פסיכולוגיה בחינוך -!!!

תקציר העבודה

שאלה 1
א. פופולריות: המילה "פופולריים" מגיעה מרומי העתיקה במחצית השניה של המאה השניה לספירה שם פעלה קבוצה אחת מבין שתי קבוצות פוליטיות שכל פועלן היה להגן על זכויותיו של המעמד הנמוך מול הגבוה בעם הרומאי, (POPULUS=עם). הפופולריות בימינו היא מידה המגדירה את ..
נורמות: (בעיברית – נוהל, נוהג) תקנים, נהלים, אופן התנהגות , ציפיות מהפרט ומחברה, תפיסות עולם המקובלות בתקופות מסויימות, מקבוצות/יחידים הנתפסות כראויות ומקובלות על פי התרבות והערכים. נורמות ניתנות להגדרה בשני מובנים: קבוצתי (האופן בו על הפרט המשוייך אליה ראוי שינהג במצבים מוגדרים וכיצד עליו להעריך מצבים מסויימים בקבוצה) וחברתי ..
קונפורמיות: (בעיברית – "תלמנות": הליכה בתלם) מצב שבו הפרט משנה את התנהגותו, תפיסותיו, שיפוטו, את דעותיו ומתאים אותם לכללי התנהגות מקובלים במקום ובזמן מסוים, לנורמות חברתיות קיימות והכל בהתאם לנטייתו להיכנע ללחצים חברתיים/קבוצתיים, אם באופן מדומה או באופן אמיתי. קיימות דעות ..
ב. הקשר האפשרי בין תכני הכתבה לבין כל אחד מהגורמים בסעיף א:
קונפורמיות: "כמובן שזה גם קשור לגיל… בגיל הזה מתחילה אצל הילדים מודעות לגוף ולמראה. כשילד לא באמת רוצה בגד אז לא יקנו לו, אבל ברגע שילד רוצה בגד מסוים, יהיה קשה מאוד לסרב לבחירה שלו" בכתבה אנו נחשפים לדבריו של בעל בוטיק לבגדי ילדים במרכז המדינה, מקום שאליו..
שאלה 2
א. עמדות אפשריות של ילדים ובני נוער כלפי קניית בגדי מעצבים, בהתבסס על שלושת מימדי העמדה:
עמדה מוגדרת: "יחסו של הפרט כלפי אובייקט כלשהו" (ויקיפדיה), עמדה מתייחסת למגוון אירועים, מצבים, אנשים, הן יכולות להיות כלליות, שליליות/חיוביות, תלויות בחשיבות ובעוצמת הנושא אצל הפרט. בעבר נהגו לחשוב כי עמדה יכולה לנבא התנהגות, אך כיום הבינו שאין זה נכון – ניתן ללמוד ..
ב. חמש דרכים לשינוי העמדות של בני הנוער כלפי קניית בגדי מעצבים, בהתבסס על חמש הטכניקות העיקריות לשינוי עמדות:
1. שכנוע רציונלי – "אני יודעת שאתה מאוד רוצה להיות פופולרי, אהוד ומאוד מיוחד בין חבריך לכיתה וקנייה של בגדי מעצבים תביא אותך בקלות להיות כזה, אבל אני חושבת שאם תחשוב לעומק העניין, תוכל להבין שכל זה רק חיצוניות וכפי שכבר למדת: "לא מסתכלים בקנקן אלא במה שיש ..
שאלה 3
א. השערת ההשתייכות: צורך אנושי, דחף בסיסי, ראשוני של כל בני האדם והגורם העיקרי הטבוע מינקות, אינו נירכש והגורם לפעולה, ליצירת קשרים בינאישיים, בעלי ערך, הדוקים, ארוכי טווח… סיפוקו של צורך זה יביא את הפרט להזדהות עם הסובבים ..
ב. שני הסברים הסותרים את השערת ההשתייכות: טפילות חברתית ו-אהבה ניכזבת
טפילות חברתית – טפיל/פאראזיט (Parasite) בטבע חי "על חשבון" פונדקאי (Host) וממנו הוא ניזון, מתרבה ומשתמש ומקבל חומרים נוספים לקיומו, כך גם בקבוצות חברתיות קיימים פרטים ה"נשענים" ונעזרים מעצם השתייכותם לקבוצה, זוכים לקבל את יתרונותיה..
שני הסברים התומכים בהשערת ההשתייכות: תהליכים קוגניטיביים ו-רגשות
תהליכים קוגניטיביים – החשיבה האינטיליגנטית היא אחד מהאמצעים החשובים והמשמעותיים ביותר לאדם הסתגלתן והשערת ההשתייכות מניחה כי לצורך קשירת קשרים ויחסים בינאישיים ישקיעו בני האדם בתהליכים קוגניטיביים. מחקרים מוכיחים כי קיימים עיבודי מידע קוגניטיביים שונים הנערכים לבני זוג או לשותפים ליחסים קרובים מאשר ..
ג. תהליכים חברתיים בכיתה – דחייה חברתית:
כיתה בבית ספר היא קבוצה שמורכבת מפרטים השותפים לתהליכים חברתיים תוך שיתופי פעולה, הזדהות, לכידות, תחרויות, לחצים חברתיים ועוד.. חלקם של התהליכים מתקיימים במודע וחלקם שלא במודע. בין יתר שאיפותיהם של הילדים כפרטים בתוך הקבוצה ..