כל העבודות בקורס 10641 - "לשון, חברה ותרבות"
העבודות בקורס: סיכום למבחן, סיכום, ממ"ן 11, ממ"ן 12, ממ"ן 13, ממ"ן 14, ממ"ן 15,
שיוך: מדעי הרוח / לשון עברית
שיוך נוסף: מדעי החברה / סוציולוגיה ואנתרופולוגיה
שיוך נוסף: מדעי החברה / תקשורת
מטרות הקורס
תיאור וניתוח של תופעות לשוניות בהקשרים חברתיים ותרבותיים; הבנת ההשפעה ויחסי הגומלין בין הלשון, החברה והתרבות; הכרת תאוריות ומודלים לניתוח של תהליכים סוציו-לינגוויסטיים; הבנת תופעות לשוניות-חברתיות בעברית הישראלית בתקשורת המונים ובתקשורת בין-אישית.
יעדים לימודיים
הבנה של תופעות ושל תהליכים הקשורים ללשון ולחברה; פיתוח מוּדעוּת לשונוּת ולפלורליזם לשוני; הקניית קריטריונים לניתוח שימושֵי לשון בהקשרים חברתיים שונים; הבנת דרכי השימוש בלשון למטרות חברתיות ותרבותיות שונות.
לשון חברה ותרבות
קורס 10641 , ממ"ן 12 , ציון 94
ממ"ן
שאלה 1: א. הגישה החברתית-פסיכולוגית: הגישה עוסקת ביחסי הכוחות המגוונים אשר יוצרים זווית ראיה סטריאוטיפית. הגישה למעשה קובעת שהמין הגברי מתכנן את הלשון לצורכי שימוש בגישה והטענה היא חלק מאותה זווית ראיה פטריארכלית. על פי הגישה הזו המין הגברי הוא השולט בחברה והוא זה שמעצב וקובע את דפוסי ההתנהגות של המין הנשי ויתרה מזו גם […]
גישה החברתית – הפסיכולוגית
קורס 10641 , ממ"ן 12 , ציון 98
ממ"ן
הגישה החברתית – הפסיכולוגית: נקודת המוצא של הגישה החברתית פסיכולוגית היא תיאור יחסי כוחות הבלתי שוויוניים בין גברים לנשים בחברה. הגישה התרבותית אנתרופולוגית/גישת שתי התרבויות: גישה זו מתמקדת בהבדלי השיח בין גברים ונשים, היא מתרכזת בהבדלים בדרכי החשיבה השונות בין גברים לנשים הבאים לידי ביטוי בהתנהגות הלשונית. בקטע א' הגישה המשתקפת מהקטע היא הגישה החברתית […]
לשון חברה ותרבות - (10641) עם הערות של מנחה
קורס 10641 , ממ"ן 12 , ציון 99
ממ"ן
לשון חברה ותרבות ממ"ן 12 – לשון ,חברה ותרבות חומר לימוד למטלה : יחידות 4-3 שאלה 1 : א) מהו משלב ומה הם הפרמטרים המשפיעים עליו? המונח משלב לקוח מתחום המוזיקה ומציין את גוון מערכת הצלילים בקולו של אדם או בכלי נגינה. בבלשנות מקובל להשתמש במושג משלב כאשר מכנים את סוג הלשון המשמש את […]
לשון חברה ותרבות
קורס 10641 , ממ"ן 12 , ציון 94
ממ"ן
בס"ד ממן 12 – לשון חברה ותרבות שאלה 1 1 . משלב מציין רמות וגוונים שונים של לשון בהן נוקט הדובר בהתאם לנסיבות מסוימות שבהן מתבצע המבע. כלומר : שפה שהיא תלוית הקשר. שיח שמשמש אותנו לקונטקסט חברתי מסוים (משלב אקדמי/חדשות/בית משפט וכו.הכשירות הלשונית של דובר כוללת את היכולת לשנות את אופי ורמת הלשון שלו […]
לשון חברה ותרבות ציון100
קורס 10641 , ממ"ן 13
ממ"ן
לעבודה נוספת בלשון חברה ותרבות לחץ בס"ד ממ"ן 13 –לשון חברה ותרבות 10641 שאלה 1 א. תקשורת נקראת (כתובה) : סוג של תקשורת שהמאפיין המרכזי שלה הוא העברת המסר על ידי שימוש בלשון כתובה וסימנים. סוג תקשורת זה כולל בתוכו עיתונים, מגזינים, כתבי עת, ספרי עיון, לימוד ופרוזה, שלטי חוצות ופרסומות מודפסות, חוברות מידע, […]
