הקשר בין תפיסות הוריות, סגנון הורות והדרכה הורית במערכת היחסים ובתקשורת שבין אימהות לבנותיהן המתבגרות.

תקציר העבודה

תוכן עניינים

מבוא – עמ' 1-2
פרק 1: ייחודיות מערכת היחסים שבין אם לבתה המתבגרת – עמ' 3-5
פרק 2: הנושאים העיקריים הגורמים לקונפליקט בקשר שבין אם לבתה המתבגרת – עמ' 6-11
2.א. – מאבקי שליטה – עמ' 6
2.ב. – מיניות ולבוש – עמ' 7-9
2.ג. – קבוצת השווים – עמ' 9-11
פרק 3: סגנונות ודפוסי הורות – עמ' 12-13
פרק 4: גורמים המשפיעים על תפיסת הורה את ילדו – עמ' 14-20
4.א. – אופי התקשורת: מקדמת או חוסמת – עמ' 14-18
4.ב. – מודעות עצמית הורית – עמ' 18-20
פרק 5: הדרכת הורים – עמ' 21-29
5.א. – תרומתה של הדרכת ההורים לשינוי תפיסות וסגנון הורי– עמ' 26-29
פרק 6: שיטות המחקר– עמ' 30-34
פרק 7: ממצאים – עמ' 35-37
פרק 8: דיון – עמ' 38-45
ביבליוגרפיה – עמ' 46-50
נספחים
נספח 1: שאלון תפיסות וסגנון הורות לאימהות לבנות מתבגרות.
נספח 2: תכנית ייעוצית.

רשימת לוחות ותרשימים

לוח 1: השוואת קבוצות המחקר במשתנים הדמוגרפיים .

לוח 2: טבלת סגנונות ההורות ביחס לקבוצות המחקר .

לוח 3: טבלת היחס בין סטטוס הדרכה לסטטוס תפיסות בהקשר לסיטואציות מעוררות קונפליקט.
תקציר

