מבוא לפואטיקה של ספרות ילדים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1747

תקציר העבודה

מבוא לפואטיקה של ספרות ילדים ממן 13
שאלה 1
בראש ובראשונה הגורם העיקרי למעמדה התרבותי של מערכת ספרות הילדים היא תפיסת הילד כנמען מוגבל. כאשר מתיחסים לספרות ילדים  ובכלל לקהל הילדים, מתיחסים אליהם באופן שונה מאשר לקהל המבוגרים. הילד בתרבות שלנו נתפס כיצור לא שלם, חלקי, לא גמור ושברירי אשר נמצא בתהליך של התבגרות וצריך להגן עליו. הילד צריך לעבור תהליך מסויים בכדי להתחבר למציאות ולכן כל המערכות התרבותיות צריכות להתיחס אליו באופן שונה ליחודיות הזו של הילד. לדוגמא מבחינה קוגנטיבית הוא נתפס כמי שיש לו יכולות הבנה פחותות מזו שי שלמבוגר (כושר שיפוט, הפשטה וכדומה). מבחינה ריגשית – אין לילד את היכולת להתמודד עם מצבים שעלולים לפגוע בהתפתחות שלו. (לדוגמא, מוות).
היות והילד בתרבות שלנו נתפס כמוגבל המערכות שמופנות אליו צריכות לתמוך ולהתחשב במוגבלות הזו שבתוכה נכללת גם ספרות הילדים.
גורם שני:. השיוך המערכתי הכפול זה אלמנט שמגדיר את ספרות הילדים ואת מעמדה. ספרות הילדים מחוייבת בשני מערכות נפרדות: מערכת הספרות האומנותית ולמערכת החינוכית. לאורך הדורות ספרות …