לשון, חברה ותרבות
קורס 10641 , ממ"ן 12
ממ"ן
ממ"ן 12 קורס: לשון, חברה ותרבות. שאלה 1: א. סוציולקט – תת לשון, דיאלקט חברתי שמשותף לקבוצת דוברים שיש לה מאפיינים חברתיים זהים אלה לאלה. לדוגמה: לשונה של החרדים היא סוציולקט מכיוון שהיא תת לשון שמאפיינת ומשקפת קבוצת דוברים שיש להם מכנה חברתי משותף. דוגמה נופת לסוציולקט חברתי היא לשונם של הקיבוצניקים. כלומר, לכל מי […]
תמצות סיכום לבחינה בלשון, חברה ותרבות
קורס 10641
סיכום למבחן
כשירות תקשורתית • ידע לשוני = הבנת המשמעות בהתאם לשינויים בחברה ובתרבות (קורבן, חופר) . הבנת הדקדוק, התחביר, ניסוחים, סלנג • ידע חב' תרבותי = מתייחס לנורמות המשתנות בחברה מסוימת ביטוי בחברה אחת לעומת אחרת ייתפס אחרת. הכרת הערכים. • ידע נסיבתי = טאקט. הבנת המסר בהקשרו הרחב. (מחזור) מודל יאקובסון עוסק בכוונת המוען בהעברת […]
סיכום קורס לשון, חברה ותרבות האוניברסיטה הפתוחה
קורס 10641
סיכום
יחידה 1: מבוא – הלשון כפעילות חברתית א. מרכיבי תהליך התקשורת: במרכזו של כל תהליך תקשורת נמצא מסר שיש להעביר מאדם לאדם או ממקום למקום. לשם כך ישנם אמצעים המשותפים לכל סוגי התקשורת והם האחראים להעברת אותו מסר נדרש. אותם האמצעים המשותפים נחשבים לחמשת מרכיבי התקשורת: מוען: כל התקשורת מכוונת מותנית בכוונתו של מישהו לשדר […]
לשון, חברה ותרבות או"פ
קורס 10641 , ממ"ן 12 , ציון 100
ממ"ן
א', ממ"ן יוצא מן הכלל! נהניתי לקרוא את הניסוחים הבולטים בייחודיותם (נטולים העתקות מילה במילה), וכן יכולת העיבוד והיישום ראויים לציון. לשון, חברה ותרבות – מטלת מנחה מס' 12 יחידות 2-3 1 א. מהו משלב? הסבירו בקצרה, וציינו מה הם הפרמטרים המרכיבים אותו. המונח משלב לקוח מתחום המוזיקה ומציין את גוון מערכת הצלילים בקולו של […]
לשון, חברה ותרבות או"פ
קורס 10641 , ממ"ן 13
ממ"ן
לשון, חברה ותרבות – מטלת מנחה מס' 13 יחידות 4-5 שאלה 1: א. שתי גישות עיקריות עומדות ברקע המחקר בתחום הלשון והמגדר: הגישה החברתית – פסיכולוגית והגישה התרבותית -אנתרופולוגית. הסבירו ופרטו את ההבדלים ביניהן. הגישה החברתית – הפסיכולוגית: נקודת המוצא של הגישה החברתית פסיכולוגית היא תיאור יחסי כוחות הבלתי שוויוניים בין גברים לנשים בחברה. ספנר […]
לשון, חברה ותרבות או"פ
קורס 10641 , ממ"ן 14 , ציון 100
ממ"ן
לשון, חברה ותרבות – מטלת מנחה מס' מנהל עסקים יחידות 6-7 שאלה 1: א. תקשורת המונים, נקראת ונשמעת. תקשורת המונים היא בד"כ תקשורת חד-כיוונית לעומת התקשורת האישית שהיא דו-כיוונית. זאת מכיוון שתקשורת המונים כשמה פונה להמון כללי ורחב שהנמען באופן ההתקשרות לא מוגדר. לכן, בתקשורת ההמונים למוען אין שליטה על הפרשנות הניתנת לדבריו, משום שהמשוב […]
לשון, חברה ותרבות או"פ
קורס 10641 , ממ"ן 15
ממ"ן
