סוגיות בחינוך מיוחד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 90
שנת הגשה 2018
מספר מילים 1331

תקציר העבודה

ממן 11 סוגיות בחינוך מיוחד ציון 90

ממ"ן 11

סוגיות בחינוך מיוחד:

שאלה 1:

א:

מהו החינוך המיוחד? חינוך מיוחד הוא מגזר חינוכי ייחודי שנועד כדי לתת שירותי חינוך מיוחד לתלמידים עם צרכים חינוכיים ייחודיים ששונים מחינוך רגיל, מטרת החינוך המיוחד לקדם ולשפר את כישוריהם ויכולותיהם של הילדים עד מיצוי הפוטנציאל הטמון בהם ולהכין אותם לשילוב חברתי ומקצועי, החינוך המיוחד נדרש להתאים לכל תלמיד את התוכנית המתאימה לו בהתחשב במצבו הנפשי, גופני וחברתי. בשונה מהחינוך הרגיל שאינו צריך להתאים את עצמו לכל תלמיד.

השוואה בין החינוך המיוחד לחינוך הרגיל:

בחינוך המיוחד כ-8 תלמידים בכיתה עם מורה מוסמך לחינוך מיוחד ואילו בחינוך הרגיל כ-30 תלמידים בכיתה, בחינוך המיוחד מתייחסים יותר אישי לתלמידים כי הכיתות קטנות. המטרה של החינוך המיוחד לתת לילדים חינוך ערכי ומוסרי לעזור להם ולהתייחס להם במקום ולא רק לשמור עליהם, יש ילדים שיכולים להשתלב בחינוך מיוחד בבית ספר רגיל. בחינוך המיוחד לומדים עד גיל 21 לעומת החינוך הרגיל שלומדים בו עד גיל 18. המשותף להגדרות השונות הוא שבחינוך הרגיל והחינוך המיוחד ישנתם מורים שעברו הכשרה מקצועית לאותו סוג של חינוך, ולימוד ערכי ומוסרי יינתן גם בחינוך המיוחד וגם בחינוך הרגיל. המטרה החשובה של החינוך המיוחד היא להבטיח את החינוך הטוב ביותר האפשרי לילדים שיש להם קשיים ניכרים בלמידה.

ב: 

לאור ניסיון חיי כתלמיד החינוך המיוחד והחינוך הרגיל אכן רחוקים זה מזה בכמה מובנים: החינוך המיוחד מתמקד בילד ובונה לו מסלול שמתאים לו אישית ישנם כיתות קטנות שעוזרות לתלמידים מתקשים ולעומת זאת בחינוך הרגיל הכיתות יותר גדולות ההוראה הינה אינדיבידואלית בניגוד לחינוך המיוחד שבו החינוך הוא גילי\קבוצתי, קיימות גישות בחינוך המיוחד כגון הוראה מתקנת\מותאמת.
אופי תוכנית הלימוד במסגרת החינוך המיוחד קלה יותר מאשר החינוך החינוך הרגיל , תוכנית הלימודים מותאמת לכל ילד בחינוך המיוחד. יש המון הבדלים ולכן הם שונות זו מזו. פרופסור יורם הרפז אומר: שמערכת החינוך צריכה ללמוד המון מהחינוך המיוחד שחזונו הוא לקבל את האחר באשר הוא נכה, בעל פיגור אוטיזם ועוד. בעולם כמו שלנו שיש המון תרבותיות גזע דת ועוד אין סיכוי ללא ההכלה והוא ממליץ להחליף את חזון ההישגים לחזון שנותן יותר משמעות לחינוך. אני מאוד מתחבר לפרופסור והלוואי שנזכה לקבל את השונה ולראות את הטוב בכל אחד ולא רק ההישגים חשובים.

לסיכום: החינוך המיוחד והחינוך הרגיל רחוקים זה מזה שכן החינוך הרגיל עסוק יותר בהשגים ובציונים ואילו החינוך המיוחד יותר מתמקד בתלמיד עצמו ומנסה לתת לו עזרה ולעזור לו בכל צרכיו וקשייו.

שאלה 2:

א:

אוכלוסיית היעד המופיעה בכתבה היא האוטיזם.

ספקטרום האוטיזם מתאפיין בהתפתחות לקויה בתחום התקשורתי, חברתי והתנהגותי.

מסגרת השמה:

גן תקשורת, בתי ספר לילדים עם אוטיזם, כיתת תקשורת בבית ספר רגיל, שילוב בכיתה רגילה /גן רגיל עם סיוע. האוטיזם מוגדר כרצף ספקטרום בגלל שקיימים הבדלים משמעותיים בין ילדים בין ילדים הנמצאים על הרצף בחומת הלקות וביכולתם הקוגניטיבית (ההתפתחות).