הקשר בין ניהול עצמי של בתי ספר למידת המעורבות החברתית של התלמידים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 11382
מספר מקורות 33

תקציר העבודה

מבוא. 1
סקירת ספרות.. 2
בתי ספר בניהול עצמי 2
רקע והתפתחות. 2
הנחות יסוד. 3
בתי ספר בניהול עצמי- הגדרה –..5
השוואה בין בית ספר בניהול עצמי לבית ספר "קונבנציונלי" -6
החזון הבית ספרי בבתי ספר בניהול עצמי –..6
בתי ספר בניהול עצמי בישראל- רקע והתפתחות ..7
היבטים אופרטיביים של בתי ספר בניהול עצמי בישראל -…8
הגבלות על בתי ספר בניהול עצמי בישראל –9
אתגרים וקשיים 10 מעורבות חברתית בבתי הספר. 21
מעורבות חברתית בבתי ספר בישראל 12
גורמים מקדמים ומעכבים למעורבות חברתית בגיל ההתבגרות. 31
חשיבות המעורבות החברתית בגיל ההתבגרות …משפטים הצגת הבעיה -17
שיטת המחקר -18
ממצאים –..19
דיון -23
סיכום.. 92
ביבליוגרפיה.. 30 נספחים –…33
תופעת "בתי ספר בניהול עצמי" , הינה תופעה בקנה מידה עולמי, אשר החלה להתפתח בשנות השבעים של המאה העשרים. עם זאת, בשנים האחרונות בישראל, אנו עדים למגמה ההולכת ותופסת תאוצה של מעבר בתי ספר לניהול עצמי. כך למשל, בשלושת השנים הקרובות עתידים לעבור כלל בתי הספר היסודיים בישראל למתכונת של ניהול עצמי, ורבים מבתי הספר העל יסודיים בעקבותיהם ( סאסי, כהן וכהן-סמסון, 2011 ). כלומר, בעשור הקרוב, נהיה עדים למהפכה של ממש בתחום החינוך, ההולכת ומתהווה כנגד עיננו. בתי הספר בניהול עצמי, מקנים לראשונה מידה רבה של אוטונומיה למנהל בית הספר ולצוות החינוכי, בקבלת החלטות פדגוגיות, ערכיות ובהתנהלות כלכלית (גזיאל, 2002 ). המעבר לניהול עצמי, עתיד לשנות את האופן בו מתקבלות החלטות בבית הספר, להשפיע על תחומי הלימוד, שעות הלימוד ואופן קבלת ההחלטות וכן את דינמיקת היחסים הורים-קהילה-בית ספר (וולנסקי,
2 003) . כבר היום, ישנם בתי ספר רבים הפועלים בשיטה של ניהול עצמי, ובתוכם- בית הספר על שם מיי בויאר בירושלים. בית הספר "בויאר" חרט על דגלו לצד המצויינות הלימודית, את המצויינות החברתית-ערכית, ומדגיש בפני תלמידיו את חשיבותה הרבה של המעורבות החברתית בכל שנותיהם בבית הספר. מכאן, עשויה לעלות השאלה בדבר הביטויים האפשריים – במידה ואכן יש כאלה, של הניהול העצמי בבית הספר, בתוך אחת מ"אושיות היסוד", אשר הגדיר לעצמו- המעורבות החברתית. המחקר הנוכחי, יעשה שימוש במתודולוגיה איכותנית של ראיונות עומק חצי מובנים עם אנשי מפתח בבית הספר "בויאר" , בכדי לנסות ולשפוך אור על סוגייה זו. הניתוח, יהא ניתוח תמטי, במסגרתו ננסה לזקק תחומים וקטגוריות מרכזיים אשר יעלו מן הראיונות.