לשון, חברה ותרבות – מטלת מנחה מס' מנהל עסקים יחידות 8-10 1 . כל שפה טבעית נתונה לשינויים. השינויים חלים הן במערכת החיצונית, בהגייה, והן במערכת הפנימית, משמעותן של המילים. ציינו את השינויים שחלו בעברית בהגייה, באוצר המילים ובסגנון. הדגימו. בכל שפה ישנם תהליכים טבעיים של שינוי הנובעים מן ההתפתחות של אותה שפה. בן חיים […]
לשון חברה ותרבות סיכום כל השיעורים
קורס 10641
סיכום
יום ראשון 04 מרץ 2012 שיעור ראשון השפה היא אמצעי פרשני שדרכנו אנו חווים את העולם. השפה מגדירה את האני בהתייחס למישהו אחר,היא מגדירה את ההשתייכות שלנו, היא משייכת אותנו לקבוצות ומדירה אותנו מהן. השפה מגדירה אותנו רפואית, פסיכולוגית ואנו מצייתים להגדרות הללו בתנאים מסוימים. אנו לוקחים ביטויים ומילים ושואלים מה זה אומר ומה זה מלמד […]
לשון, חברה ותרבות
קורס 10641 , ממ"ן 13
ממ"ן
ממ"ן 13 קורס: לשון, חברה ותרבות. שאלה 1: א. נקודת התצפית הבאה לידי ביטוי בקטע זה היא נקודת תצפית אידיאולוגית, מכיוון שהכותב מביע את מערכת הערכים והאמונות שלו כלפי הערבים וההתנחלויות. הוא חוזר על המילה "הריסה" כדי להדגיש את עמדתו ולשכנע ולהשפיע על החברה. הכותב משתמש באמצעים רטוריים כדי להעביר מסר זה, כגון אמיתות מוסכמות, […]
לשון חברה ותרבות
קורס 10641 , ממ"ן 14
ממ"ן
מטלת מנחה מס' 14: שאלה 1: א. מושגים: תקינות לשונית: התקינות הלשונית קשורה בקביעת הלשון הסטנדרטית, שהיא לשון הרשמית המקובלת על הדוברים בחברה כלשון הייצוג התרבותי. התקינות הלשונית מכוונת למבע הנחשב "נכון "מן הבחינה הדקדוקית, על פי הקביעה של גוף מוסמך, כגון אקדמיה ללשון, מלונים וספרי דקדוק מוכרים, בלי קשר למה שנהוג בפועל אצל הדוברים. […]
לשון חברה ותרבות
קורס 10641 , ממ"ן 11
ממ"ן
מטלה (ממ"ן ) 11 שאלה 1 אדם חי ופועל בתוך החברה והוא מקיים בה תקשורת באופן מתמיד. התקשורת מתחילה בחיי יומיום במשפחה, השכנים, החברים והעבודה ומתרחבת לכל מעגלי החיים. במרכז של כל תהליך תקשורת נמצא מסר, שיש להעביר מאדם לאדם וממקום למקום. לשם כך ישנם אמצעים משותפים לכל תקשורת והם אחראים להעברת מסר הנדרש. הם […]
לשון חברה ותרבות
קורס 10641 , ממ"ן 12
ממ"ן
מטלת מנחה (ממ"ן 12) שאלה 1 א. דיאלקט אזורי – לכל לשון יש תת לשונות, המאוייפנות בעצם היותן מדוברות בפי קבוצות דוברים מוגדרות מבחינה גיאוגרפית (דיאלקט אזורי) או מבחינה חברתית (דיאלקט חברתי).דיאלקט היא מילה יוונית וזו ההבחנה שבין לשון ללשון.ההבדל בין לשון לבין דיאלקט קשור הן בהיקף והן ביוקרה . הדיאלקטים הם תמיד בהיקף קטן […]
לשון חברה ותרבות
קורס 10641 , ממ"ן 13
ממ"ן
מטלת מנחה מס' 13: שאלה 1 : מודעה של "גוש שלום" מראה אחד מהמרכיבים של הלשון והיא נקודת התצפית האידיאולוגית, בעיקר קבוצות פוליטיות אידיאולוגיות משתמשות בנקודת תצפית זו. בכל פעילות לשונית יש שימוש באוצר המלים בין אם היא דבורה או כתובה והיא מבטאת באופן גלוי או נסתר את כוונה כלשהיא של המוען שבמקרה שלנו של […]