התמודדות אמהות עם לידת פג

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 91
שנת הגשה 2023
מספר מילים 18256
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

כאשר אישה מתכוננת ללידה היא חווה מגוון רגשות ורואה בעיני רוחה תמונות שונות- התינוק הקטן והמושלם שלה, למי התינוק יהיה דומה ואיך יעברו הימים של חופשת הלידה. לרוב, התמונות יהיו אופטימיות, שמחות ופסטורליות וישולבו עם הכוננות מעשית ללידה, למשל: קניית חפצים לתינוק, התייעצות עם אנשים, הכנה ללידה עצמה ואריזת תיק עם חפצים. אך גורמים שונים עלולים לקטוע את הציפיה בעודה בשיאה ולהביא לכך שהאישה לא תצליח ללדת במועד ותלד בעצם תינוק פג בלידה מוקדמת.
עם השנים השכיחות ללידות מוקדמות עולה, כאשר הגורמים לכך לרוב לא ידועים. לידה מוקדמת היא כל לידה המתרחשת לפני שבוע 37 להיריון, כאשר היריון מלא ותקין נמשך 40 שבועות. ההשלכות של לידות מוקדמות הן רבות, ומשפיעות הן על התינוק שנולד פג והן על ההורים. מתוך רצון לחקור את חווית הלידה המוקדמת שחוות אימהות רבות בתרבויות שונות, נבחר הנושא "התמודדות אימהות מהמגזר היהודי והערבי עם לידת פג". ההנחה בעבודה זו, היא ששוני תרבותי ככל הנראה יוביל גם לשוני בהתמודדות האימהות עם הלידה המוקדמת שחוו. מטרת העבודה היא לחקור כיצד התרבות משפיעה על דרך ההתמודדות של אימהות עם לידה מוקדמת, ולהשוות בין דרכי ההתמודדות בתרבויות השונות.
העבודה כוללת ביצוע ראיונות עם שתי אימהות שחוו לידה מוקדמת. לאחר מכן ניתוח הראיונות בהתייחס לשוני התרבותי בין שתי האימהות. בהתחלה, יתוארו שתי אימהות אשר ילדו פג ואשר יש בניהן שוני תרבותי מהותי: אמא א'- ממוצא יהודי- דתי תמני, ואמא ב'- ממוצא ערבי-מוסלמי חילוני. אימהות אלו רואיינו במהלך שני מפגשים ונשאלו שאלות רלוונטיות הכוללות התייחסות למצב סוציו-דמוגרפי, מצב תרבותי, רקע משפחתי וכמובן על חווית הלידה המוקדמת שעברו ועל האתגרים שבגידול תינוק הנולד פג. בעבודה ינותחו תשובות האימהות במסגרת השוואה בין המשפחות.
בנוסף לראיונות תוצג הסוגיה "הקשר בין דת ואמונה עם לידת פג", הבאה לידי ביטוי בהתמודדות של שתי האימהות בצורה שונה. האימהות יושוו בעזרת מודל "מוקד שליטה" של רוטר (1966), ובהתבסס על ספרות עדכנית. ההשוואה תתמקד בשוני התרבותי בין שתי האימהות ובהשפעה שלו על דרך ההתמודדות של כל אחת מהן עם לידת פג. לסיכום יועלו מסקנות והמלצות, בהתבסס על הנושאים שיוצפו במהלך העבודה.