האסלאם מבוא להיסטוריה של הדת

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 88
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 920
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

שאלה מס' 1 :
הסבר מהו אג'תהאד ודון בשאלות הבאות : האם ננעלו שערי האג'תהאד ? מה בין תקליד לאג'תהאד ?
אג'תהאד : המאמץ האינטלקטואלי לחקור את המקורות , תוך שימוש במתודות משפטיים כדי לגזור הלכות .
עד המאה התשיעית , פינה שיקול הדעת החופשי לגמרי ( הראי) את מקומו לטובת שיקול הדעת הכבול ע"י המקורות הטקסטואליים ( הקיאס) דבר שהביא להצרה של החשיבה המשפטית העצמאית .
החל מהמאה העשירית לאחר גיבוש האסכולות הארבע ואחרי שכל אחת מהם התייחדה במתודה שלה ,התחילה להתקבל בהדרגה התפיסה שארבעת האמאמים הגדולים מייסדי האסכולות ותלמידיהם בדורות הראשונים כבר דנו בכל העניינים ,ושיש תשובות מקיפות לכלל השאלות העיקריות בספרות המשפטית שהם השאירו , ולחכמי המשפט שבאו אחריהם נותר רק לעסוק בפירוש וביישום של התורה שפיתחו האבות המייסדים ואין הם צריכים לחקור במקורות הראשוניים של המשפט כדי להגיע לפסקי הלכה עצמאיים .
לפי הספרות * של אבן ח'לדון שכתב במחצית השנייה של המאה הארבע עשרה רווחה התפיסה של נעילת שערי האגתהאד , באותה תקופה
1 .       גובשו ארבע האסכולות מה שביטל מסורות הלכה זולתן .
2.       התפתחות ההלכה והסתעפותה לא הותירה מקום לבר סמכא כלשהו המסוגל לפסוק על פי שיקול דעתו לכן נקבע שכל איש יהיה נאמן לאסכולה שלו .
3.       כל המוסלמים הורשו להתפלג אך ורק בין ארבע האסכולות .
4.       כל אסכולה פיתחה נוהג בלעדי לה התקליד :הוא היפוכו של האג'תהאד , למוקלד אין גישה ישירה למקורות הטקסטואליים והוא לא …