סוגיות בחינוך מיוחד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2019
מספר מילים 1307
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

שאלה 1
א. איזו הגדרה למוגבלות שכלית התפתחותית יכולה לסייע בקביעת תכנית טיפולית לילד? נמקו
תשובתכם. )בססו תשובתכם לשאלה זו על סמך פרק העדכון של יחידה 2. )
ב. הציגו בקצרה ובאופן ממוקד את הוויכוח תורשה-סביבה בהקשר למקורה התפתחותה של
מוגבלות שכלית התפתחותית ואת השלכותיו לחינוך התלמידים עם מוגבלות שכלית
התפתחותית.
ג. אילו סיבות עלולות להוביל למוגבלות שכלית התפתחותית? )בהתבסס על פרק העדכון ליחידה(.
שאלה 2
א. מהי דיסגרפיה ? הציגו את שלושת סוגיה ואת ההבדלים ביניהם.
ב. כיצד באה לידי ביטוי לקות במתמטיקה )דיסקלקוליה ) וכיצד באה לידי ביטוי לקות בקריאה
דיסלקסיה ) אצל ילד הסובל מלקויות אלו? )עבור כל לקות הציגו לפחות דוגמה אחת(.
ג. אילו קשיים יחודיים מעמידים ליקויי למידה בלתי מילוליים בפני התלמידים ? מדוע לא
נכללים ליקויים אלו במרבית המדריכים הרשמיים של" הפרעות הלמידה"?
שאלה 3
"אף אחד לא שם לב לילדות עם הפרעות קשב"
מחקר ישראלי מוכיח כי שיעורי ריקוד מסייעים לילדות עם ADHD בשיפור הביטחון העצמי. החוקרת:
"להבדיל מבנים, בנות עם הפרעות קשב מופנמות ולא מפריעות. עבור אנשים רבים בסביבה שלהן הן פשוט
נשארות שקופות"
א. תארו את המאפיינים המרכזיים של הפרעת ADHD.
ב. מהם משתני החוסן והסיכון העולים מהכתבה של הילדות המוזכרות בכתבה.
ג. הציגו שתי דרכי טיפול בהפרעת ADHD.

 

שאלה 1

א. הגדרה למוגבלות שכלית התפתחותית יכולה לסייע בקביעת תכנית טיפולית לילד, היא האגודה האמריקאית לפיגור שכלי (2002).

ניתן להגיד שההגדרה של האגודה האמריקיאת בשנת  , יכולה לסייע בקבעית תכנית טיפולית :-  כי היא מפורטת יותר ומאפשרת הבנה יותר של מערכות תמיכה שדרושות לפרט, לבית הספר , לבית ולקהילה . בעצם לפי ההגדרה בוחנים כמה צריך תמיכה בשביל להגדיר את רמת העוצמה של המוגבלות . וככל שהאדם זקוק לתמיכה אז רמת המוגבלות היא יותר קשה . וזה מסייע בקביעת תכנית טיפולית מותאמת לפי רמת המוגבלות שסובל .

ב. יש ארבעה מודלים שעוסקים בויכות תורשה מול סביבה :-

  1. 1. מודל הגנטי :- הנחת היסוד של מודל זה שהאינטליגנציה נקבעת מראש על ידי התורשה והיא נשארת בעינה, ללא שינוי , לאורך זמן . לפיו, המעמד הנמוך הוא שיצר את סביבתו הנחלשת . יש ריכוז גבוה של אנשים על מוגבלות שכלית בקרב המעמד הנמוך.
  2. 2. מודל הסביבתי :- טענת המודל היא שכל האנשים נולדים שווים מבחינת מטען תורשתי . וההבדלים נובעים בגלל הסביבה שבה האנשים גדלו. המודל בסביבתי נובע מהתיאוריה הביהביוריסטית המדגישה את חשיבות הסביבה כמעצבת התנהגות .
  3. 3. מודל האיטראקציה:- קיימת אינטראקציה בין הגנטיקה לבין הסביבה . הטענה היא שהתכונות האנושוית השונות הן תוצאה של פעולת גומלין בין התורשה והסביבה . הדעות היו חלוקות במודל זה , נוצרו שני מודלים מתוך האינטראקציה :- ● אינטראקציה גנטית סוציאלית , ● אינטראקציה הסוציאלית גנטית .
  4. 4. מודל הטראנסאקציוני:- השפעת הגומלין בין הסביבה לתורשה הוא דינמי וממשיך להתרחש. קיימת השפעה הדדית גם של הסביבה וגם של הגנטיקה והוא מאוד דינמי , הוא לא נתון וסטטי. קיימת השפעה הדדית גם של הסביבה על הילד וגם של הילד על הסביבה . הסיכוי להתפתחות של מוגבלות שכלית בקרב פגים גדול יותר במעמד הנמוך לעומת המעמד הגבוה .

למעשה, לווכיוח תורשה סביבה הגנטית יש השלכות על חינוך התלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית.  כי אם אנו יודעים שלסביבה יש מקום כגורם, אנו יכולים לשפר ולשנות אותו.

ג. הסיבות למוגבלות שכלית התפתחותית :- האגודה האמריקנית לפיגור שכלי מחלקת את הסיבות לשלוש קבוצות בהתאם לגיל ההופעה.

  1. טרום לידתי :- סיבות המופיעות לפני הלידה . רעלנים שנטלה האם ההדה, מחלות , פגמים בצינור העצבי. גנטיקה ותורשה כוללת מצבים כמו תסמונת ה x  השביר, פנילקטונוריה ותסמונת דאון וגם אלכוהול, טבק וחשיפה לסמים בעקבות התנהגות האם במהלך ההיריון, מחלות וזיהומים כמו איידס .