סוגיות בחינוך מיוחד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 100
שנת הגשה 2022
מספר מילים 1184

תקציר העבודה

שאלה 1:
הינו מדריך ההפרעות הקליניות במיוחד לפסיכולוגים ולפסיכיאטריים. DSM5א.
מקובל בארצות הברית ובמדינות אחרות בעולם, כולל ישראל.
הגדרה למוגבלות שכלית התפתחותית ע"פ מדריך זה:
מוגבלות שכלית התפתחותית היא הפרעה שבאה לידי ביטוי בשלב ההתפתחותי של האדם, הכוללת מוגבלות אינטלקטואליות ותפקודיות הסתגלותיות בפן התפיסתי, החברתי והמעשי.
יש שלושה קריטריונים החלים על מוגבלות זו:
1. חסך בתפקודים אינטלקטואלים כמו יכולת הנמקה, פתרון בעיות, תכנון, חשיבה מופשטת, שיקול דעת, למידה אקדמאית ולמידה מניסיון, הנבדקים על ידי הערכה קלינית ועל ידי מבחן אינטליגנציה סטנדרטי מותאם.
2. חסכים בתפקוד הסתגלותי הנובעים מכשל ביצועי בהתאם לסטנדרטים המותאמים להתפתחות ולמצב החברתי- תרבותי הנחוץ לעצמאות אישית ולאחריות חברתית. ללא סיוע מתמיד, עלולים חסכים אלה לעכב או לשבש את התפקוד היום יומי של הפרט, כמו לדוגמה בתקשורת בין אישית, השתתפות חברתית ועצמאות בסביבות שונות כמו הבית, בית הספר, העבודה וחיי הקהילה.
3. הופעה של חסכים אינטלקטואלים והסתגלותיים במהלך שלבי ההתפתחות.