עבודה זו בוחנת את הקשר שבין תפיסות הוריות, סגנון הורות והדרכה הורית במערכת היחסים ובתקשורת שבין אימהות לבנותיהן המתבגרות.
הפרק הראשון יבחן את ייחודיות מערכת היחסים שבין אם לבתה המתבגרת. בהמשך ייבחנו הנושאים העיקריים הגורמים לקונפליקט בקשר שבין האם לבתה הכוללים התייחסות למאבקי שליטה, מיניות ולבוש, והעדפת הבת את קבוצת השווים. הפרק השלישי יסקור את סגנונות ההורות על פי התיאוריה של Baumrind (1991) המתייחסת לשלושה סגנונות הורות עיקריים: א. סגנון הורות סמכותי המאפיין הורים המעריכים רצון אישי ואוטונומי, לצד ציות לכללים. ב. סגנון הורי סמכותני המעריך ציות ודרכי ענישה כוחניות. ג. סגנון הורות מתירני המאופיין במיקוד בצרכי הילד ופחות בצרכי ההורה ויש נטייה להגנת יתר ולמעורבות יתר. הפרק הרביעי יסקור את הגורמים המשפיעים על תפיסת הורה את ילדו. בפרק החמישי תובא סקירה של נושא ההדרכה ההורית ותרומתה ויוצגו תיאוריות, שיטות, תהליכים, אמונות ותפיסות בנושא זה.
השערות המחקר בעבודה הן:
א. ימצאו יותר אימהות בעלות סגנון הורות סמכותי, בקרב אימהות שעברו הדרכת הורים.
ב. ימצאו יותר אימהות בעלות תפיסות מקדמות תקשורת עם בנותיהן המתבגרות, בקרב אימהות שעברו הדרכת הורים.
ג. ימצא קשר בין סגנון הורות לתפיסות: אימהות בעלות סגנון הורי סמכותי יימצאו בעלות תפיסות מקדמות תקשורת עם בנותיהן המתבגרות.
סיכום הממצאים:
השערה הראשונה לא אוששה אך התקבל ממצא שמראה על הבדלים מובהקים בין האימהות בעלות סגנון ההורות המתירני לבין הסמכותני . לממצאים אלו כמה משמעויות: א. שאימהות בעלות סגנון הורות סמכותי, בגלל יכולות הוריות גבוהות, פחות מרגישות צורך להשתתף בהדרכה הורית. ב. הדרכה הורית, על אף יתרונותיה הרבים, ייתכן ואין ביכולתה לשנות סגנון הורות. למשל נראה שלהעברה בין- דורית של סגנון הורות יש השפעה חזקה מכל הדרכה הורית שהיא. ג. אימהות בעלות סגנון הורות מתירני נוטות להשתתף בהדרכה בגלל הרצון ללמוד על בנותיהן ובגלל ריבוי קשיים בהתמודדות עקב גוננות יתר וחוסר גבולות בהורות, לעומתן, אימהות בעלות סגנון הורות סמכותני ונוקשה אינן נוטות להשתתף בהדרכה הורית בגלל חוסר מודעות לצורך בשיפור ההורות ובגלל מתן עדיפות נמוכה לרצונותיהם של בנותיהן.
השערה שניה אוששה רק לגבי סיטואציה שעסקה במיניות ולבוש הבת, אך לא אוששה לגבי שאר הסיטואציות שעסקו במאבקי שליטה וקונפליקטים סביב קבוצת השווים. המשמעות של ממצא זה הוא שבנושא של מיניות, אימהות נוטות יותר להיתרם מהשתתפות בהדרכה הורית בגלל האינטימיות והביטחון שמספקת הדרכה הורית קבוצתית.
השערה שלישית לא אוששה. בממצאים לא נמצאו הבדלים מובהקים בין הקבוצות באף אחת מהסיטואציות. בחלק מהסיטואציות הרוב המוחלט של האימהות בחרו בתשובות מקדמות תקשורת ללא קשר לסגנון ההורות שדיווחו. המשמעות של הממצא היא שכיום, עם התפתחות המדיה הדיגיטלית המשפיעה ומעצבת במידה רבה את חיי כולם, ניתן ליצור קבוצות ידע מחוץ להדרכה הורית ולקבל מושג על תפיסות מגוונות של הורים לגבי ילדיהם, ידע שזמין במדיה עבור כל הורה ללא קשר לסגנון ההורות שלו.
מבוא

