תזה, חווית הקניה והרגלי צריכה במגזר החרדי+מחקר

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2004
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

תקציר מחקר זה נועד לבחינת הפרמטרים המרכיבים את חווית הקנייה בכל מגזר אשר שינוי בהם עשוי להביא לעליה בהיקף המכירות. בפרט, התרכז המחקר באיתור הפרמטרים העיקריים המשפיעים על חוויית הקניה, ולפיכך, החלטת הקנייה של המגזר החרדי לעומת המגזר החילוני.
המחקר בדק שתי שאלות מרכזיות:
1 )                   האם קיימים הבדלים בהרגלי הקנייה בין אוכלוסייה חילונית לחרדית? שוער כי אכן קיימים הבדלים בהרגלי הקנייה כפי בין המגזר החילוני למגזר החרדי.
2 )                   האם קיים הבדל בחוויית הקנייה כפי שהיא נמדדת על פי הפרמטרים השונים בין המגזר החילוני למגזר החרדי? שוער כי אכן קיימים הבדלים בחוויית הקנייה כפי שהיא נמדדת על פי הפרמטרים השונים בין המגזר החילוני למגזר החרדי.
חוויית הקניה כוללת את תהליך הרכישה למן שלביו המוקדמים ביותר ועד לסיום התהליך עם השימוש לאחר הרכישה. בין היתר כוללת החוויה את הסיבות לרכישת המוצר, את האלמנטים בהם משתמש המשווק על מנת לעודד את הקונה לרכוש את מוצריו, את יצירת הקשר הפיסי בחנות הקמעונאית , בחינת המוצר, החלטת הרכישה והרכישה עצמה. הבנת התנהגותם של הקונים היא כלי הכרחי בניהול השיווק  (יזרעאלי, 1994). בין הגורמים המשפיעים על התנהגות הקנייה ניתן למנות גורמים תרבותיים, חברתיים, אישיים ופסיכולוגיים (קוטלר והורניק, 2000).
'חרד'  הוא "כל מי שאינו מסתפק בכשרות של הרבנות הראשית וזקוק לכשרות מהודרת יותר". (קוטלר והורניק, 2000). נושא ההכשר מהווה מרכיב חשוב ביותר בהחלטת הרכישה של הצרכן החרדי. בדיקת ה'מקובלות' של ההכשר היא הנדבך הראשון בקבלת החלטת הרכישה, במגזר החרדי, בגדר, תנאי הכרחי אבל לא מספק  (פאר, 2002) כוח הקנייה של החרדים הוא גדול, והם מרבים לרכוש מוצרים איכותיים (איצקוביץ, 2002). סל הצריכה החודשי של משפחה ממוצעת בציבור החרדי גדול בכ-
5 % מסל הצריכה החודשי של משפחות חילוניות (חן, 2002), אולם רק 20% מן החרדים מבצעים את קניותיהם בסניפי רשתות מודרניות, לעומת 50%-60% מכלל הציבור (צפריר, 2001).
המחקר נערך בעזרת שאלון. השאלון חולק ל-100 נדגמים בדגימת נוחות, ברחוב הקניות הראשי בעיר רחובות. ממצאי השאלון עברו ניתוח סטטיסטי והוצגו באופן מילולי וגרפי.
המסקנות שנתקבלו מתוצאות המחקר הנן:
1)       קיימים הבדלים בהרגלי הקנייה כפי בין המגזר החילוני למגזר החרדי. הרגלי הקנייה של המגזר החרדי נוקשים ומובנים יותר, והם עלולים פחות להתפתות לרכישות דחף.
2)       קיימים הבדלים בחוויית הקנייה כפי שהיא נמדדת על פי הפרמטרים השונים בין המגזר החילוני למגזר החרדי. המגזר החרדי מייחס חשיבות פחותה לחוויית הקניות לעומת החשיבות אותה מייחס הציבור החילוני לחוויית הקניות. הציבור החרדי מייחס חשיבות מכרעת להכשר המזון, לעומת זאת, המגזר החילוני מייחס חשיבות רבה לנוחיות הביקור והרכישה בחנות ולמבחר המוצע.
3)       מחיר המוצרים הוא גורם מכריע בעיצוב החלטות הרכישה במגזר החרדי והחילוני ללא הבדלים.
4)       רמת השירות, המבחר ונוחיות הביקור בחנות (ניקיון, עיצוב, מוסיקה, תצוגה ) הם גורמים בעלי השפעה משמעותית על חוויית הקנייה.
כתוצאה ממסקנות המחקר נתקבלו ההמלצות הבאות:
·                    בשיווק מוצרי מזון למגזר החרדי חובה לדאוג ל'הכשר מהודר' של המוצרים.
·                    בשיווק למגזר החרדי יש להתרכז בפנייה להגיון, תוך הדגשת תועלותיו של המוצר ואיכותו. יעילותו של פרסום אמוציונלי בפנייה למגזר זה, מוגבלת.
·                    הורדות מחירים והנחות הם אמצעי שיווק יעיל בקרב כל האוכלוסייה ללא הבדלי מגזר.
·                    יש לדאוג לעיצוב מזמין, ניקיון, ותצוגות מושכות בנקודות המכירה, ולהקפיד על סטנדרטים גבוהים במתן שירות.
המלצות למחקרי המשך:
·                    בחינת ההבדלים בחוויית הקנייה בין מגזר הישראלים הותיקים לעולים חדשים מחבר העמים. ·                    בחינת ההבדלים בהשפעתם היחסית של גברים ונשים על הרגלי הקנייה במגזר החרדי ובמגזר החילוני. ·                    בחינת ההבדלים בחוויית הקנייה בין גברים לנשים. תוכן העניינים
                                                                                                                        עמ'
1 .         מבוא                                                                                                    1
2 .         סקירת הספרות                                                                                     5
3 .         חוויית הקנייה                                                                                       7
3 .1        גורמים המשפיעים על החלטות הקנייה                                                    7
3 .1.1     גורמים תרבותיים                                                                                  8
3 .1.2     גורמים חברתיים                                                                                   9
3 .1.3     גורמים אישיים                                                                                      10
3 .1.4 גורמים פסיכולוגיים                                                                                   11
3 .2        תהליך הקנייה                                                                                       14
4 .         הבדלים בין חרדים לחילונים                                                                  18
5.         מתודולוגיית ביצוע פרוייקט                                                                    24
5.1        מטרת המחקר                                                                                       24
5.2        שאלות המחקר                                                                                      24
5.3        השערות המחקר                                                                                                24
5.4        מערך ושיטת המחקר                                                                              24
5.5        אוכלוסיית המחקר                                                                                
5 5.6        המדגם                                                                                                 
5 5.7        הליך המחקר                                                                                        
5 5.8        כלי המחקר                                                                                           26
5.9        שיטת הניתוח                                                                                        27
5.10      מגבלות המחקר                                                                                     27
6 .         ממצאי המחקר                                                                                      29
7.         סיכום, מסקנות והמלצות                                                                       46
7.1        סיכום                                                                                                   46
7.2        מסקנות                                                                                                 50 7.3        המלצות                                                                                                            51
8 .         ביבליוגרפיה                                                                                          52
9.         נספח א' – שאלון המחקר                                                                       54
1 0.        נספח ב' – פלט SPSS                                                                             59