילה.
ביסוד השילוב מונח רעיון הנורמליזציה. הרעיון התפתח לראשונה בשנות ה-60 בסקנדינביה.
העיקרון המנחה בגישה זו היה "לאפשר למפגר קיום הקרוב ככל האפשר לנורמלי"  (רונן, 1988). הנורמליזציה מתאפיינת בכך שהשילוב אינו פעולה פאסיבית המתבטאת בהושבתו הפיסית של בעל המוגבלות במסגרת אינגראטיבית.
בבסיס רעיון של נורמליזציה עומדת השאלה כיצד נכון לקיים תהליך זה. גישה אחת טוענת שילדים חריגים זקוקים למסגרת קטנה, טיפולית, אשר מעניקה תמיכה ונותנת מענה לצרכים המיוחדים של הילדים. גישה שנייה טוענת שרק באמצעות שילוב הילדים החריגים במסגרות הרגילות ועמדתם בפני אתגרים ניתן להשיג תוצאות משמעותיות בתהליך הנורמליזציה.
השילוב הינו פעולה אקטיבית שכוללת גם את אימונו והכשרתו של ילד המשולב לצורך הצלחת השילוב וכן את הכשרת הקהילה מבחינת עמדותיה כלפי המשולב ופיתוח השירותים שהיא צריכה להעמיד לרשותו. תכנית השילוב נוגעת בתחומים ובגורמים רבים והתהליך הוא מורכב ונתון למערכת התמודדויות קשה.
מצד אחד הילד המשולב ומשפחתו ומהצד השני הקהילה והמסגרת החינוכית שקולטת את הילד. כל אלה נוגעים בתהליך השילוב ומשמעותיים מאוד בתפקודם להצלחת השילוב.

2