פרויקט גמר בניתוח הסבת מערכת מידע מה- CRM למערכת בטכנולוגיית ענן

תקציר העבודה

בעבודה זו נציג שינוי והתקדמות טכנולוגית כחלק מהתייעלות ומינוף טכנולוגי של משרד האנרגיה באמצעות מעבר ממערכת ניהול לקוחות ב- CRM לניהול מידע למערכת מקוונת ה"יושבת" על ענן (מידע חסוי), הנקראת "מערכת מגדל" קיצור של מערכת גז דלק. מערכת זו, לניהול ורישוי חברות ומתקני גז מטעם מינהל הדלק והגז, הוצגה כמועמדת לפרס הצטיינות במערכות מידע של משרדי ממשלה (It Awards 2018 אנשים ומחשבים).

מחלקת מינהל הדלק והגז שאחראית, בין היתר, על הגברת הבטיחות בתחום הדלק והגפ"מ (גז פחממני מעובה – גז בישול), הרחבת השימוש בתחליפי דלקים, יצירת רציפות אנרגטית בתחום הדלק והגפ"מ בשגרה ובחירום, שיפור התחרות בתחום הדלק והגפ"מ ופיתוח משק אנרגיה יציב ואיכותי.

מעבר ממערכת ניהול נתונים (CRM) למערכת מקוונת בסביבת "ענן" (תצורת הענן חסויה), הזנת נתונים באופן מקוון של חברות פרטיות שאינן חלק ממשרד ממשלתי ומתן הרשאות עבודה לממשקי חוץ תוך כדי הטמעת אבטחת מידע ברמת אבטחה מדינית וממשלתית.

אבטחת מידע – בשל חוסר אפשרות לתת הרשאות לגורמי חוץ ממשלתיים למערכת ה- CRM עובדי משרד האנרגיה מקלידים את נתוני בקשות הרישוי בהקלדה ידנית וכל המערכת מנוהלת בתוך המשרד ועל ידי עובדי המשרד בלבד. דוחות השטח, המלצות רישוי ונתוני פיקוח שוטפים על החברות ומתקני הגז מוגשים באמצעות מיילים ומסמכים ומוזנים ע"י עובדי המשרד בלבד.

המעבר לעבודה בטכנולוגית ענן מאפשרת מתן הרשאות אבטחה מהגבוהות ביותר לאזור אישי מאובטח הן מבחינה פגיעה במידע מדיני והן מבחינה פגיעה במידע מסחרי לגופים שאינם עובדי מדינה (החברות השונות) פתרון המאפשר הזנת נתונים ובקשות ע"י הלקוח ומענה מיידי ע"י המשרד. מערכת זו "מדברת" עם כלל האנשים הרלוונטיים המחוברים למערכת לצורך קבלה, בדיקה והשלמת מסמכים. מערכת זו גם מקבלת מידע מבודקים בשטח ומסוגלת להפיק מכתבי ליקויים אוטומטיים לחברות הגז והדלק על כ-70,000 מתקנים הפזורים ברחבי הארץ. יש תיעוד של כל הפעולות שנעשו במערכת (שליחת מכתבים, הפקת דו"חות מקצועיים וכלכליים, מתן רישיונות, הוצאת צווי סגירה למתקנים, קבלת תשובות מהספקים החיצוניים, תמונות של המתקנים ועוד). כמות המידע במערכת הינו עצום ובזכות טכנולוגית הענן ניתן לשלוט בכמות ובגודל המידע במערכת זו.

מטרת הפרויקט הינה ניתוח המעבר ממערכת CRM למערכת מקוונת בסביבת "ענן" ע"י בחינת מערכת ה-CRM על כל אבני בנייניה העיקריים וארגונים המיישמים אותה אל מול סקירת טכנולוגיית ה"ענן" ומאפייניה החיוניים לפי המכון הלאומי לתקן וטכנולוגיה (NIST), נביא מודלים ושירותים הניתנים באמצעות טכנולוגיה זו וניווכח כיצד אימוץ טכנולוגיה זו מהווה יתרון תחרותי לחברות המשתמשות בו. כמו כן, נראה גורמים המשפיעים על אימוץ טכנולוגיית הענן בסקטור הפרטי והציבורי ומגמות השימוש בו. ננתח את הארגון שביצע אימוץ והטמעת טכנולוגיית "ענן", משרד האנרגיה, אל מול הסביבה העסקית על פני מודלים שונים וכיצד ההטמעה מבוצעת בארגון הלכה למעשה. נבצע ראיונות אישיים עם מנמ"ר משרד האנרגיה ועם מנהל אבטחת המידע בארגון בנושא זה ונסקור את תרחישי איומי הסייבר במשרד ומניעתם.

תוכן עניינים : מבוא ומטרת הפרויקט, תיאור הארגון ואופיו, המבנה הארגוני של המשרד, סקירה ספרותית, סקירה אודות מערכת CRM ( (Customer relationship management, אבני הבניין של מערכת ה-CRM לפי מודל גרטנר, ארגונים ועסקים המיישמים CRM, סקירה אודות טכנולוגית ענן ברשת, טכנולוגיית ענן כיתרון תחרותי, מאפיינים חיוניים של טכנולוגיית הענן לפי המכון הלאומי לתקן וטכנולוגיה (NIST), מודלים ושירותים הניתנים באמצעות טכנולוגיית ענן, גורמים המשפיעים על אימוץ מחשוב ענן בארגונים הפרטיים והציבוריים,
מגמות אימוץ מחשוב ענן, ניתוח הארגון אל מול הסביבה העסקית, ניתוח מערכות מידע של משרד האנרגיה על פי מודל ה- SWOT, ניתוח משרד האנרגיה על פי מודל ESTEMPEL,
ניתוח עסקי על פי מודל Seci (מודל ספירלה של נונאקה וטאקאוצ'י), הטמעת המערכת בארגון הלכה למעשה, הטמעת מערכת הענן – "מערכת מגדל" במשרד האנרגיה, הטמעת "מערכת מגדל" כחלק מפיתוח מודל Bi במשרד האנרגיה, סביבת עבודה במערכת CRM לעומת מערכת "מגדל", ראיון עם מנמ"ר משרד האנרגיה, ראיון עם מנהל אבטחת מידע משרד האנרגיה, תרחישי איומי סייבר במשרד ומניעתם, סיכום ומסקנות, ביבליוגרפיה.