לשון חברה ותרבות - (10641) עם הערות של מנחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 99
שנת הגשה 2017
מספר מילים 2164

תקציר העבודה

לשון חברה ותרבות

 

ממ"ן 12 – לשון ,חברה ותרבות חומר לימוד למטלה : יחידות 4-3

שאלה 1 : א) מהו משלב ומה הם הפרמטרים המשפיעים עליו? המונח משלב לקוח מתחום המוזיקה ומציין את גוון מערכת הצלילים בקולו של אדם או בכלי נגינה. בבלשנות מקובל להשתמש במושג משלב כאשר מכנים את סוג הלשון המשמש את האדם בנסיבות חברתיות מוגדרות. לכל אדם יש יכולת אינטואיטיבית לשנות את גוון לשונו ולהתאים אותו לנסיבות הנתונות, יכולת הנחשבת כחלק מהכשירות התקשורתית של כל דובר.
הנחת היסוד היא שאדם בוחר –

ü 6 נק' ב) לפניכם חמש מילים וצירופים. נתחו ארבעה והסבירו את הסימון המשלבי של שלהם :

יש מילים המסומנות מבחינה משלבית, כלומר, מילים שמאפיינות באופן מובהק משלב כזה או אחר. ניתן לחלק את רמת המשלבים לשלושה: מילים עם סימון משלבי גבוה שבהן לרוב נשתמש בהן בנסיבות רשמיות לדוגמא מילים עמו: בגין, מחמת, ברם וכו', מילים עם סימון משלבי נמוך שבהן נשתמש בנסיבות עממיות ויומיומיות ומילים שאינן אופייניות למשלב מסוים והן ניטרליות ובמקרה זה נקבע את רמת המשלב של אותה מילה או ביטוי עפ"י הקשר הכולל של הופעתה. רמות המשלב : ·         גבוה(המשלב המסומן) – לשון מדויקת ורשמית , שפה גבוה.

11 נק' כל היתר – מיותר, לא נבדק
1 .      גורל – משלב הלא מסומן, משלב בינוני(ניטרלי). גורל זה מהלך האירועים בחיינו שנקבע מראש מבלי יכולת לשנותו. אך השימוש במילה גורל כמזל יכול להיחשב גם כמשלב מסומן גבוה.
ג) עירוב מכוון של לשון גבוהה ומליצית עם לשון נמוכה, יום יומית המשתמשת פעמים רבות גם במילות סלנג. שימוש בעירוב משלבים- סטיות מן המשלב המקובל או עירוב משלבים מנוגדים עשויים להעיד על המגמה מכוונת של הדובר או של הכותב(מוען) . אמצעי זה משמש לעיתים קרובות להבעת הומור ,לעג –
שאלה 2 :
א)קיימות 2 גישות עיקריות עומדות ברקע המחקר בתחום הלשון והמגדר והבדלים ביניהם (גישות אשר עוסקות בהבדלי הלשון בין המינים) :
לפי הגישה חברתית פסיכולוגית הבדלים נובעים מחוסר שוויון מעמדי. גישה זו מתרכזת ביחסי הכוחות השונים בין גברים לנשים, הגורמים לראייה סטריאוטיפית ובטענות לדחיקה חברתית . ביסוד הגישה מוצגת הטענה שהלשון מתוכננת בידי גברים ולצורך שימושים בה. ההבדלים בין המינים נובעים מיחסי –

ב) על רקע
הכתוב בקטע המינניות היא אפליה על פי מין (על משקל גזענות). התייחסות חברתית על פי המין מתוך התפיסה שגברים הם המין השולט, והנשים הן המין הנחות, הנשלט. נקודת מבט סקסיסטית(SEXISM=אפליה).
לפי מחקר : בתי דין מניחים כי "גבר מפרנס, אישה מגדלת ילדים". יש כאן הפלייה מינית המאפשרת לגברים לעבוד ולהתפרנס, יש לו הזדמנויות רבות יותר לעסוק בתפקידים בכירים , לקידום בעבודה שכן הוא "פנוי" יותר לעסוק בענייני עבודה, הוא זה שמפרנס משפחה. להבדיל –
ü 8 נק' ג) מגדר (GENDER) הוא הקטגוריה המציינת את המין הדקדוקי של מילים (פעלים, שמות).  הבחנה דקדוקית בין זכר לנקבה. משמש להבחנה דקדוקית ולהבחנה חברתית. לכל מין יש התנהגויות שמצופות –
ü 8 נק' שאלה 3 :

א) צורות גנריות – צורות לשוניות ניטרליות, בלתי מסומנות, מתייחסות הן לזכר והן לנקבה (אני, אנחנו, אדם). צורות גנריות הן צורות לשון ניטרליות, כלליות, המכילות כינוי נטול מגדר ומשמש את שני המינים לדוגמא : פרופסור, הורֶה. (בגישה החברתית – פסיכולוגית זהו חיזוק נוסף לכך שיש אפליה מגדרית). ü –
שאלה 4 : א) ג'נדרלקט – הוא דיאלקט הנשען על שיוך מגדרי, תת לשון ייחודית לכל אחד מבני המינים השונים(נשים גברים, חוסר ביטחון מול עוצמה). ג'נדרלקט הוא שפה תלוית מגדר. מסיבות תרבותיות, מיניות ואתניות , לכל מגדר נוצרו מאפייני שפה משלו, מעין דיאלקט המשקף כל אחד מהמינים. מילים שיש בהן קונוטציות חברתיות בחסות הבדלי מגדר. מדאם לעומת מדמואזל המעיד על מצב הנישואים –
שאלה 5 :

לפניכם בדיחה סטריאוטיפית, ששימשה נקודת מוצא למחקרים בנושאי הבדלי מין ומגדר בלשון.
קראו אותה וענו על השאלות שאחריה :
"חבר שלי מספר לי שאשתו לא מדברת אתו כבר שלושה ימים-" א) הסבירו את הסטריאוטיפ הבא לידי ביטוי בקטע. –