עבודה זו עוסקת בקשר שבין תפיסות הוריות, סגנון הורות והדרכה הורית במערכת היחסים ובתקשורת שבין אימהות לבנותיהן המתבגרות.
הנושא של מערכת היחסים בין אימהות לבנותיהן המתבגרות הוא נושא שקרוב לליבי מתוך היותי אם לשלוש בנות, כששתיים מהן בגיל ההתבגרות. במהלך ההתמודדות עם קונפליקטים שעולים מול הבנות אני שואלת את עצמי שאלות על ההורות שלי ועל האופן שבו אני תופסת את בנותיי. בנוסף למדתי הנחיית קבוצות הורים ועברתי בעצמי הנחיית קבוצות הורים ממנה יצאתי עם תובנות רבות, ידע שתרם וחיזק את הביטחון ההורי שלי וכן תרם ליכולת המקצועית שלי כיועצת חינוכית בתחילת הדרך.
עבודה זו תתייחס לייחודיות מערכת היחסים שבין אם לבתה המתבגרת ותאיר את הנושאים העיקריים הגורמים לקונפליקט בקשר שבין אם לבתה המתבגרת: מאבקי שליטה, מיניות ולבוש והעדפת הבת את קבוצת השווים. על רקע קונפליקטים אלו יסקור המחקר את אופי התקשורת האפשרית שקיימת בתוך מערכת יחסים מורכבת זו, תקשורת מקדמת או חוסמת והגורמים המשפיעים עליה. עוד תבחן העבודה האם התפיסה של האם את הבת מושפעת מהעובדה שהאם עברה הדרכה הורית או לא. בנוסף תסקור העבודה סגנונות הורות שונים על פי התיאוריה של (Baumrind, 1991 ) המתייחסת לשלושה סגנונות הורות: סמכותי, מתירני וסמכותני.
השערת העל של המחקר היא שיש קשר בין הדרכה הורית לבין תפיסות הוריות של אימהות את בנותיהן ובין סגנון ההורות שלהן.
השערות המחקר הן:
א. ימצאו יותר אימהות בעלות סגנון הורות סמכותי, בקרב אימהות שעברו הדרכת הורים.
ב. ימצאו יותר אימהות בעלות תפיסות מקדמות תקשורת עם בנותיהן המתבגרות, בקרב אימהות שעברו הדרכת הורים.
ג. ימצא קשר בין סגנון הורות לתפיסות: אימהות בעלות סגנון הורי סמכותי יימצאו בעלות תפיסות מקדמות תקשורת עם בנותיהן המתבגרות.
מטרת העל של העבודה היא להראות את החשיבות והתרומה שיש להדרכת הורים לשינוי תפיסות וסגנון הורות של אימהות כלפי בנותיהן המתבגרות.
החידוש והתרומה של עבודה זו לשדה הייעוץ החינוכי באים לביטוי בכמה אופנים:
א. בעבודה מרוכז מידע תיאורטי ומחקרי הסוקר את מערכת היחסים שבין אם לבתה המתבגרת. מידע זה שם דגש על מהות הקשר ביניהן כמשפיע על ההתפתחות הנפשית היציבה ויצירת זהות מגובשת של הבת המתבגרת. בתחום הייעוץ החינוכי, המחקר מדגיש את החשיבות שיש לאם ולקשר שלה עם בתה כדבר שניתן לבחון אותו ולהשתמש בו כאשר מחפשים פתרונות עבור נערות המגלות קשיים רגשיים, חברתיים או לימודיים ומגיעות אל חדר היועצת. המחקר מראה על החשיבות שיש ברתימת האם ומשפחתה של הנערה כחלק ממערך התמיכה והקידום הרווחה הנפשית שלה.
ב. המחקר מציג מידע מחקרי מקיף ורחב על השיטות והגישות של הדרכה הורית וסוקרת את היתרונות והתרומה של ההדרכה ההורית עבור אימהות לנערות מתבגרות בפרט ועל המשפחה בכלל.
ג. ממצאי המחקר מראים על התרומה שיש להשתתפות בהדרכה הורית עבור אימהות לבנות מתבגרות בעיקר בנושא של התמודדות עם נושא של המיניות בגיל ההתבגרות והתמודדות עם קונפליקטים בנושא זה מול הבת. בתחום הייעוץ החינוכי תרם המחקר להבנה של החשיבות של שליחת אימהות להדרכה הורית כשעולות בעיות, בתחום המיניות דווקא, עם נערות מתבגרות בבית הספר בגלל שנושא המיניות הוא נושא אינטימי עבור אימהות ובנות ויותר קל להן לעבד אותו, לחשוף וללמוד עליו בקבוצה אינטימית ובטוחה שמאפשרת השתתפות בסדנת הדרכה הורית.
ד. העבודה מביאה ידע תיאורטי ומחקרי רחב גם בנושא של סגנונות הורות. ממצאי המחקר מראים על הנטייה השונה של הורים בסגנונות השונים ללכת להשתתף ולהיתרם מהדרכה הורית. המחקר עוזר ליועצים חינוכיים לאבחן נכון את סגנון ההורות של הורים היושבים אצלם בחדר ובכך עוזר ליועצים לנבא איזה הורים ירתמו בקלות רבה יותר לבקשה לגשת להדרכה הורית ואיזה הורים יקשה עליהם ללכת להדרכה הורית ויהיה צורך לעבור איתם תהליך ייעוצי ארוך יותר במטרה לרתום אותם לפעול למען הקשר עם בתם המתבגרת.
ה. בעבודה חודדו והובהרו החשיבות והמהות של המושגים 'תפיסות מקדמות וחוסמות תקשורת' והוצג כלי מחקרי חדש לבחינה של תפיסות אלו. (ראו שאלון סיטואציות, חלק ג', נספח 1).