מבוא לפואטיקה של ספרות ילדים
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | ממ"ן |
מספר ממ"ן | 13 |
מקצוע | ספרות, שפה ולשון |
קורס | מבוא לפואטיקה של ספרות ילדים |
שנת הגשה | 2012 |
מספר מילים | 1747 |
תקציר העבודה
מבוא לפואטיקה של ספרות ילדים ממן 13
שאלה 1
בראש ובראשונה הגורם העיקרי למעמדה התרבותי של מערכת ספרות הילדים היא תפיסת הילד כנמען מוגבל. כאשר מתיחסים לספרות ילדים ובכלל לקהל הילדים, מתיחסים אליהם באופן שונה מאשר לקהל המבוגרים. הילד בתרבות שלנו נתפס כיצור לא שלם, חלקי, לא גמור ושברירי אשר נמצא בתהליך של התבגרות וצריך להגן עליו. הילד צריך לעבור תהליך מסויים בכדי להתחבר למציאות ולכן כל המערכות התרבותיות צריכות להתיחס אליו באופן שונה ליחודיות הזו של הילד. לדוגמא מבחינה קוגנטיבית הוא נתפס כמי שיש לו יכולות הבנה פחותות מזו שי שלמבוגר (כושר שיפוט, הפשטה וכדומה). מבחינה ריגשית – אין לילד את היכולת להתמודד עם מצבים שעלולים לפגוע בהתפתחות שלו. (לדוגמא, מוות).
היות והילד בתרבות שלנו נתפס כמוגבל המערכות שמופנות אליו צריכות לתמוך ולהתחשב במוגבלות הזו שבתוכה נכללת גם ספרות הילדים.
גורם שני:. השיוך המערכתי הכפול זה אלמנט שמגדיר את ספרות הילדים ואת מעמדה. ספרות הילדים מחוייבת בשני מערכות נפרדות: מערכת הספרות האומנותית ולמערכת החינוכית. לאורך הדורות ספרות …