מקצוע הוראה אמנות אומנות 10363

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2020
מספר מילים 1720

תקציר העבודה

קורס – 10363 – הוראה: מקצוע, אומנות, אמנות?
שאלה 1 : א. הסבירו באמצעות שני מאמרים בקורס מה הוא הרעיון המרכזי המאפיין את הגישה הרואה את ההוראה כאומנות (CRAFT) ומה הרעיון המרכזי המאפיין את הגישה הרואה את ההוראה כאמנות (ART)
ההוראה כאומנות (CRAFT) מדגישה את ההיבט השולייתי שברכישת מיומנויות המקצוע. בניית הידע היא תוך כדי התבוננות וצפייה בעבודתו של ה"אומן". על פי גישה זו הסטודנטים צריכים ללמוד את המקצוע תוך צפייה במורים מומחים. המשמעות היא שחלק ניכר מהכשרת המורים צריכה להתבצע בשטח בית הספר. קיים מעבר מלימודים עיוניים שבסופם ישנה התנסות מעשית בשיעורים בודדים להתנסויות מעשיות ממושכות ומגוונת.
ההוראה כאמנות (ART) מדגישה את ההיבט האמנותי בהוראה המשווה זאת ליצירת אמנות. מורים הם אמנים במשמעות של שימוש ביכולות של דמיון יצירתי, ביקורתיות, אסתטיקה, יופי. השאיפה היא שהחוויה של מורה מלמד מול תלמידים תהיה כמו של שחקן העומד על במה ומציג יצירה לקהל. אייזנר, במאמרו מה ההוראה יכולה ללמוד מהאומנות, מציג 6 צורות אינטליגנציה המאפיינות את האמנות וכיצד יכולות לבוא לידי ביטוי בהוראה – היעדר חוקים, ניסוח מטרות, חוסר הפרדה בין צורה לתוכן, ידע ללא מילים, יח
ב. הסבירו על פי איזו גישה משתי אלו המוזכרות בסעיף א', המעבר להוראה מרחוק בעת חירום כמו העת הנוכחית, סבירה יותר. נמקו תשובתכם.
לפי דעתי, על פי הגישה המציגה את ההוראה כאמנות (ART). במצב הנוכחי המורים בעצם צריכים לבצע "איפוס" לעצמם ולהבין שהעולם משתנה, דרכי ההוראה המסורתיות

שאלה 2 :
א. הסבירו את ההבדל בין "ידע על הוראה" לבין "ידע של הוראה" על פי מאמרם של אריאב וסמית (2006) .

ב. הסבירו את המונח "בית ספר להתפתחות מקצועית" PDS ,את מטרותיו של בית ספר זה ואת יתרונותיו. עשו שימוש בשני מקורות שהכרתם בקורס.
PDS הוא מודל של בית ספר להכשרה מקצועית של סטודנטים להוראה. אריאב וסמית (2006) מתארים את המודל כיצירת שיתוף פעולה בין המכללות והאוניברסיטאות להכשרת מורים לבין בתי הספר. המודל נולד ממחקרים המראים כי להתנסות מעשית יש חשיבות רבה בהכשרת ההוראה, הנחה כי התנסות מורידה מתח וחרדה וכי ידע ההוראה נרכש דרך התנסות.
יתרונותיו של המודל – 1. שיחקת המורים במודל הPDS נמוכה יותר משחיקתם של המורים בהכשרה המסורתית. 2. כישורי רפלקציה גבוהים יותר – המתמחה לומד איך לקבל שיקוף על הוראתו ולקבל ביקורת עצמית. 3. בתי הספר מקבלים כוח עזר נוסף. 4. קיימת השפעה רבה יותר ברמת ההשפעה של הכיתה לעומת המערכת כולה. 5. קיימת קרבה ברמת הגיל לסטודנטים להוראה כך שהקשר בין התלמידים לסטודנטים טוב יותר לעיתים מאשר המורים הותיקים המתקשים להבין את התלמידים הצעירים. 20 נ

שאלה 3 : הציגו 2 בעיות מבכל אחת משלוש נקודות המבט הללו, על בסיס המאמר, סה"כ 6 בעיות.
• נקודת המבט הסוציולוגית:
o אי בהירות בדבר השינוי הנדרש בתפיסת בית הספר – החברה משתנה, בתי הספר משתנים וקיימים סוגים שונים (ציבורי, פרטי, חינוך ביתי, בלתי פורמלי), המורים נאלצים להתמודד עם אתגרים חדשים של חברה גלובלית מתוקשבת, ילדים מתבגרים מהר, שילוב צרכים מיוחדים ועוד רבים אך נראה שלמרות קשיים אלו, אין עדיין שינוי ברור באופק של מערכת החינוך בהכשרת מורים.
o