אתיקה ומוסר בפרסום משקאות אלכוהוליים

מקצוע
שנת הגשה 2005
מספר מילים 7947
מספר מקורות NULL

תקציר העבודה

אתיקה ומוסר בפרסום משקאות אלכוהוליים תקציר מצפייה בפרסומות למשקאות אלכוהוליים , נוצר הרושם כי הפרסומת מתעלמת לחלוטין מהנזקים ומההשפעות השליליות אשר יכולות להיגרם משתייה  של משקאות אלכוהוליים. לעומת גדולה כמות הפרסומות אשר מעודדות שתיית משקאות אלכוהוליים הנמצאות בשידור בימים אלו , הצלחתי למצוא רק  פרסומת אחת אשר מבהירה את הסכנה הטמונה בשתייה, זוהי הפרסומת של משרד התחבורה " אם שותים לא נוהגים –
" מטרת עבודה זו לבחון את קיומו של אתיקה ומוסר בפרסום משקאות אלכוהוליים תחילה אתייחס לחופש הביטוי והגבלת הפרסום, השפעת הפרסום על הצרכן, והפרק המרכזי ידון בבעייתיות בפרסום משקאות אלכוהוליים. כמו כן בעזרת שאלון שחובר לצורך עבודה זו אבדוק את השפעת הפרסומת על צריכת משקאות אלכוהוליים. לצורך כך חולקו 60 שאלונים בקרב אוכלוסייה מעל גיל 18, אשר הוגדרה כשותה אלכוהול. על מנת לאתר את אוכלוסיית המדגם נשאלו שתי שאלות : הראשונה גילו של הנחקר והשניה האם אתה נוהג לקנות בעצמך משקה אלכוהולי עבורך. השערת המחקר אשר נבדקה בעבודה זו : פרסום משקה אלכוהולי יכול לגרום לנזק ולהשפיע על רמת הצריכה של הקונה ולהזיק לו.
ניתן לראות כי הן ממצאי המחקר והן סקירת הספרות תומכות בקיומו של קשר חיובי בין פרסום משקאות אלכוהוליים לשתיית אלכוהול, כמו כן נמצאה תמיכה רחבה לכך כי פרסום זה פוגע בשלום הציבור שכן השפעתו מגדילה את כמות תאונות הדרכים. בנושא הסברה הנגדית הטוענת כי ישנם משקאות אלכוהוליים אשר משפיעים לטובה על בריאות האדם , הטענות לכך היו מעטות.
  המסקנה העיקרית העולה מעבודה זו הינה כי אכן פרסום משקאות אלכוהוליים פוגע בשלום הציבור, שכן הציבור קיים קשר חיובי בין הגידול בפרסום בשנתיים האחרונות לגידול בתאונות הדרכים אשר נגרמו כתוצאת מאלכוהול. לכן ברצוני להצדיק את ההגבלה אשר נעשתה בשנת 1995 אשר מגבילה את השתתפות של משקאות אלכוהוליים במבצעים , שכן מבצעים אלו מעודדים בצורה ישירה הגברת קניית אלכוהול, אך גם לפרסומת אפקט דומה בצורה עקיפה ולכן גם יש כאן מקום להגבלות.  המלצתי, יש להגביל את הפרסום למשקאות אלכוהוליים, ניתן לעשות זאת בדרכים שונות, אם רק בהוספת אזהרה המודיעה כי שתיית אלכוהול עלולה להזיק או בדרכים שונות כמו   כמו בהולנד לדוגמא אשר מאפשרת לפרסם בתקשורת האלקטרונית רק פרסומות מסוימות. כמו כן מציין, אזהרה נגד שתייה מרובה ב- 40% מהפרסומות ברדיו ובטלוויזיה.  חל איסור לעודד צעירים לשתות.
תוכן העניינים נושא                                                                                                     עמוד מבוא                                                                                                    עמוד
2 פרק א:             חופש הביטוי והגבלת הפרסום                                        עמוד
4 פרק ב :             השפעת הפרסום על הצרכן                                              עמוד 7
פרק ג:              בעייתיות פרסום משקאות אלכוהוליים                            עמוד 9
פרק ד :             פרסום משקאות משכרים באירופה המערבית                   עמוד 12
פרק ה :                        שיטת המחקר                                                                עמוד
1 4
פרק ו:              ממצאי המחקר                                                              עמוד
1 6
פרק ז:              ניתוח ודיון                                                                    עמוד
2 4
פרק ט :            סיכום מסקנות והמלצות                                                עמוד
2 6
פרק י :             ביבליוגרפיה                                                                  עמוד
2 8            פרק יא :           נספחים                                                                         עמוד
3 0