סמינריון מצטיין - הקשר בין המנהיגות האסטרטגית, החזון והחדשנות להצלחת הארגון

תקציר העבודה

תקציר בעידן של תחרות מודרנית או היפר תחרות, ארגונים מתבקשים "לרוץ" מהר יותר, גבוה יותר ואל להם להסתפק בסיפוק מוצרים איכותיים במחיר סביר, יש להעלות את הרף שוב ושוב, להפתיע את הלקוחות, לרגש ולחדש באופן עקבי ולאורך תקופה ארוכה Chesbrough, 2006)). ארגון שיצליח בכך, יכתיב את כללי המשחק, יהנה מתדמית של מנהיג שוק אמיתי, מעלייה בהכנסות ומרווחיות גבוהה יותר לאורך זמן Ann & Keng,
2 007)).
כלומר, מה שעשוי להבדיל בין ארגונים וחברות בתנאי תחרות קשים, עוצמות תחרות עולות וגוברות והמצב הכלכלי הם לא רק המוצרים עצמם, אלא המנהיגות בתוך הארגון, החזון והחדשנות שנועדו לשפר את התחרותיות האסטרטגית ואת הביצועים הפיננסים. ארגונים המאמצים שיטות חדשניות משדרים ללקוחותיהם מסר של עדכניות, והתחדשות ואי קפיאה על השמרים. המסר הזה עובר גם לעובדי החברה החשים שהם נמצאים במקום עבודה שיכול לתרום לפיתוח ולשיפור המיומנות שלהם. במילים אחרות: חדשנות, חזון ומנהיגות מניעים את הארגון כולו.
חברה המפתחת ומשווקת מוצרים חדשים בולטים בקצב גבוה מהותית משל מתחרותיה, תופסת לעתים קרובות מעמד כמנהיגת הענף העסקי. המנהיגות מתבטאת בקביעת אופנות ונורמות, בחוזק המותג, בנתח השוק, במחירים הגבוהים מהממוצע וברווחיות. יתר על כן – הלא חדשנים "נעלמים" (אלא אם כן, התעשתו וחזרו לחדש) ומשאירים את החדשן חזק יותר (Kim & Mauborgne,1999).
לפיכך, נעשתה עבודה מפורטת ומעמיקה על מנהיגות, החזון הארגוני והחדשנות, והוצג הקשר בין שלושת משתנים אלו להצלחת הארגון.
עבודה זו תעסוק בקשר בין יישום אסטרטגיות מנהיגות, חזון וחדשנות בארגון לבין הרווחיות שלו ומכאן שאלת המחקר: כיצד יישום אסטרטגיית מנהיגות, חזון ארגוני וחדשנות מובילים להצלחה עסקית של הארגון?
שאלת מחקר זו מוצגת כפי שהיא, כיון שלאחר קריאה מעמיקה של מאמרים רבים בנושא, הגעתי למסקנה ברורה שאכן שלושת המשתנים המוזכרים לעיל משפיעים על הצלחת הארגון (כפי גם שהוסבר לעיל).
עבודה זו באה לדון בהנחה כי הצלחתו של ארגון עסקי תלויה במייסד.
נקודת המוצא של העבודה היא כי המייסד הוא בעצם מנהיג, ולפיכך נעשה נסיון לקשר בין עצם המונח מנהיגות לבין המונח הצלחה עסקית.
קישור זה נעשה באמצעותם של גורמים נוספים, המשפיעים על הצלחת העסק ויוכחו כבעלי קשר הדוק למנהיגות, כמו חזון ארגוני וחדשנות.
על שאלה זו אענה דרך פירוש המושג מנהיגות ואפיון מודלים שונים של מנהיגות, לאחר מכן אקשר למושג המנהיגות את החזון הארגוני ובמה הוא תורם להצלחה העסקית, אגדיר מהי הצלחה עסקית, כיצד מודדים אותה ובמה היא תורמת ליתרון התחרותי ולבסוף אקיים דיון שבו אציג את הקשר בין המנהיגות, וכל אחד מהגורמים המתווכים (חזון וחדשנות) להצלחה העסקית וכיצד הם תורמים לה.
תוכן העניינים
מבוא    1
1 .      מנהיגות    2
1 .1.      מנהיגות – הגדרה. 2
הדינמיקה של ההתנהגות.. 2
1 .2.      מודלים של מנהיגות. 3
1 .2.1.        מנהיגות עסקאית – דינמיקה של הנעה ע"י תגמולים:. 3
1 .2.2.        מנהיגות מעצבת –  דינמיקה של הנעה ע"י יצירת מחויבות:. 4
1 .2.3.        הטווח המלא של המנהיגות – סגנונות מנהיגותיים שונים.. 5
2 .      משתנים המשפיעים על הצלחת העסק. 9
2 .1.      החזון הארגוני                                                                                                                                                                                                                                                9
2 .1.1.        הגדרת החזון      9
2 .1.2.        מנהיגות וחזון 10
2 .2.      חדשנות                    11
2 .2.1.        מהי חדשנות        11
2 .2.2.        חדשנות גלובלית  12
2 .2.3.        חדשנות תרבותית. 13
2 .2.4.        מודל לפיתוח חדשנות אסטרטגית. 14
2 .2.5.        החשיבות ליצירת חדשנות ארגונית. 15
3 .      הצלחה עסקית. 16
3 .1.      הצלחה עסקית – הגדרה. 16
3 .2.      הצלחה עסקית – מדדים.. 17
מדד מהו?. 17
מהי מדידה?. 17
3 .2.1.       Balanced Score Card – BSC.. 18
3 .2.2.        גישת ערך הלקוח. 19
3 .2.3.        גישת  ROI (ROI – Return on Investment ) 20
3 .3.      הצלחה עסקית – יתרון תחרותי (מודיעין תחרותי) 21
4 .      דיון 23
4 .1.      מנהיגות והצלחה עסקית. 23
4 .2.      חזון והצלחה עסקית. 26
4 .3.      חדשנות והצלחה עסקית. 26
5.      סיכום ומסקנות. 28
ביבליוגרפיה. 30